Nowe Audi RS3: Bez zastrzyku mocy, ale i tak jeszcze bardziej na sportowo

Skoro Audi A3 i S3 niedawno przeszły modernizację, prędzej czy później musiała przyjść pora także na topowe RS3. Co się zmieniło? Sportowy model stał się… jeszcze bardziej sportowy.

Publikacja: 11.09.2024 06:11

Audi RS3 ma nadal 5-cylindrowy silnik i osiąga tak jak wcześniej - 400 KM i 500 Nm

Audi RS3 ma nadal 5-cylindrowy silnik i osiąga tak jak wcześniej - 400 KM i 500 Nm

Foto: mat. prasowe

Zacznijmy od najważniejszego. Audi RS3 po liftingu nadal ma pod maską wyjątkowy, pięciocylindrowy silnik. Mimo że pięć cylindrów to już dziś prawdziwa rzadkość (z oferowania takich jednostek wycofały się już Volkswagen i Volvo, zostało tylko Audi w swoich kompaktowych modelach), a „downsizing”, czyli obniżanie pojemności i ucinanie liczby cylindrów, to jedno z najpopularniejszych haseł w motoryzacji ostatniej dekady, RS3 wciąż korzysta z motoru 2.5 TFSI. Osiąga - tak jak wcześniej - 400 KM i 500 Nm. Od zera do 100 km/h przyspiesza w 3,8 s, a rozpędzanie się kończy dopiero przy 290 km/h. Moc przekazuje na cztery koła siedmiobiegowa, dwusprzęgłowa skrzynia. Auto jest więc niezwykle szybkie, ale wszyscy fani Audi wiedzą, że jedną z najważniejszych zalet pięciu cylindrów jest niepowtarzalny, rasowy dźwięk. Po liftingu ma brzmieć jeszcze bardziej wyraziście, dzięki nowemu programowi sterującemu klapkami wydechu.

Audi RS3 Sportback

Audi RS3 Sportback

mat. prasowe

Audi RS3 Sedan

Audi RS3 Sedan

mat. prasowe

RS3 nie dostało zastrzyku mocy, jest jednak szybsze od wcześniejszej odmiany. Dowodem na to jest nowy rekord ustanowiony w legendarnym „Zielonym Piekle”, czyli na północnej pętli toru Nurburgring. Audi pokonało tor w 7:33,123 min, stając się oficjalnie najszybszym autem kompaktowym na „Ringu”. Jak to się udało? Na liście zmian w RS3 zapisano m.in. zmiany w sterowaniu zawieszeniem i ulepszenie algorytmu, którego zadaniem jest rozdzielanie momentu obrotowego na poszczególne koła. Efekt? Można z większą prędkością wyjeżdżać z zakrętów, a to przecież na torze najważniejsze.

Czytaj więcej

Audi S8: S jak sport, siła i subtelność
Audi RS3 Sportback

Audi RS3 Sportback

mat. prasowe

Audi RS3 Sedan

Audi RS3 Sedan

mat. prasowe

Podczas jazdy na torze (ale i w czasie dojazdów po bułki - wiadomo, że nawet one są emocjonujące w tak mocnym hot hatchu) kierowcę i pasażerów będą trzymać nowe kubełkowe fotele RS z karbonowymi oparciami. Z kolei spłaszczona kierownica ma nowe przyciski. Są czerwone i od razu rzucają się w oczy, nieco ożywiając kokpit Audi. Do czego służą? O tym decyduje kierowca, ponieważ mówimy tu o konfigurowalnych przełącznikach. Z kolei po wciśnięciu guzika po lewej stronie kierownicy (też jest czerwony) włącza się torowy tryb jazdy Performance.

Audi RS3 Sportback

Audi RS3 Sportback

mat. prasowe

Audi RS3 Sedan

Audi RS3 Sedan

mat. prasowe

Audi RS3 dostępne jest w dwóch wariantach nadwozia – Sedan i Sportback

Czy Audi RS3 2024 różni się od starszej odmiany z zewnątrz? Owszem – przecież bez zmian wizualnych nie może obejść się żaden „szanujący się” lifting. Odświeżono m.in. wygląd przedniego grilla Singleframe. Jest teraz szerszy i ma kratki w kształcie rombu. Poszerzono też boczne wloty powietrza, dodano trzy wloty z przodu i przeprojektowano wygląd wzoru świateł do jazdy dziennej. Można go zresztą zmieniać z poziomu ekranu we wnętrzu, zależnie od trybu jazdy lub humoru kierowcy. Z tyłu zamontowano m.in. większy dyfuzor z centralnie umieszczoną lampą. Trochę jak w F1! Nadwozie RS3 może być z kolei pomalowane nowymi lakierami (szary matowy Daytona, czerwony Progressive, niebieski Ascari) i mieć pięć drzwi (Sportback) lub 4 (Sedan). Cen jeszcze nie znamy. „Publikacja oficjalnych danych oraz cenników dla tego modelu zaplanowana jest do końca września 2024” - napisano na stronie producenta. Potem fanom modelu pozostaje już tylko składać zamówienia… albo czekać na jeszcze mocniejszą wersję Performance. Skoro była przed liftingiem, może pojawić się i teraz. Najważniejsze, że każdy z pięciu cylindrów jest nadal na swoim miejscu…

Audi RS3

Audi RS3

mat. prasowe

Audi RS3

Audi RS3

mat. prasowe

Audi RS3 Sedan i Sportback

Audi RS3 Sedan i Sportback

mat. prasowe

Czytaj więcej

Nowe Audi S3: Hot hatch jak za starych dobrych czasów

Zacznijmy od najważniejszego. Audi RS3 po liftingu nadal ma pod maską wyjątkowy, pięciocylindrowy silnik. Mimo że pięć cylindrów to już dziś prawdziwa rzadkość (z oferowania takich jednostek wycofały się już Volkswagen i Volvo, zostało tylko Audi w swoich kompaktowych modelach), a „downsizing”, czyli obniżanie pojemności i ucinanie liczby cylindrów, to jedno z najpopularniejszych haseł w motoryzacji ostatniej dekady, RS3 wciąż korzysta z motoru 2.5 TFSI. Osiąga - tak jak wcześniej - 400 KM i 500 Nm. Od zera do 100 km/h przyspiesza w 3,8 s, a rozpędzanie się kończy dopiero przy 290 km/h. Moc przekazuje na cztery koła siedmiobiegowa, dwusprzęgłowa skrzynia. Auto jest więc niezwykle szybkie, ale wszyscy fani Audi wiedzą, że jedną z najważniejszych zalet pięciu cylindrów jest niepowtarzalny, rasowy dźwięk. Po liftingu ma brzmieć jeszcze bardziej wyraziście, dzięki nowemu programowi sterującemu klapkami wydechu.

Premiery
Najchętniej kupowane Audi doczekało się trzeciej generacji. Oto nowe Q5
Premiery
Najpopularniejszy kamper z Polski zostanie zmodernizowany
Premiery
To trzecie takie Porsche w historii. 911 Speedster na specjalne zamówienie
Premiery
Aston Martin Vanquish. Powstanie tylko 1000 sztuk najlepszego Gran Turismo
Premiery
Tak buduje się dzisiaj prawdziwe auta terenowe. Sześć pomysłów Ineosa