Nowa Toyota Land Cruiser 250: Zaskakująco kanciata i bardzo retro

Nowa generacja Toyoty Land Cruiser w mniejszej wersji jest zaskakująco kanciasta i wygląda bardzo retro. Pod interesującym nadwoziem wciąż kryje się konstrukcja ramowa i porcja solidnej techniki, która pomoże nawet w ciężkim terenie.

Publikacja: 23.08.2023 10:28

Toyota Land Cruiser 250

Toyota Land Cruiser 250

Foto: mat. prasowe

Toyota Land Cruiser to jedna z najbardziej legendarnych terenówek, słynnych od Tokio po Johannesburg i od grenlandzkiego Nuuk po puszczę amazońską. Wszędzie tam różne generacje (a przez niemal 70 lat powstało ich już kilkanaście) japońskiego offroadera służą do ciężkiej pracy albo po prostu do doskonałej zabawy w piasku, śniegu czy błocie. Korzystają z nich wojskowi, lekarze i przedstawiciele innych służb, ale ze względu na dobre właściwości nie tylko w terenie, ale również na asfalcie (zwłaszcza w przypadku nowszych odsłon), Land Cruiser świetnie sprawdza się także jako luksusowy samochód dla biznesmena i jego rodziny. Właśnie nadchodzi pora na najnowszą odsłonę tego modelu.

Toyota Land Cruiser 250

Toyota Land Cruiser 250

Foto: mat. prasowe

Nowy Land Cruiser, stare wzorce

Przeszło dwa lata temu Toyota wprowadziła na rynek Land Cruisera J300, czyli „dużego”. Teraz pokazano także odmianę J250 – czyli mniejszą, na niektórych rynkach znaną pod nazwą Prado. W Polsce obecną generację takiego samochodu użytkuje np. policja. Nowa Toyota zaskakuje wyglądem. Styliści musieli mieć w pracowni rozłożone fotografie dawnych Land Cruiserów. J250 może mieć okrągłe przednie światła (w limitowanej wersji First Edition), jest kanciasty, a pierwszy rzut oka na pełną czarnych nakładek karoserię wyjaśnia, że mamy do czynienia z modelem terenowym. Nie chodzi tu tylko o robienie wrażenia wyglądem, ale o realne zalety. Wspomniane nakładki ograniczą szkody od gałęzi i kamieni, a krótkie zwisy, ścięte narożniki nadwozia i zwężony tył pomogą w manewrowaniu poza asfaltem. Poza tym, dzięki nisko poprowadzonej linii szyb lepsza jest widoczność w środku – zarówno podczas jazdy w mieście, jak i w lesie.

Czytaj więcej

Nowa Toyota C-HR wygląda jak Lexus
Toyota Land Cruiser 250

Toyota Land Cruiser 250

Foto: mat. prasowe

Toyota Land Cruiser 250

Toyota Land Cruiser 250

Foto: mat. prasowe

Konstrukcja osadzona na ramie

Jeśli chodzi o wymiary, nowa generacja urosła w każdą stronę. Długość tego modelu to 4,92 m, szerokość wynosi 1,98 m, a wysokość – 1,87 m, z kolei rozstaw osi to 2,85 m. Jak wygląda wnętrze Land Cruisera? Dwa duże wyświetlacze i liczne gniazda USB zdradzają, że mówimy o aucie z 2023 roku. Wciąż pozostawiono jednak dużo fizycznych przycisków. Wygodniej obsługiwać je w terenie, na złej drodze albo w rękawiczkach. Już na zdjęciach widać, że całość będzie solidnie wykończona. W opcji – siedem miejsc. Terenowy wygląd to nie wszystko. Nowy Land Cruiser naprawdę ma zajechać daleko. To wciąż samochód z konstrukcją na ramie. W dodatku ma być sztywniejsza o połowę w porównaniu z poprzednikiem, a cała konstrukcja ma charakteryzować się sztywnością wyższą o 30 proc. od starszej odmiany, co przełoży się na lepsze prowadzenie i wygodę, również na asfalcie. Ma zwiększony skok zawieszenia i funkcję odłączania przedniego drążka stabilizatora za pomocą przełącznika. To także poprawi wygodę jazdy po twardej nawierzchni. Z kolei zastosowanie elektrycznego wspomagania kierownicy pozwoliło na wprowadzenie asystenta utrzymania pasa ruchu.

Toyota Land Cruiser 250

Toyota Land Cruiser 250

Foto: mat. prasowe

Nowy model – zbudowany na platformie GA-F – będzie na naszym rynku dostępny ze znaną jednostką wysokoprężną 2.8 (204 KM, 500 NM) zestawioną ze skrzynią automatyczną o ośmiu przełożeniach. W 2025 r. taki zestaw zostanie uzupełniony o układ miękkiej hybrydy 48V. Klienci z innych rynków będą mieli większy wybór – przykładowo, w USA i w Chinach pojawi się hybryda z motorem 2.4 (aż 330 KM!), a w Japonii będzie można kupić Land Cruisera z benzynowym motorem 2.7 bez turbo. Wszystkie szczegóły na temat Toyoty – i prawdopodobnie też ceny – poznamy w październiku. Nie należy się spodziewać, że cennik otworzą kwoty niższe niż 300 000 złotych. Można się jednak cieszyć, że klasyczna szkoła tworzenia terenówek, na ramie i z silnikami Diesla, wcale nie wybiera się na emeryturę.

Toyota Land Cruiser 250

Toyota Land Cruiser 250

Foto: mat. prasowe

Toyota Land Cruiser 250

Toyota Land Cruiser 250

Foto: mat. prasowe

Toyota Land Cruiser 250

Toyota Land Cruiser 250

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Toyota Rav4 Plug-in Hybrid: To ma sens

Toyota Land Cruiser to jedna z najbardziej legendarnych terenówek, słynnych od Tokio po Johannesburg i od grenlandzkiego Nuuk po puszczę amazońską. Wszędzie tam różne generacje (a przez niemal 70 lat powstało ich już kilkanaście) japońskiego offroadera służą do ciężkiej pracy albo po prostu do doskonałej zabawy w piasku, śniegu czy błocie. Korzystają z nich wojskowi, lekarze i przedstawiciele innych służb, ale ze względu na dobre właściwości nie tylko w terenie, ale również na asfalcie (zwłaszcza w przypadku nowszych odsłon), Land Cruiser świetnie sprawdza się także jako luksusowy samochód dla biznesmena i jego rodziny. Właśnie nadchodzi pora na najnowszą odsłonę tego modelu.

Pozostało 83% artykułu
Premiery
Mazda modernizuje swojego SUV-a. CX-60 z poprawionym zawieszeniem i nowym wyposażeniem
Premiery
Hołd rajdowym tradycjom Toyoty. GR86 w wersji specjalnej
Premiery
Skoda pokaże swój nowy model online. Polska premiera już dzisiaj wieczorem
Premiery
Przebudowali roadstera na małe kombi. Tak wygląda Brabus Rocket GTS
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Premiery
Skoda ma nowego kompaktowego SUV-a. Nazywa się Kylaq i będzie kosztować 38 tys. zł