Nowa Toyota Land Cruiser 250: Zaskakująco kanciata i bardzo retro

Nowa generacja Toyoty Land Cruiser w mniejszej wersji jest zaskakująco kanciasta i wygląda bardzo retro. Pod interesującym nadwoziem wciąż kryje się konstrukcja ramowa i porcja solidnej techniki, która pomoże nawet w ciężkim terenie.

Publikacja: 23.08.2023 10:28

Toyota Land Cruiser 250

Toyota Land Cruiser 250

Foto: mat. prasowe

Toyota Land Cruiser to jedna z najbardziej legendarnych terenówek, słynnych od Tokio po Johannesburg i od grenlandzkiego Nuuk po puszczę amazońską. Wszędzie tam różne generacje (a przez niemal 70 lat powstało ich już kilkanaście) japońskiego offroadera służą do ciężkiej pracy albo po prostu do doskonałej zabawy w piasku, śniegu czy błocie. Korzystają z nich wojskowi, lekarze i przedstawiciele innych służb, ale ze względu na dobre właściwości nie tylko w terenie, ale również na asfalcie (zwłaszcza w przypadku nowszych odsłon), Land Cruiser świetnie sprawdza się także jako luksusowy samochód dla biznesmena i jego rodziny. Właśnie nadchodzi pora na najnowszą odsłonę tego modelu.

Toyota Land Cruiser 250

Toyota Land Cruiser 250

mat. prasowe

Nowy Land Cruiser, stare wzorce

Przeszło dwa lata temu Toyota wprowadziła na rynek Land Cruisera J300, czyli „dużego”. Teraz pokazano także odmianę J250 – czyli mniejszą, na niektórych rynkach znaną pod nazwą Prado. W Polsce obecną generację takiego samochodu użytkuje np. policja. Nowa Toyota zaskakuje wyglądem. Styliści musieli mieć w pracowni rozłożone fotografie dawnych Land Cruiserów. J250 może mieć okrągłe przednie światła (w limitowanej wersji First Edition), jest kanciasty, a pierwszy rzut oka na pełną czarnych nakładek karoserię wyjaśnia, że mamy do czynienia z modelem terenowym. Nie chodzi tu tylko o robienie wrażenia wyglądem, ale o realne zalety. Wspomniane nakładki ograniczą szkody od gałęzi i kamieni, a krótkie zwisy, ścięte narożniki nadwozia i zwężony tył pomogą w manewrowaniu poza asfaltem. Poza tym, dzięki nisko poprowadzonej linii szyb lepsza jest widoczność w środku – zarówno podczas jazdy w mieście, jak i w lesie.

Czytaj więcej

Nowa Toyota C-HR wygląda jak Lexus
Toyota Land Cruiser 250

Toyota Land Cruiser 250

mat. prasowe

Toyota Land Cruiser 250

Toyota Land Cruiser 250

mat. prasowe

Konstrukcja osadzona na ramie

Jeśli chodzi o wymiary, nowa generacja urosła w każdą stronę. Długość tego modelu to 4,92 m, szerokość wynosi 1,98 m, a wysokość – 1,87 m, z kolei rozstaw osi to 2,85 m. Jak wygląda wnętrze Land Cruisera? Dwa duże wyświetlacze i liczne gniazda USB zdradzają, że mówimy o aucie z 2023 roku. Wciąż pozostawiono jednak dużo fizycznych przycisków. Wygodniej obsługiwać je w terenie, na złej drodze albo w rękawiczkach. Już na zdjęciach widać, że całość będzie solidnie wykończona. W opcji – siedem miejsc. Terenowy wygląd to nie wszystko. Nowy Land Cruiser naprawdę ma zajechać daleko. To wciąż samochód z konstrukcją na ramie. W dodatku ma być sztywniejsza o połowę w porównaniu z poprzednikiem, a cała konstrukcja ma charakteryzować się sztywnością wyższą o 30 proc. od starszej odmiany, co przełoży się na lepsze prowadzenie i wygodę, również na asfalcie. Ma zwiększony skok zawieszenia i funkcję odłączania przedniego drążka stabilizatora za pomocą przełącznika. To także poprawi wygodę jazdy po twardej nawierzchni. Z kolei zastosowanie elektrycznego wspomagania kierownicy pozwoliło na wprowadzenie asystenta utrzymania pasa ruchu.

Toyota Land Cruiser 250

Toyota Land Cruiser 250

mat. prasowe

Nowy model – zbudowany na platformie GA-F – będzie na naszym rynku dostępny ze znaną jednostką wysokoprężną 2.8 (204 KM, 500 NM) zestawioną ze skrzynią automatyczną o ośmiu przełożeniach. W 2025 r. taki zestaw zostanie uzupełniony o układ miękkiej hybrydy 48V. Klienci z innych rynków będą mieli większy wybór – przykładowo, w USA i w Chinach pojawi się hybryda z motorem 2.4 (aż 330 KM!), a w Japonii będzie można kupić Land Cruisera z benzynowym motorem 2.7 bez turbo. Wszystkie szczegóły na temat Toyoty – i prawdopodobnie też ceny – poznamy w październiku. Nie należy się spodziewać, że cennik otworzą kwoty niższe niż 300 000 złotych. Można się jednak cieszyć, że klasyczna szkoła tworzenia terenówek, na ramie i z silnikami Diesla, wcale nie wybiera się na emeryturę.

Toyota Land Cruiser 250

Toyota Land Cruiser 250

mat. prasowe

Toyota Land Cruiser 250

Toyota Land Cruiser 250

mat. prasowe

Toyota Land Cruiser 250

Toyota Land Cruiser 250

mat. prasowe

Czytaj więcej

Toyota Rav4 Plug-in Hybrid: To ma sens

Toyota Land Cruiser to jedna z najbardziej legendarnych terenówek, słynnych od Tokio po Johannesburg i od grenlandzkiego Nuuk po puszczę amazońską. Wszędzie tam różne generacje (a przez niemal 70 lat powstało ich już kilkanaście) japońskiego offroadera służą do ciężkiej pracy albo po prostu do doskonałej zabawy w piasku, śniegu czy błocie. Korzystają z nich wojskowi, lekarze i przedstawiciele innych służb, ale ze względu na dobre właściwości nie tylko w terenie, ale również na asfalcie (zwłaszcza w przypadku nowszych odsłon), Land Cruiser świetnie sprawdza się także jako luksusowy samochód dla biznesmena i jego rodziny. Właśnie nadchodzi pora na najnowszą odsłonę tego modelu.

Pozostało 83% artykułu
Premiery
To ostatni moment, by kupić SUV-a Jaguara z silnikiem spalinowym
Premiery
Oto najszybsze produkcyjne auto w dziejach AMG. Mercedes-AMG GT63 S E Performance to hybryda
Premiery
Bentley Batur Convertible: Ostatnia szansa na Bentleya z silnikiem 12-cylindrowym
Premiery
Cupra Leon też ma za sobą lifting. Kombi może teraz driftować
Premiery
Volkswagen California: Rozpoczęła się nowa epoka kamperowania
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?