W tej klasie hybrydy jeszcze nie było. Najmniejsza Toyota zaskoczy rynek

Toyota Aygo X doczekała się odmiany hybrydowej. Producent zamontował pod maską najmniejszego modelu swoją specjalność - ale to nie koniec zmian w gamie japońskiego „malucha”.

Publikacja: 17.06.2025 10:43

Nowa Toyota Aygo X ma nowy design i po raz pierwszy napęd hybrydowy

Nowa Toyota Aygo X ma nowy design i po raz pierwszy napęd hybrydowy

Foto: mat. prasowe

Samochodowy segment A jeszcze niedawno był naprawdę popularny. Nieco dawniejsze modele, takie jak Peugeot 106 czy Fiat Cinquecento są już rzadkim widokiem (o Fiacie 126p nie wspominając), ale Skoda Citigo, VW Up! czy Fiat Panda wciąż często goszczą na naszych ulicach. Nie da się jednak nie zauważyć, że obecnie samochody najmniejsze stopniowo znikają z rynku. Dzieje się tak częściowo za sprawą rosnących cen i malejącego zainteresowania klientów, a częściowo dlatego, że obecne normy emisji CO2 i sposób ich liczenia nie „wspierają” produkowania małych samochodów. Segment A jest więc skromny, jeśli chodzi o liczbę oferowanych aut spalinowych (Toyota Aygo X, Kia Picanto, ewentualnie Fiat 500), powoli rośnie za to liczba propozycji elektrycznych (Dacia Spring, Leapmotor T03). Łącznie odpowiada już jednak za jedyne 2 procent polskiego rynku.

Toyota Aygo X

Toyota Aygo X

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Szef Toyoty: zmuszanie do przejścia na elektromobilność nie jest właściwym podejściem

Obecna generacja tego modelu zadebiutowała w 2022 r. W stosunku do poprzednika, auto zyskało między innymi literę „X” w nazwie i nieco uterenowionego klimatu. Trudno uznać je za pełnoprawnego crossovera, ale oferuje nieco większe zdolności w zakresie pokonywania wysokich, miejskich krawężników. Dotychczas Aygo X było napędzane przez trzycylindrowy silnik benzynowy 1.0 o mocy 68 KM. Przy okazji premiery modelu przedstawiciele marki mówili, że planów na wprowadzenie hybrydy raczej nie ma, bo zwiększyłoby to koszty auta - a w tym segmencie klienci są to wyjątkowo wrażliwi. Wygląda jednak na to, że zmienili zdanie, zapewne pod wpływem norm emisji CO2.

Toyota Aygo X

Toyota Aygo X

Foto: mat. prasowe

Nowa wersja Aygo X ma nowy design pasa przedniego z przeprojektowanym grillem i lampami. Można więc łatwo poznać, że patrzymy na najnowszą odmianę tego modelu. Za zmianami wyglądu frontu małej Toyoty nie stały jednak tylko kwestie estetyczne. Przedni zwis wydłużono o 76 mm, by zmieścił się tam nowy układ napędowy. Mowa o zestawie znanym już z Yarisa. Silnik benzynowy o trzech cylindrach i pojemności 1.5 (92 KM) współpracuje tam z jednostką elektryczną (80 KM). Systemowa moc układu to 116 KM. Taki rezultat wpłynął pozytywnie nie tylko na osiągi (auto rozpędzi się od 0 do 100 km/h w mniej niż 10 sekund - wersja spalinowa potrzebowała na to około 15 sekund), ale i przede wszystkim na emisję CO2. Spadła z wcześniejszych 111 g/km do 86 g/km. Jak widać, oferowanie niedużych i oszczędnych, ale wyłącznie spalinowych silników się nie opłaca. Tradycyjnie dla marki, mówimy o hybrydzie, która nie wymaga doładowywania z wtyczki (ani na to nie pozwala).

Toyota Aygo X

Toyota Aygo X

Foto: mat. prasowe

Nowe Aygo X ma taki sam rozstaw osi (2430 mm) i bagażnik o takiej samej pojemności (231 litrów), co wcześniej. We wnętrzu widocznych zmian jest niewiele: nieco powiększono ekran (ma teraz 7 cali) i dodano drugie gniazdo USB-C. Rozbudowano za to listę wyposażenia, m.in. o ładowarkę indukcyjną, elektrycznie składane lusterka i aż 18-calowe felgi. Auto ma także oferować większy komfort jazdy za sprawą ulepszonego wyciszenia. Dodano więcej materiałów wygłuszających, a droższe odmiany mają grubsze szyby. Nowością w gamie jest obecność wersji GR Sport, znanej już z innych modeli marki. Cechuje się bardziej sportową stylistyką, z innymi felgami i zmienioną atrapą chłodnicy, a także z dwukolorowym, musztardowo-czarnym malowaniem. Takie Aygo będzie się także nieco inaczej prowadzić, zyska bowiem inne sprężyny i amortyzatory, a jego układ kierowniczy będzie pracował bardziej bezpośrednio.

Toyota Aygo X GR Sport

Toyota Aygo X GR Sport

Foto: mat. prasowe

Liderem sprzedaży w tej klasie jest Toyota Aygo X

Sprzedaż modelu rozpocznie się pod koniec roku. Cen jeszcze nie podano. Aktualnie Aygo X z silnikiem o mocy 68 KM 1.0 wyceniono na 65 900 zł. Hybrydowy Yaris z takim samym zestawem napędowym jaki otrzyma nowa wersja japońskiego malucha kosztuje w promocji od 87 900 zł. Cena Aygo X Hybrid będzie więc zapewne plasować się gdzieś pomiędzy kwotą klasycznego Aygo X, a hybrydowego Yarisa. Co ważne, poprzednia odsłona Aygo X – zapewne odpowiednio tańsza – wciąż zostanie w ofercie, przynajmniej na pewien czas.

Toyota Aygo X GR Sport

Toyota Aygo X GR Sport

Foto: mat. prasowe

Samochodowy segment A jeszcze niedawno był naprawdę popularny. Nieco dawniejsze modele, takie jak Peugeot 106 czy Fiat Cinquecento są już rzadkim widokiem (o Fiacie 126p nie wspominając), ale Skoda Citigo, VW Up! czy Fiat Panda wciąż często goszczą na naszych ulicach. Nie da się jednak nie zauważyć, że obecnie samochody najmniejsze stopniowo znikają z rynku. Dzieje się tak częściowo za sprawą rosnących cen i malejącego zainteresowania klientów, a częściowo dlatego, że obecne normy emisji CO2 i sposób ich liczenia nie „wspierają” produkowania małych samochodów. Segment A jest więc skromny, jeśli chodzi o liczbę oferowanych aut spalinowych (Toyota Aygo X, Kia Picanto, ewentualnie Fiat 500), powoli rośnie za to liczba propozycji elektrycznych (Dacia Spring, Leapmotor T03). Łącznie odpowiada już jednak za jedyne 2 procent polskiego rynku.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Premiery
Peugeot 208 GTI: Powrót kultowego skrótu
Premiery
Bentley Bentayga Speed: Wielki powrót do szybkich wersji
Premiery
Wyjątkowy projekt Porsche. Potwór z Le Mans z tablicą rejestracyjną
Premiery
Nowa generacja bestselleru Toyoty. Klienci będą zadowoleni ze zmian w Rav4
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Premiery
Speedtop - czy to najpiękniejsze ze współczesnych BMW? Powstanie 70 egzemplarzy