Swój początek Fiat 126 miał w 1968 roku, kiedy rozpoczęto pracę nad projektem czteromiejscowego następcy modelu Nuova 500 produkowanego od 1957 r. Dwa lata później powstały pierwsze szkice projektowe, za które odpowiada stylista Gian Paolo Boano. Seria pierwszych 100 Fiatów 126 powstała we włoskich zakładach Cassino we wrześniu 1972 roku. Miesiąc później odbyła się premiera na salonie samochodowym w Turynie, a już 9 listopada Fiat 126 został zaprezentowany na placu Defilad w Warszawie.

Czytaj więcej

Elektryczny Jeep Avenger wyjedzie z fabryki w Tychach

Produkowany w Bielsku Białej „Maluch” podbił cały świat. Sprzedawany był w krajach Europy Wschodniej, ale również na Kubie pod nazwą Polaquito, w Australii jako Niki, w Nowej Zelandii, na Cyprze, w Egipcie czy Chile. Maluch trafił również do Chin – trafiło tam około 10 tys. egzemplarzy, a Fiacik był używany jako taksówka.

mat. prasowe

Fiat 126 sprzedał się jak żaden inny włoski mały samochód – lepiej od modelu Nuova 500 czy Cinquecento. W sumie, w Polsce i we Włoszech powstało ponad 4,5 mln egzemplarzy. Imponujący wynik ma też za sobą dwucylindrowy silnik Fiata, który był budowany w niemal niezmienionej formie przez 30 lat. W tym okresie powstało prawie pięć milionów sztuk tej jednostki napędowej, która służyła nie tylko do napędu modelu 126.

Czytaj więcej

Extreme E: wyścigi, jakich nikt nie widział

Fiat 126 był niczym innym jak polską wersją Volkswagena Garbusa – autem dla Kowalskiego, które zmotoryzowało Polskę. Nie był pojemny czy szybki, ale w swojej dekadzie służył nad Wisłą jako samochód rodzinny. Wymarzony, indywidualny środek transportu. 22 września 2000 roku zakończono produkcję.

mat. prasowe