BMW M4 CSL: Najszybsze seryjne BMW

Po 18 latach w BMW wraca legendarne oznaczenie M4 CSL. Obecnie będzie to najszybszy model produkowany przez BMW. Ma moc 550 KM przekazywaną wyłącznie na tylne koła. Jego edycja jest limitowana do 1000 sztuk.

Publikacja: 26.05.2022 08:27

BMW M4 CSL: Najszybsze seryjne BMW

Foto: mat. prasowe

Wraz ze specjalnym modelem opartym na M4 Competition BMW przywraca do życia skrót CSL - Coupe Sport Leichtbau, czyli lekkie, sportowe coupe. Ostatnim modelem dostępnym w wersji CSL było M3 z serii E46 dostępne od połowy 2003 r. do lata 2004 r. Teraz M4 CSL jest obecnie najszybszym seryjnie produkowanym BMW. Na torze Nürburgring (20,832 km) osiąga czas 7:20,207 minut na pokonanie pełnego okrążenia toru, a to oznacza, że jest to najlepszy czas w historii produkcyjnego BMW.

Już pierwszy rzut oka wystarczy żeby zobaczyć, że jest to wyjątkowe M4. Przedni splitter, maska silnika, osłony lusterek zewnętrznych, dach, pokrywa bagażnika, dyfuzor i tunel środkowy są wykonane z włókna węglowego, co pozwala zaoszczędzić w sumie 15 kg. I ten karbon widać jak np. na dachu i spodzie tylnej klapy, które są zabezpieczona bezbarwnym lakierem. Za dodatkową opłatą możemy mieć na karoserii znaczek BMW Motorsport. Również za dopłatą dostępne są przednie reflektory z laserowym oświetleniem. Podobnie jak w M5 CS, świecą one na żółto i mają nawiązywać do samochodów wyścigowych BMW GT.

mat. prasowe

Wnętrze ma tylko dwa fotele. To pozwala zaoszczędzić 21 kilogramów. Zamiast siedzeń znajduje się siatka bagażowa, pod którą można schować kaski. Kubełkowe siedzenia są wykonane z włókna węglowego, co pozwala zaoszczędzić kolejne 24 kg. Bez dodatkowej opłaty dostępne są również elektrycznie regulowane karbonowe fotele kubełkowe z podgrzewaniem, których zagłówki można zdejmować na potrzeby jazdy po torze wyścigowym (tak żeby zmieścić się wygodnie z kaskiem).

Czytaj więcej

BMW i7: Flagowa limuzyna napakowana nowościami

Bezkompromisowa tendencja do obniżania masy wnętrza nie kończy się na siedzeniach. Konsola środkowa jest wykonana z włókna węglowego, a sportowa kierownica z alcantary i jest nieco cieńsza niż klasyczna kierownica M. Klimatyzacja działa w układzie jednostrefowym - jednostka dwustrefowa byłaby cięższa (ale jest dostępna jako opcja), a pasażerowie muszą się również obejść bez oświetlenia przestrzeni na nogi, co znów pozwala zaoszczędzić kilka gramów masy. Nie ma tu również tempomatu adaptacyjnego, za to są przednie i tylne czujniki parkowania. Finalnie M4 CSL jest o 100 kilogramów lżejszy od M4 Competition.

mat. prasowe

Zawieszenie standardowo obejmuje adaptacyjny układ jezdny M z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami i elektromechanicznym sportowym układem kierowniczym o zmiennym przełożeniu. Amortyzatory są sterowane indywidualnie dla każdego koła w ciągu milisekund za pomocą zaworów uruchamianych elektromagnetycznie. W porównaniu z modelem M4 Competition, M4 CSL jest o 8 mm niżej osadzone. Układ hamulcowy jest oczywiście wykonany z włókna węglowego. W menu M-Setup kierowca może wybrać jedną z dwóch krzywych charakterystyki wyczucia pedału hamulca. Dedykowane felgi są lżejsze od klasycznych o 2,5 kg. Opony mają wymiary 275/35 ZR19 na przedniej osi i 285/75 ZR20 na tylnej (opony Michelin Cup 2 R lub Michelin Pilot Sport 4 S).

mat. prasowe

Podwójnie turbodoładowany rzędowy silnik ma sześć cylindrów i 3,0 litry pojemności. Generuje moc 550 KM i maksymalny moment obrotowy 650 Nm. W porównaniu z M4 Competition, moc wersji CSL wzrosła o 40 KM. Wzrost mocy jest wynikiem zwiększenia ciśnienia doładowania z 1,7 do 2,1 bara oraz dostosowania układu sterowania silnikiem. Mocowania silnika są twardsze, a szczególną cechą silnika jest beztulejowa, tzw. zamknięta konstrukcja skrzyni korbowej, a więc bardzo sztywna, co z kolei umożliwia uzyskanie wysokiego ciśnienia spalania. Jest też kuty lekki wał korbowy i głowica cylindra z rdzeniem wydrukowanym w 3D, którego nie można było wyprodukować metodą klasycznego odlewania metali. Miska olejowa w M4 CSL jest również specjalna: ma dwie oddzielne komory i zintegrowany kanał ssący. Mniejsza komora służy jako bufor, z którego pompa olejowa może dostarczać środek smarny nawet podczas ekstremalnych przyspieszeń wzdłużnych i poprzecznych, zapewniając w ten sposób zasilanie silnika olejem nawet podczas jazdy na torze wyścigowym.

mat. prasowe

M4 CSL rozpędza się od zera do 100 km/h w 3,7 sekundy, a prędkość 200 km/h osiąga po 10,7 sekundach. Pakiet z podwyższonym limitem prędkości należy do wyposażenia standardowego. Tym samym M4 CSLrozpędza się do 307 km/h. To obecnie najszybsze produkowane BMW. BMW zbuduje 1000 egzemplarzy modelu M4 CSL z czego 150 przeznaczonych jest na rynek niemiecki, a najwięcej, bo 250 trafi do USA. Dostawy rozpoczną się na przełomie czerwca i lipca 2022 r.

mat. prasowe

mat. prasowe

mat. prasowe

mat. prasowe

mat. prasowe

Czytaj więcej

Ferrari SP48 Unica: Powstało w jednym egzemplarzu

Wraz ze specjalnym modelem opartym na M4 Competition BMW przywraca do życia skrót CSL - Coupe Sport Leichtbau, czyli lekkie, sportowe coupe. Ostatnim modelem dostępnym w wersji CSL było M3 z serii E46 dostępne od połowy 2003 r. do lata 2004 r. Teraz M4 CSL jest obecnie najszybszym seryjnie produkowanym BMW. Na torze Nürburgring (20,832 km) osiąga czas 7:20,207 minut na pokonanie pełnego okrążenia toru, a to oznacza, że jest to najlepszy czas w historii produkcyjnego BMW.

Pozostało 91% artykułu
Premiery
Land Rover Defender OCTA nadchodzi. Mercedes-AMG może mieć powody do obaw
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Premiery
Renault Captur przeszedł modernizację. Zmiany są naprawdę widoczne
Premiery
Audi Q6 e-tron nareszcie zadebiutowało. To bardzo ważny model w gamie marki
Premiery
Tym modelem Lamborghini żegna się z silnikiem V10. Powstanie tylko 10 egz.
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Premiery
Elektryczny hit Volvo doczekał się tuningu. Bodykit dla Volvo EX30