Wszystko zaczęło się od informacji o potencjalnym usunięciu z rynku 3 milionów samochodów zasilanych LPG. Miało to być spowodowane przez utratę homologacji w szlak za nowymi regulacjami. To jednak nie do końca prawda. Szymon Huptyś, rzecznik resortu Infrastruktury zdementował kwestię o sugerowanych zmianach obowiązków dla posiadaczy pojazdów zasilanych gazem. Dodał też, że projektowane przepisy zachowują obecny krajowy system homologacji dodatkowych układów zasilania pojazdów paliwem gazowym. Ponadto wprowadza dodatkowe możliwości uzyskania homologacji zgodnie z regulaminem ONZ nr 115. Tym samym firmy montujące tego typu instalacje, będą mogły wybrać którą ścieżką homologacyjną, jeżeli będą chcieli uzyskać dopuszczenie do rynku.
Czytaj więcej
Parlament Europejski po raz kolejny wykazuje się małą tolerancją dla transportu drogowego. Po kolejnych obostrzeniach emisyjnych i deklaracji zaniechania sprzedaży aut z silnikami spalinowymi przyszedł czas na ograniczenia prędkości w miastach.
- Projekt ustawy w brzmieniu, w jakim został przedstawiony do konsultacji, nie uwzględnia głosu i potrzeb przedsiębiorców z branży instalacji gazowych. Dlatego jako Koalicja Na Rzecz Autogazu zgłosiliśmy liczne uwagi i zastrzeżenia do projektu – powiedział Anatol Timoszuk, prezes AC S.A., producent instalacji marki STAG. Wskazał również, że przepisy w obecnym kształcie wprowadzają wiele zmian, również w procesie homologacji. Wskazał też, że projekt narzuca na przedsiębiorców bardzo wiele kosztownych i trudnych, czasami niemożliwych do wypełnienia obowiązków. W projekcie nie wspomina się o żadnych ułatwieniach dla branży i ograniczeniu kosztów. Zgodnie z sugestią prezesa AC dodał, że jako branża oczekuje się wprowadzenia m.in. cyfryzacji obiegu i podpisu dokumentów homologacyjnych, np. poprzez indywidualny dostęp do systemu CEPiK, czy wprowadzenia możliwości korzystania z podpisu elektronicznego.
Czytaj więcej
Pierwszy w stolicy odcinkowy pomiar prędkości już działa. Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD) właśnie uruchomił cztery odcinki pomiarowe na biegnącej przez Warszawę drodze ekspresowej S8.
Przedstawicie firm zakładających instalacje gazowe zauważają, że nowe regulacje mogą negatywnie wpłynąć na branżę i klientów. Jako przykład wymieniają m.in. obowiązek pisemnego powiadamiania Transportowego Dozoru Technicznego (TDT) o każdej zmianie komponentu instalacji, np. wymianie filtrów czy przekazania właścicielowi pojazdu instrukcji montażu instalacji po jej zamontowaniu. Ponadto „nieprecyzyjne zapisy otwierają także furtkę do nieograniczonych kosztów kontroli czy uzyskiwania homologacji, które obciążą producentów a ostatecznie kierowców” – mówił prezes AC S.A. Po raz kolejny głos w dyskusji zabrało Ministerstwo. W pierwszej kolejności odpowiedziało na zarzuty grupy posłów PiS. Parlamentarzyści w piśmie do Andrzeja Adamczyka – ministra infrastruktury stwierdzili, że projekt ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia przyniesie negatywne skutki dla polskiej gospodarki. „Nikt nie zdaje sobie sprawy, jakie to konsekwencje zrodzi. Dotychczasowe homologacje stracą ważność, a to oznacza, że z dniem 1 stycznia 2022 r. trzy miliony polskich kierowców nie będzie mogło wyjechać na drogi. Ponadto obowiązek homologowania na nowo narazi producentów instalacji LPG na wydatki rzędu milionów złotych” – zapisali.