Reklama

Lotus kończy produkcję modeli Exige, Elise i Evora

Brytyjski producent aut sportowych Lotus wprowadza na rynek całkowicie nową rodzinę samochodów. Tym samym modele Elise, Exige i Evora zostają wycofane. Wspaniała era samochodów sportowych dobiega końca, a przed Lotusem elektryczna przyszłość.

Publikacja: 25.12.2021 10:19

Lotus kończy produkcję modeli Exige, Elise i Evora

Foto: mat. prasowe

Pod kierownictwem nowego właściciela Geely przyszłość Lotusa nabiera tempa. Modele Elise, Exige i Evora zostają wycofane z produkcji jeszcze w 2021 roku. Podstawą zupełnie nowej rodziny modeli będzie Type 131, którego prawdziwa nazwa to Emira, który będzie ostatnim modelem spalinowym Lotusa. To model bardziej zorientowany na komfort, niestety  o nieco większej masie własnej, z manualną skrzynią biegów dostępny wyłącznie z silnikiem V6, a czterocylindrowy turbodoładowany silnik AMG o mocy 360 ​​KM połączony jest z automatyczną skrzynią biegów. Zupełnie nowym modelem ma też być w pełni  elektryczny sportowy Evija, oraz pierwszy SUV Lotusa, który jest również wyposażony będzie w napęd elektryczny. W ramach strategii Vision 80 zainwestowano już 100 milionów funtów w modernizację zakładu w Norfolk i planowane jest zatrudnienie 250 nowych pracowników.

Lotus Elise

Lotus Elise

Foto: mat. prasowe

W ciągu 26 lat Lotus wyprodukował łącznie 51 738 trzech powiązanych technicznie modeli - Elise, Exige i Evora. Te trzy auta sportowe stanowią prawie połowę całkowitej produkcji Lotusa w jego 73-letniej historii. Ponadto zbudowano 9715 modeli dla GM i Tesli. General Motors za czasów Opla używał platformy Lotusa dla modelu Speedster (w latach 2000-2005 powstało 7200 egzemplarzy). Tesla użyła bazy Lotusa do budowy swojego pierwszego modelu - Roadster (powstało 2515 egzemplarzy). Jeśli dodać specjalne modele Lotus 340R, Europa, 2-Eleven i 3-Eleven to Lotus zbudował na aluminiowej platformie 56 618 samochodów.

Lotus Exige

Lotus Exige

Foto: mat. prasowe

Lotus Elise rozpoczął swoją karierę w 1995 roku i wprowadził aluminiową konstrukcję. Bazując na tej technologii wprowadzono w 2000 roku model Exige, a w 2008 roku Evorę. Ostatnie egzemplarze Elise, Exige i Evora będą limitowanymi edycjami.

Reklama
Reklama
Lotus Evora

Lotus Evora

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Najstarszy, nowy samochód sprzedany po siedmiu latach

Pod kierownictwem nowego właściciela Geely przyszłość Lotusa nabiera tempa. Modele Elise, Exige i Evora zostają wycofane z produkcji jeszcze w 2021 roku. Podstawą zupełnie nowej rodziny modeli będzie Type 131, którego prawdziwa nazwa to Emira, który będzie ostatnim modelem spalinowym Lotusa. To model bardziej zorientowany na komfort, niestety  o nieco większej masie własnej, z manualną skrzynią biegów dostępny wyłącznie z silnikiem V6, a czterocylindrowy turbodoładowany silnik AMG o mocy 360 ​​KM połączony jest z automatyczną skrzynią biegów. Zupełnie nowym modelem ma też być w pełni  elektryczny sportowy Evija, oraz pierwszy SUV Lotusa, który jest również wyposażony będzie w napęd elektryczny. W ramach strategii Vision 80 zainwestowano już 100 milionów funtów w modernizację zakładu w Norfolk i planowane jest zatrudnienie 250 nowych pracowników.

Reklama
Po Drodze
Te samochody i rozwiązania wyprzedziły przyszłość. 10 innowacji, które zmieniły motoryzację
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Po Drodze
Wynalazek, który ocalił silnik spalinowy. Turbodoładowanie ma już ponad 50 lat
Po Drodze
Kończy się era kolejnych fajnych modeli aut. Ostatni Ford opuścił fabrykę
Po Drodze
Koniec ery Godzilli. Nissan GT-R R35 odchodzi po 18 latach chwały
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Po Drodze
Szept luksusu unoszący się nad asfaltem. Rolls-Royce Phantom ma 100 lat
Materiał Promocyjny
Nowy Ursus to wyjątkowy projekt mieszkaniowy w historii Ronsona
Reklama
Reklama