Niemiecka firma konsultingowa P3 przeanalizowała ponad 7 tys. samochodów elektrycznych, aby określić trwałość ich akumulatorów. Rezultat: baterie aut elektrycznych wytrzymują znacznie dłużej, niż oczekiwano, i są znacznie bardziej trwałe. Zasięg również prawie nie spada po osiągnięciu dużego przebiegu. Wartość SoH określa żywotność i wytrzymałość baterii i wskazuje, jaki procent pełnej pojemności może jeszcze wykorzystać akumulator, który może zmniejszyć swoją pojemność z powodu starzenia się lub wielu cykli ładowania. Producenci samochodów zapewniają swoich klientów – zazwyczaj z gwarancją na 160 000 km lub osiem lat – że nie spadnie ona poniżej 80%.
Czytaj więcej
Chiński producent samochodów elektrycznych HiPhi musiał wstrzymać produkcję już w lutym tego roku. Pracownicy nie otrzymywali wynagrodzeń, a prowadzone rozmowy inwestorskie nie przyniosły ratunku. Teraz to już koniec.
Z badania wynika, że w praktyce producenci nie przesadzają ze swoimi obietnicami. Nawet przy przebiegu 200 000 lub 300 000 km samochody elektryczne nadal mają średnio 87% SoH. Co ciekawe, pierwszy proces zmniejszania pojemności baterii zachodzi w ciągu pierwszych 30 tys. km, w wyniku czego wartość SoH spada do około 95%. Później starzenie się akumulatora ulega znacznemu spowolnieniu. Dzieje się tak, ponieważ przy pierwszym użyciu akumulatora na jego anodzie (biegunie ujemnym) tworzy się tzw. warstwa SEI (skrót od Solid Electrolyte Interphase). Proces ten różni się w zależności od składu chemicznego i typu akumulatora. Średnio samochody elektryczne po przejechaniu około 100 000 kilometrów nadal mają około 90% swojej pojemności.
Co wpływa najbardziej na obniżenie pojemności akumulatora?
Indywidualne użytkowanie samochodu elektrycznego ma ogromny wpływ na starzenie się akumulatora. Najważniejszymi czynnikami obciążającymi ogniwa akumulatorowe są: użytkowanie przy zbyt wysokich lub zbyt niskich temperaturach, wysoka moc ładowania oraz zbyt częste pełne lub całkowite rozładowanie.
Czytaj więcej
Toyota wprowadza na rynek chiński dwa nowe elektryczne modele - BZ3C to crossover i BZ3X to klasyczny SUV. Czy trafią na europejski rynek?