Ruszyła produkcja nowego modelu Forda zbudowanego specjalnie dla Europy

Ford rozpoczyna produkcję swojego nowego SUV. To elektryk, który nosi dobrze znaną nazwę Explorer, ale nie ma zupełnie nic wspólnego z dużym SUV-em za to powstaje na platformie udostępnionej przez Volkswagena.

Publikacja: 06.06.2024 14:15

Rozpoczęcie produkcji elektrycznego Forda Explorera

Rozpoczęcie produkcji elektrycznego Forda Explorera

Foto: Albert Warner

Jesteśmy w Kolonii. W tym ponad milionowym mieście Ford jest obecny od 1930 roku. Amerykańska marka tak mocno zżyta jest z tym miastem, że w latach 1932 - 1936 produkowany był model o nazwie Ford Köln. To tu jest siedziba europejskiej centrali Forda, to tu jest centrum rozwoju, a do niedawna produkowane były tu Fiesty jeszcze wcześniej Fordy Capri, Granada, Taunus czy dawno, dawno temu Fordy A i B. W sumie wyprodukowano tu 18 mln aut. Teraz nastały nowe czasy i nowy samochód - Ford Explorer. Nie ten duży, amerykański, który do niedawna był oferowany również na polskim rynku, tylko zupełnie nowy, dużo mniejszy i w pełni elektryczny. Model, którego produkcja właśnie rusza. Pierwotnie średniej klasy SUV miał zjechać z linii produkcyjnych we wrześniu ubiegłego roku. Ford komentuje krótko to opóźnienie: „nowe globalne przepisy dotyczące baterii i zespołu napędowego” sprawiły, że przygotowania do produkcji trwały dłużej, niż oczekiwano. Tak czy inaczej produkcja właśnie ruszyła.

Rozpoczęcie produkcji elektrycznego Forda Explorera

Rozpoczęcie produkcji elektrycznego Forda Explorera

Foto: Albert Warner

Ford Explorer

Ford Explorer

Foto: mat. prasowe

Forda zainwestował w fabrykę w Kolonii prawie dwa miliardy euro (ok. 8,6 mld zł). W przyszłości ma z niej wyjeżdżać 250 tys. egzemplarzy aut rocznie. Z taśm produkcyjnych ma zjeżdżać nie tylko Explorer, ale także inny model, o którym Ford póki co oficjalnie nie mówi, ale jeśli wierzyć plotkom, to ma być to wersja coupe Explorera nazwana Capri. Obydwa auta bazują na modułowej platformie MEB przygotowanej dla samochodów elektrycznych przez Volkswagena. Na hali produkcyjnej stoi ponad 600 robotów, które spawają, wycinają, odpylają i lakierują.

Czytaj więcej

Bestseller Forda wyceniony. Tyle kosztuje Ford Kuga po liftingu
Rozpoczęcie produkcji elektrycznego Forda Explorera

Rozpoczęcie produkcji elektrycznego Forda Explorera

Foto: Albert Warner

Ford Explorer

Ford Explorer

Foto: mat. prasowe

Nowy Ford Explorer oferowany będzie wyłącznie z napędem elektrycznym 

Zbieżność nazwy Explorer, która jest wykorzystana dla dużego SUV z ameryki i elektryka z Europy jest zaskakująca i za bardzo nikt sensownie nie potrafi wyjaśnić dlaczego nowy model otrzymał taki oznaczenie. Jednak mniejsza o nazwę, elektryczny Explorer wygląda bardzo dobrze. Ma 4460 mm długości, 1871 mm szerokości, 1600 mm wysokości i rozstaw osi 2767 mm. Bagażnik mieści 450 litrów. Auto jest dostępne będzie w trzech odmianach napędowych. Pierwsza ma 170 KM, akumulator 52 kWh netto i napęd na tył. Będzie oferowana od czwartego kwartału tego roku. Druga wersja rozwija 286 KM. Jej akumulator ma 77 kWh, a napęd również przekazywany jest na tylną oś. Fani napędu AWD muszą zdecydować się na topową wersję. Jej silniki mają 340 KM, a pojemność akumulatora wynosi 79 kWh. 286-konny Explorer osiąga 100 km/h w 6,4 s. 340-konny potrzebuje na to 5,3 s. Zasięgi tych wersji to odpowiednio 602 i 586 km.

Rozpoczęcie produkcji elektrycznego Forda Explorera

Rozpoczęcie produkcji elektrycznego Forda Explorera

Foto: Albert Warner

Ford Explorer

Ford Explorer

Foto: mat. prasowe

Jeśli chodzi o ceny - bazowy Explorer został wyceniony na 198 270 zł (od tej kwoty można jeszcze odliczyć dopłaty z programu „Mój Elektryk”). Ma w wyposażeniu m.in. podgrzewane fotele i kierownicę, elektrycznie sterowany fotel kierowcy z funkcją masażu, nawigację czy 19-calowe felgi. Za 214 270 zł można mieć taki samochód w wersji Premium, bogatszej m.in. o matrycowe LED-y, 20-calowe felgi i audio Bang&Olufsen. Wersja 286 KM została wyceniona na 217 270 zł (Explorer) lub 234 270 zł (Premium). Z kolei 340-konny Ford kosztuje 242 270 zł lub 259 270 zł.

Rozpoczęcie produkcji elektrycznego Forda Explorera

Rozpoczęcie produkcji elektrycznego Forda Explorera

Foto: Albert Warner

Rozpoczęcie produkcji elektrycznego Forda Explorera

Rozpoczęcie produkcji elektrycznego Forda Explorera

Foto: Albert Warner

Czytaj więcej

Ford Mustang w nowych wersjach. Planowane czterodrzwiowe coupe i model offroad

Jesteśmy w Kolonii. W tym ponad milionowym mieście Ford jest obecny od 1930 roku. Amerykańska marka tak mocno zżyta jest z tym miastem, że w latach 1932 - 1936 produkowany był model o nazwie Ford Köln. To tu jest siedziba europejskiej centrali Forda, to tu jest centrum rozwoju, a do niedawna produkowane były tu Fiesty jeszcze wcześniej Fordy Capri, Granada, Taunus czy dawno, dawno temu Fordy A i B. W sumie wyprodukowano tu 18 mln aut. Teraz nastały nowe czasy i nowy samochód - Ford Explorer. Nie ten duży, amerykański, który do niedawna był oferowany również na polskim rynku, tylko zupełnie nowy, dużo mniejszy i w pełni elektryczny. Model, którego produkcja właśnie rusza. Pierwotnie średniej klasy SUV miał zjechać z linii produkcyjnych we wrześniu ubiegłego roku. Ford komentuje krótko to opóźnienie: „nowe globalne przepisy dotyczące baterii i zespołu napędowego” sprawiły, że przygotowania do produkcji trwały dłużej, niż oczekiwano. Tak czy inaczej produkcja właśnie ruszyła.

Na prąd
Saudyjczycy budują swój pierwszy elektryczny samochód. Technologia z całego świata
Na prąd
Prognoza ekspertów: popyt na baterie do elektryków wzrośnie czterokrotnie do 2030 r.
Na prąd
Rewolucja w hybrydach plug-in. "Super akumulator" z zasięgiem 400 km
Na prąd
Auta wodorowe mogą jeździć po buspasie, ale nie mogą parkować za darmo w miastach
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Na prąd
Produkcja przeniesiona z Polski do USA. Ford będzie produkować akumulatory w Michigan