Polska musi przyspieszyć elektryfikację transportu ciężkiego

Polska potrzebuje przyspieszyć transformację transportu ciężkiego. Brak działań w przejściu na zeroemisyjność może przyczynić się do degradacji znaczenia krajowego transportu drogowego na arenie europejskiej. Czy jest jeszcze czas na reakcję?

Publikacja: 11.09.2023 20:02

Polska musi przyspieszyć elektryfikację transportu ciężkiego

Foto: mat. prasowe

Zgodnie z prognozami Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA) flota elektrycznych samochodów ciężarowych (eHDV) w Europie wzrośnie ponad 140-krotnie w ciągu zaledwie ośmiu lat, z ok. 3,6 tys. szt. w 2022 r. do nawet 520 tys. szt. w roku 2030. Kluczową rolę w elektryfikacji sektora transportu ciężkiego odegra Polska, która jest odpowiedzialna za niemal 1/5 wszystkich przewozów w państwach członkowskich Unii Europejskiej i posiada największą liczbę zarejestrowanych ciężarówek w Europie (ponad 1,2 mln sztuk). Jest to również ważny sektor dla naszego kraju choćby ze względu, że odpowiada za niemal 6% PKB i zapewnia zatrudnienie dla ok. miliona osób, stanowiąc trzecią, najliczniej reprezentowaną grupę zawodową w sektorze usług (po handlu i edukacji). – Dziś na Polskich drogach bardzo rzadko mijamy elektryczne samochody ciężarowe, a oferty sprzedaży takich pojazdów pojawiają się bardzo sporadycznie. Jednak walka o konkurencyjność jest jednym z najsilniejszych mechanizmów wpływających na kształt rynku. Biorąc pod uwagę przewidywania IEA, z tym większą uwagą obserwujemy zmiany w podaży zeroemisyjnych samochodów ciężarowych i zainteresowaniu tymi pojazdami w Polsce – mówi Tomasz Sułkowski, Head of Sales, Otomoto.

W dążeniu Unii Europejskiej do osiągnięcia neutralności klimatycznej, branża TSL stoi obecnie przed największym wyzwaniem w historii. Mimo że pojazdy ciężarowe stanowią niespełna 3% ogólnego parku samochodów poruszających się po europejskich drogach, odpowiadają aż za 19,4 proc. emisji CO2 pochodzących z transportu w UE. Już wkrótce ten stan rzeczy ma się jednak zmienić. – Dekarbonizacja sektora ciężkiego transportu drogowego jest jednym z priorytetów i Unii Europejskiej. W 2019 r. ustanowiono pierwsze w historii rozporządzenie (Parlamentu Europejskiego oraz Rady UE 2019/1242) wyznaczające cele w zakresie zmniejszenia emisji CO2 nowych pojazdów ciężkich. Intensyfikacji działań w zakresie rozwoju nisko- i zeroemisyjnych technologii będzie również sprzyjać projektowany standard Euro 7, który ma wejść w życie 1 lipca 2027 r. W założeniu nowe regulacje w znacznie większym stopniu wpłyną na zakres redukcji emisji zanieczyszczeń z pojazdów ciężkich w rzeczywistych warunkach ruchu. W konsekwencji zdynamizują rozwój elektromobilności w sektorze TSL – mówi Aleksander Rajch, Dyrektor ds. relacji zewnętrznych, PSPA.

Czytaj więcej

Po raz pierwszy sprzedano w Europie więcej aut elektrycznych niż diesli

Działania na rzecz zmian w sektorze TSL wymagają jednak wsparcia ze strony Państwa. Wśród postulatów wymienia się m.in. wprowadzenie systemu dofinansowania nabywania elektrycznych pojazdów HDV. Ponadto postuluje się o zniesienie opłat drogowych dla eHDV do końca 2025 roku i ograniczające opłaty po tej dacie. Kolejną istotną kwestią jest umożliwienie elektrycznym ciężarówką wjazd do stref ograniczonego ruchu (np. centa miast), czy zwiększenie dopuszczalnej masy całkowitej eHDV. – Ponad 150 tys. podmiotów funkcjonujących w krajowej branży przewozu towarów, stoi w obliczu konieczności ponownego zdefiniowania strategii w zakresie ochrony środowiska, modelu biznesowego oraz podejścia do zarządzania flotą, która dziś w 98% oparta jest o pojazdy wyposażone w silniki diesla. Działania Polski w zakresie elektryfikacji samochodów ciężkich stanowić będą kluczowy czynnik rozwoju elektromobilności nie tylko w Polsce, ale i całej Europie. Dlatego aby sprostać unijnym regulacjom i wyjść naprzeciw oczekiwaniom obecnych i przyszłych użytkowników elektrycznych pojazdów ciężkich, Polska powinna stać się gigantycznym placem budowy nowych stacji ładowania, a inwestycje powinny być liczone w tysiącach nowych stacji i to w perspektywie najbliższych kilku lat – komentuje Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.

Wraz z rozwojem sektora eHDV w całej Europie trwa wyścig o rozwój infrastruktury ładowania dla samochodów ciężkich. Zgodnie z przyjętym rozporządzeniem AFIR już na koniec 2025 roku przeznaczone dla elektrycznych ciężarówek HUBy ładowania o mocy 1400 kW będą musiały funkcjonować na 15 proc. sieci TEN-T (transgeniczna sieć transportowa) w maksymalnej odległości 120 km od siebie. W 2027 r. infrastruktura ładowania (HUBy o mocy 2800 kW) ma pokryć 50 proc. sieci TEN-T, a w roku 2030 (HUBy o mocy 3600 kW) – 100 proc., przy czym rozmieszczenie stacji ma ulec znacznemu zagęszczeniu (do maksymalnie 60 km). Dla Polski jest to ogromne wyzwanie, gdyż obecnie ani jedna z ok. 2,9 tys. ogólnodostępnych stacji funkcjonujących w Polsce nie jest przeznaczona do obsługi elektrycznych samochodów ciężarowych. – Wyzwanie, które stawia rozporządzenie AFIR jest jednocześnie warunkiem utrzymania się Polski w czołówce europejskiego transportu. Co więcej, stworzenie infrastruktury pozwalającej na ładowanie elektrycznych samochodów ciężarowych wzdłuż jednej z najdłuższych sieci transportowych w Europie jest kluczowe także dla innych sektorów – bo ceny transportu są ważną składową cen wszystkich towarów – podkreśla Tomasz Sułkowski, Head of Sales, Otomoto.

Czytaj więcej

Mercedes EQE SUV: Rodzinny elektryk

Temat sektora eHDV będzie poruszany podczas Kongresu Nowej Mobilności2023 w Łodzi w dniach od 26 do 28 września 2023 r. W wydarzeniu weźmie udział ponad 1500 uczestników, w tym ok. 400 prelegentów, którzy omówią ponad 250 zagadnień związanych z rozwojem nowej mobilności. Wśród nich nie zabraknie również szeregu dyskusji na temat systemu zachęt sprzyjających wzrostowi liczby rejestracji elektrycznych samochodów ciężarowych w Polsce, systemów i hubów szybkiego ładowania czy serwisowania i utrzymania zeroemisyjnych ciężarówek w firmie. Uczestnicy konferencji omówią również kwestie związane z całkowitym kosztem utrzymania (TCO) eHDV, elektryfikacją sieci TEN-T, rolą big data w sektorze transportu ciężkiego a także kierunki rozwoju technologicznego w branży TSL (związane m.in. z autonomizacją oraz cyfryzacją).

Na prąd
Volvo doczeka się vana. Skonstruuje go wspólnie z Renault
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Na prąd
AFIR - to może być jedno z większych motoryzacyjnych wyzwań dla Polski
Na prąd
Chiny dotują 99 proc. swoich spółek giełdowych. Marki motoryzacyjne na czele
Na prąd
Xiaomi SU7 stał się hitem, ale na każdym egzemplarzu firma traci ok. 40 tys. zł
Na prąd
Taniej Tesli nie będzie. Elon Musk chce skupić się na Robotaxi