Maleją rezerwy gotówki producentów elektrycznych samochodów

Bilanse kwartalne publikowane w listopadzie przez producentów pojazdów elektrycznych pokazują, że bardzo trudno im osiągać zakładane cele i jednocześnie szybko zużywają rezerwy gotówki.

Publikacja: 16.11.2022 10:41

Rivian R1T

Rivian R1T

Foto: mat. prasowe

Za każdym razem, gdy Lucid czy Rivian Automotive sprzedają elektryka, tracą sporo gotówki. Wszystko przez dużo większe ceny surowców i wzrostów kosztów produkcji. W przypadku Lucida spadek przychodów m.in z tego powodu zwiększył się w III kwartale do 492,5 mln dolarów. Rok wcześniej w tym samym okresie Lucid miał przychody w wysokości 3,3 mln dolarów. Do strat przyczyniły się również wycofanie się klientów z zamówień, którzy obawiali się, że będą musieli długo czekać na zamówione samochody. Kapitalizacja rynkowa Lucida związanego z saudyjskim funduszem inwestycyjnym zmalała w tym roku do ok. 20 mld dolarów ze szczytowych 95 mld w listopadzie 2021. Lucidowi zostało jeszcze dość gotówki, aby dotrwać przynajmniej do IV kwartału 2023 r. Mająca swoją siedzibę w kalifornijskim mieście Newark firma stara się teraz pozyskać 1,5 mld dolarów ze sprzedaży akcji. Po ogłoszeniu bilansu kwartalnego ich kurs zmalał o 17 proc., podczas kolejnych dwóch sesji odrobiły część strat i ostatecznie zakończyły tydzień bessą o 4,4 proc.

Lucid Air Grand Touring

Lucid Air Grand Touring

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Tak wygląda Rolls-Royce Spectre: Pierwszy elektryczny model marki

Brytyjska firma Arrival uprzedziła, że może nie wystarczyć jej pieniędzy na prowadzenie działalności do końca przyszłego roku i będzie musiała ciąć etaty. A nie zaczęła jeszcze seryjnej produkcji. - Nie będę przekonywać, że nie jest ciężko. Jest ciężko, dzień i noc pracujemy nad technologiami, nad pojazdami, także na pozyskaniem kapitału - powiedział Reuterowi Avinash Rugoobur, prezes Arrival. Z kolei startup Canoo Inc. już w maju zakomunikował, że ma poważne wątpliwości, czy firmie uda się przetrwać. We września amerykański producent elektrycznych minivanów, pickupów i samochodów dostawczych z siedzibą w Torrance (Kalifornia, USA) działający od 2017 roku miał 6,8 mln dolarów gotówki i papierów wartościowych, czyli prawie nic w porównaniu z sumą 415 mln rok wcześniej.

Elektryczny mikrobus firmy Canoo

Elektryczny mikrobus firmy Canoo

Foto: mat. prasowe

Zresztą nie tylko startupy mają problemy. Odczuła to również Tesla. Elon Musk przyznał, że jego firma przeżyła „produkcyjne piekło”, musiała przejść przez wąskie gardła dostaw, zawierać umowy o dostawę baterii z najważniejszymi producentami, ale jednocześnie zwiększać produkcję. Tesla gra jednak w innej lidze, stała się konkurencją dla General Motors czy Volkswagena. W III kwartale firma Elona Muska wypracowała zysk w wysokości 3,3 mld dolarów. - W tym biznesie wstępny etap działalności oznacza spalanie gotówki. Trudno jest pokonać tę przeszkodę - ostrzega George Gianarikas, analityk z Canaccord Genuity. Jego koledzy są zdania, że takie firmy muszą znaleźć sposoby oszczędzania pieniędzy, jeśli chcą przetrwać trudne czasy w gospodarce. Większa produkcja zmniejszy ostatecznie koszt jednego pojazdu, a jej ograniczanie może zagrozić rentowności.

Amerykańska firma Rivian wspierana przez Amazona i Forda na koniec września posiadała 13,8 mld dolarów gotówki i zamówienia na 100 tys. furgonetek od Amazona. Ale koszt produkcji tych samochodów wynosi aktualnie ok. 220 tys. dolarów wobec średniej ceny sprzedaży 81 tys. dolarów. Przynajmniej tak wynika z wyliczeń jednej z największych na świecie firm badawczych, doradczych i inwestycyjnych, amerykańskiej CFRA.

Furgonetka Rivian dla Amazona

Furgonetka Rivian dla Amazona

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Tesla rozpoczęła pracę nad mniejszym i tańszym modelem
Na prąd
Nowy patent Stellantisa. Pierwszy na świecie układ wydechowy dla aut elektrycznych
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Na prąd
Ile kosztuje ładowanie auta elektrycznego? Kolejne podwyżki cen na stacjach ładowania
Na prąd
Nawet w Norwegii Tesla popadła w niełaskę. Lidera rynku wyprzedziła Toyota i VW
Na prąd
Chiny również nie chcą Tesli. Spadek sprzedaży giganta na całym świecie
Materiał Partnera
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Na prąd
Następca Dacii Spring będzie produkowany w Europie. Cena poniżej 75 tys. zł
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście