Przyjęcie ekonomicznego stylu jazdy odgrywa ważną rolę w zmniejszaniu wpływu jazdy na środowisko naturalne. Unikanie jazdy na biegu jałowym, wykorzystywanie przerwy w pracy silnika, przewidywanie ruchu drogowego i wstępne rozgrzewanie pojazdu w niskich temperaturach może obniżyć zużycie paliwa nawet o 20 proc. Równie ważne jest utrzymywanie prawidłowego ciśnienia w oponach.
Czytaj więcej
Amerykańska firma Goodyear dołączyła do projektu koncernu zbrojeniowego Lockheed Martin i stworzyła opony, które mogą poruszać się w ekstremalnych temperaturach i terenie pokrytym kraterami, przy jednej szóstej grawitacji ziemskiej.
Wybór właściwych opon może pomóc w obniżeniu emisji spalin i zużycia paliwa przez pojazd. Najbardziej bezpośredni wpływ mają różnice w oporach toczenia, które oznaczają energię traconą podczas ruchu opony. Im niższy jest opór toczenia, tym mniejsza jest utrata energii i mniejsze jest zapotrzebowanie na paliwo. Większa oszczędność paliwa ma pozytywny wpływ na ślad węglowy kierowcy dzięki mniejszej emisji CO2. W przypadku pojazdów elektrycznych mniejszy opór toczenia przekłada się na większy zasięg jazdy. Opór toczenia odpowiada za ok. 20 proc. zużycia paliwa przez samochód. Ma wpływ na efektywność energii, co tym samym pomaga zmniejszyć koszty eksploatacji pojazdu, a także emisję CO2. Im mniejszy opór toczenia opony, tym niższe zużycie paliwa. Klasa efektywności energetycznej oznacza opór toczenia. Wskazuje wkład opony w zużycie paliwa pojazdu i emisję CO2. Stosowana na etykietach klasyfikacja zaczyna się od klasy „A” (w kolorze zielonym) a kończy się na klasie „G”(w kolorze czerwonym). Klasa A jest najbardziej wydajna, klasa G najmniej, a klasa D nie jest w użyciu.
Unijny system etykietowania opon ułatwia porównywanie różnic w efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni i zewnętrznym hałasie toczenia. Opony całoroczne, letnie i zimowe bez kolców sprzedawane w Unii Europejskiej zostały po raz pierwszy opatrzone etykietami UE w 2012 roku. Były początkowo wymagane w przypadku opon do samochodów osobowych, SUV-ów oraz samochodów dostawczych i musiały zawierać informacje o oporze toczenia, przyczepności na mokrej nawierzchni, a także zewnętrznym hałasie toczenia. Obecnie informacje muszą też obejmować przyczepność na śniegu i lodzie. Ponadto zaktualizowana została dotychczasowa skala, a do etykiety dodano kod QR, który prowadzi do obszernej bazy danych o wszystkich oponach dostępnych na rynku europejskim. Informacje o produktach są ustandaryzowane, co umożliwia łatwe porównanie opon. Oprócz materiałów pochodzących z recyklingu, do produkcji opon wykorzystuje się także wiele materiałów odnawialnych. Materiał odnawialny pochodzi z zasobów naturalnych, takich jak drzewa lub rośliny. Materiały odnawialne są naturalną częścią obiegu węgla i nie przyczyniają się do ogólnego efektu cieplarnianego.
Czytaj więcej
Jeśli jesteś kimś kto nie lubi kompromisów, to wcześniej czy później natkniesz się na Audi RS6. Jeden z niewielu samochodów, który oferuje wszystko.