To najmocniejszy 12-cylindrowy silnik na świecie. Posłuży duńskiej marce aut

Duński producent supersamochodów Zenvo zaprezentował nowy 12-cylindrowy silnik. To najmocniejsza jednostka napędowa tego typu, która montowana będzie w samochodzie osobowym. Nazwa silnik również świadczy o jego mocy: Mjølner co oznacza młot Thora.

Publikacja: 18.04.2025 00:48

Silnik V12 firmy Zenvo ma 6,6 litra pojemności i moc 1267 KM

Silnik V12 firmy Zenvo ma 6,6 litra pojemności i moc 1267 KM

Foto: mat. prasowe

Silniki V12 niemal wymarły. Teraz duński producent supersamochodów sportowych Zenvo zaprezentował najmocniejszy 12-cylindrowy silnik jaki będzie montowany w samochodzie z homologacją drogową. Jednostkę nazwano Mjølner (młota Thora) i ma ona odzwierciedlać siłę napędu. Mjølner będzie stosowany w nowych modelu Aurora firmy Zenvo. Dwunastocylindrowy silnik, który powstał we współpracy z niemieckim dostawcą Mahle Powertrains, ma imponującą pojemność skokową 6,6 litra, jest w całości wykonany z aluminium, ma cztery małe turbosprężarki i osiąga moc 1267 KM. Maksymalne obroty silnika wynoszą 9800 obr./min.

Z technicznych ciekawostek przez użycie czterech kompaktowych turbin Zenvo oczekuje, że będą one wytwarzać ciśnienie szybciej i bardziej równomiernie niż dwie duże. Aby spełnić wszystkie normy emisji obowiązujące w Europie i USA, układ wtryskowy może zasilać silnik V12 paliwem syntetycznym o niskiej zawartości węgla. Jednostka napędowa została zaprojektowana jako silnik typu flex-fuel. Dalsze dane techniczne nie zostały jeszcze opublikowane.

Tak prezentuje się Zenvo Aurora model, w którym montowany będzie potężna jednostka napędowa

Tak prezentuje się Zenvo Aurora model, w którym montowany będzie potężna jednostka napędowa

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Mazda się nie poddaje. Japończycy opracowują rewolucyjny silnik spalinowy

Maksymalna moc układu hybrydowego to 1876 KM

Napęd Mjølner nie pracuje jednak sam i wykorzystuje swój potencjał jako hybryda w połączeniu, w zależności od wersji z maksymalnie trzema silnikami elektrycznymi. W podstawowej konfiguracji wspomaganie zapewnia silnik elektryczny o mocy 204 KM, który jest zintegrowany z mechanizmem różnicowym tylnej osi znajdującym się w skrzyni biegów i pełni również funkcję rozrusznika-generatora. W wersji z napędem na wszystkie koła zastosowano dwa dodatkowe silniki elektryczne montowane przy przednich kołach, każdy z nich ma moc 272 KM. Dzięki elektrycznemu wsparciu moc układu wzrasta do 1876 KM i 1700 Nm. Wersja z napędem na tylne koła ma moc 1470 KM i moment obrotowy 1400 Nm. Silnik V12 jest produkowany razem z układem hybrydowym w zakładzie Mahle Powertrain w Northampton w Wielkiej Brytanii.

Łączna moc hybrydowego układu to 1876 KM i 1700 Nm

Łączna moc hybrydowego układu to 1876 KM i 1700 Nm

Foto: mat. prasowe

Silniki V12 niemal wymarły. Teraz duński producent supersamochodów sportowych Zenvo zaprezentował najmocniejszy 12-cylindrowy silnik jaki będzie montowany w samochodzie z homologacją drogową. Jednostkę nazwano Mjølner (młota Thora) i ma ona odzwierciedlać siłę napędu. Mjølner będzie stosowany w nowych modelu Aurora firmy Zenvo. Dwunastocylindrowy silnik, który powstał we współpracy z niemieckim dostawcą Mahle Powertrains, ma imponującą pojemność skokową 6,6 litra, jest w całości wykonany z aluminium, ma cztery małe turbosprężarki i osiąga moc 1267 KM. Maksymalne obroty silnika wynoszą 9800 obr./min.

Innowacje
To może być przełom w elektromobilności. Koreańczycy wynaleźli tanie magnesy
Innowacje
Mazda się nie poddaje. Japończycy opracowują rewolucyjny silnik spalinowy
Innowacje
Ta nieznana funkcja w samochodzie może uratować życie
Innowacje
Tylko 13 sztuk. To jest najrzadziej spotykany znak drogowy w Niemczech
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Innowacje
Chińczycy nazwali zaawansowane systemy wspomagania kierowcy "Oko Boga"