Wszystkie generacje Toyoty Corolli w ciągu 55 lat produkcji znalazły do tej pory ponad 50 mln nabywców na całym świecie. Najnowsza generacja hitowego kompaktu dostępna jest w Polsce od 2019 roku w trzech odmianach nadwoziowych - hatchback, sedan i TS Kombi. Wszystkie wersje dostępne są z napędami hybrydowymi, które stanowią ponad połowę sprzedaży modelu, a Corolla jest najchętniej wybieranym nowym autem przez Polaków. W 2022 roku zadebiutuje czwarta wersja nadwoziowa – Corolla Cross, wraz z jej premierą zadebiutuje piąta już generacja napędu hybrydowego Toyoty.

mat. prasowe

Toyota z każdą kolejną generacją udoskonala swoje hybrydowe napędy. Wszystkie elementy hybrydy piątej generacji są zdecydowanie mniejsze – o około 20-30 proc. od tych w czwartej generacji. Mniejsze rozmiary oznaczają automatycznie o wiele niższą masę podzespołów. Ponadto przeprojektowano układ przeniesienia napędu. Zastosowano nowe układy smarowania i rozprowadzania oleju, które wykorzystują olej o niskiej lepkości. Przyczynia się to do poprawy wydajności i zwiększenia mocy poprzez zmniejszenie strat elektrycznych i mechanicznych. Nowa generacja układu hybrydowego ma oznaczać się niższym zużyciem paliwa. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu wydajniejszego akumulatora litowo-jonowego. Zestaw baterii jest mocniejszy i aż o 40 procent lżejszy niż wcześniej. Tym samym ma być możliwe pokonywanie jeszcze większych dystansów w trybie wyłącznie elektrycznym i korzystanie z elektrycznego napędu przez dłuższy czas.

Czytaj więcej

Jacek Pawlak, prezydent Toyota Motor Poland: Wodorem będziemy napędzać wszystko

mat. prasowe

W Corolli Cross zastosowany będzie napęd hybrydowy z silnikiem o pojemności 2 litrów. Łączna moc zestawu wynosi 197 KM - to wzrost o osiem procent w stosunku do układu czwartej generacji. Najnowsza hybryda pozwoli rozpędzić Corollę Cross od 0 do 100 km/h w 8,1 sekundy. Dokładne dane dotyczące emisji CO2 oraz zużycia paliwa Toyota poda w późniejszym terminie. Model Cross będzie też pierwszą Corollą, w której będzie dostępny napęd AWD-i. Dodatkowy elektryczny silnik montowany przy tylnej osi osiąga moc 40 KM. Tylny silnik dołączany jest automatycznie poprawiając przyczepność.

mat. prasowe

Toyota jest pionierem i liderem w elektryfikacji samochodów. Dział rozwoju zelektryfikowanych samochodów w koncernie powstał w 1992 roku, a w 1997 roku zadebiutowało pierwsze auto z napędem hybrydowym – Toyota Prius. Obecnie producent oferuje na całym świecie ponad 40 modeli hybrydowych. Po 25 latach obecności hybryd Toyoty na rynku ich łączna sprzedaż sięga prawie 20 milionów egzemplarzy. W samym 2021 roku klienci na całym świecie kupili około 2,5 miliona hybryd, o 27 procent więcej niż rok wcześniej. Zaplanowana na połowę tego roku premiera Corolli Cross wyposażonej w napęd hybrydowy piątej generacji jeszcze bardziej zwiększy atrakcyjność gamy hybryd Toyoty. W 2022 roku zadebiutuje pierwszy globalny w pełni elektryczny model – bZ4X. Toyota realizuje też program elektrycznych samochodów na ogniwa paliwowe, zasilanych wodorem. W 2014 roku ruszyła produkcja pierwszego masowego samochodu wodorowego Toyoty, sedana Mirai, a w 2021 roku rozpoczęto sprzedaż drugiej generacji tego modelu.

Czytaj więcej

Po 35 sekundach wszystkie Toyoty były sprzedane