Oto najmocniejszy jednocylindrowy silnik na świecie. Produkuje go włoska firma

KTM przez lata był liderem w produkcji najmocniejszych jednocylindrowych silników. Teraz do przejęcia tej korony przygotowuje się Ducati, które prezentuje nowy silnik w motocyklu Hypermotorad 698 Mono.

Publikacja: 02.11.2024 06:59

Ducati Hypermotorad 698 Mono posiada najmocniejszy silnik jednocylindrowy

Ducati Hypermotorad 698 Mono posiada najmocniejszy silnik jednocylindrowy

Foto: mat. prasowe

Jednocylindrowy silnik o dużej pojemności stał się rzadkością, w jednośladach dominują silnika dwucylindrowe, które są nawet w niższej klasie średniej ze względu na płynną pracę i większą moc. Jednocylindrowy typ silnika przetrwał jedynie w małej niszy wśród motocykli. Ducati zaskoczyło nowo zaprojektowanym jednocylindrowym silnikiem, który napędza model Hypermotard 698 Mono. Dzięki mocy 77,5 KM stał się najmocniejszym jednocylindrowym silnikiem na świecie i zrzucił z tronu jednostkę KTM o mocy 75 KM.

Najmocniejszy silnik jednocylindrowy produkuje Ducati

Silnik powstał z przekrojonego na pół silnika V z Ducati Superquadro V o pojemności 1,3 litra, z którego przyjęto wiele komponentów. Średnica tłoka, który w porównaniu z silnikiem Ducati i tak pozostał krótki. Silnik osiąga wysokie obroty - maksymalnie 10250 obr./min. Włożono dużo pracy i wysiłku w to, żeby silnik cicho pracował np. wały wyrównoważające oddzielono od skrzyni korbowej ściankami działowymi.

Czytaj więcej

Ten motocykl zbudowano w Rzeszowie. Wygrał na największym festiwalu motocyklowym
Jednocylindrowy silnik w Ducati Hypermotorad 698 Mono

Jednocylindrowy silnik w Ducati Hypermotorad 698 Mono

mat. prasowe

Wracając do mechaniki i konstrukcji silnika. Jednostka napędowa Ducati ma największy tłok, jaki kiedykolwiek zastosowano w produkowanym jednocylindrowym motocyklu. Ale duży nie musi oznaczać ciężki. Kuty ze stopu lekkiego, krótki tłok waży zaledwie 644 gramy z pierścieniami i sworzniami tłokowymi. Pod względem średnicy jest to jeden z najlżejszych tłoków dostępnych do motocykli.

Jednocylindrowy silnik ma moc 77,5 KM i 659 cm3 pojemności

Finalne dane techniczne silnika Superquadro Mono robią wrażenie - pojemności 659 cm3, moc 77,5 KM, maksymalne obroty 10250 obr./min. Kto chce pójść dalej może w Ducati zamontować opcjonalny układ wydechowy Termignoni, który jest przeznaczony „tylko na tor” i nie ma homologacji drogowej, a Mono dodatkowo dostanie zastrzyk mocy i będzie osiągać 84,5 KM. Jak na motocykl ważący 151 kg bez paliwa, to naprawdę poważne liczby.

Ducati Hypermotorad 698 Mono

Ducati Hypermotorad 698 Mono

mat. prasowe

Czytaj więcej

Specjalista od tanich aut z silnikami spalinowymi. Tak ma wyglądać przyszłość Dacii

Jednocylindrowy silnik o dużej pojemności stał się rzadkością, w jednośladach dominują silnika dwucylindrowe, które są nawet w niższej klasie średniej ze względu na płynną pracę i większą moc. Jednocylindrowy typ silnika przetrwał jedynie w małej niszy wśród motocykli. Ducati zaskoczyło nowo zaprojektowanym jednocylindrowym silnikiem, który napędza model Hypermotard 698 Mono. Dzięki mocy 77,5 KM stał się najmocniejszym jednocylindrowym silnikiem na świecie i zrzucił z tronu jednostkę KTM o mocy 75 KM.

Pozostało 80% artykułu
Dwa Kółka
Polska firma motocyklowa podbiła Rzym. Wyróżniono motocykl pokryty wytatuowaną skórą
Dwa Kółka
Romet inwestuje 100 mln zł. Chce mieć najnowocześniejszą fabrykę rowerów w Europie
Dwa Kółka
To jest chyba najdziwniejszy pojazd BMW. Coś między skuterem a motocyklem
Dwa Kółka
Ten motocykl zbudowano w Rzeszowie. Wygrał na największym festiwalu motocyklowym
Materiał Promocyjny
Dylematy ekologiczne
Dwa Kółka
Skąd i jakie motocykle sprowadzają Polacy?