Oto najmocniejszy jednocylindrowy silnik na świecie. Produkuje go włoska firma

KTM przez lata był liderem w produkcji najmocniejszych jednocylindrowych silników. Teraz do przejęcia tej korony przygotowuje się Ducati, które prezentuje nowy silnik w motocyklu Hypermotorad 698 Mono.

Publikacja: 02.11.2024 06:59

Ducati Hypermotorad 698 Mono posiada najmocniejszy silnik jednocylindrowy

Ducati Hypermotorad 698 Mono posiada najmocniejszy silnik jednocylindrowy

Foto: mat. prasowe

Jednocylindrowy silnik o dużej pojemności stał się rzadkością, w jednośladach dominują silnika dwucylindrowe, które są nawet w niższej klasie średniej ze względu na płynną pracę i większą moc. Jednocylindrowy typ silnika przetrwał jedynie w małej niszy wśród motocykli. Ducati zaskoczyło nowo zaprojektowanym jednocylindrowym silnikiem, który napędza model Hypermotard 698 Mono. Dzięki mocy 77,5 KM stał się najmocniejszym jednocylindrowym silnikiem na świecie i zrzucił z tronu jednostkę KTM o mocy 75 KM.

Najmocniejszy silnik jednocylindrowy produkuje Ducati

Silnik powstał z przekrojonego na pół silnika V z Ducati Superquadro V o pojemności 1,3 litra, z którego przyjęto wiele komponentów. Średnica tłoka, który w porównaniu z silnikiem Ducati i tak pozostał krótki. Silnik osiąga wysokie obroty - maksymalnie 10250 obr./min. Włożono dużo pracy i wysiłku w to, żeby silnik cicho pracował np. wały wyrównoważające oddzielono od skrzyni korbowej ściankami działowymi.

Czytaj więcej

Ten motocykl zbudowano w Rzeszowie. Wygrał na największym festiwalu motocyklowym
Jednocylindrowy silnik w Ducati Hypermotorad 698 Mono

Jednocylindrowy silnik w Ducati Hypermotorad 698 Mono

Foto: mat. prasowe

Wracając do mechaniki i konstrukcji silnika. Jednostka napędowa Ducati ma największy tłok, jaki kiedykolwiek zastosowano w produkowanym jednocylindrowym motocyklu. Ale duży nie musi oznaczać ciężki. Kuty ze stopu lekkiego, krótki tłok waży zaledwie 644 gramy z pierścieniami i sworzniami tłokowymi. Pod względem średnicy jest to jeden z najlżejszych tłoków dostępnych do motocykli.

Jednocylindrowy silnik ma moc 77,5 KM i 659 cm3 pojemności

Finalne dane techniczne silnika Superquadro Mono robią wrażenie - pojemności 659 cm3, moc 77,5 KM, maksymalne obroty 10250 obr./min. Kto chce pójść dalej może w Ducati zamontować opcjonalny układ wydechowy Termignoni, który jest przeznaczony „tylko na tor” i nie ma homologacji drogowej, a Mono dodatkowo dostanie zastrzyk mocy i będzie osiągać 84,5 KM. Jak na motocykl ważący 151 kg bez paliwa, to naprawdę poważne liczby.

Ducati Hypermotorad 698 Mono

Ducati Hypermotorad 698 Mono

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Specjalista od tanich aut z silnikami spalinowymi. Tak ma wyglądać przyszłość Dacii

Jednocylindrowy silnik o dużej pojemności stał się rzadkością, w jednośladach dominują silnika dwucylindrowe, które są nawet w niższej klasie średniej ze względu na płynną pracę i większą moc. Jednocylindrowy typ silnika przetrwał jedynie w małej niszy wśród motocykli. Ducati zaskoczyło nowo zaprojektowanym jednocylindrowym silnikiem, który napędza model Hypermotard 698 Mono. Dzięki mocy 77,5 KM stał się najmocniejszym jednocylindrowym silnikiem na świecie i zrzucił z tronu jednostkę KTM o mocy 75 KM.

Pozostało 80% artykułu
Dwa Kółka
Polska firma motocyklowa podbiła Rzym. Wyróżniono motocykl pokryty wytatuowaną skórą
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Dwa Kółka
Romet inwestuje 100 mln zł. Chce mieć najnowocześniejszą fabrykę rowerów w Europie
Dwa Kółka
To jest chyba najdziwniejszy pojazd BMW. Coś między skuterem a motocyklem
Dwa Kółka
Ten motocykl zbudowano w Rzeszowie. Wygrał na największym festiwalu motocyklowym
Materiał Promocyjny
Świąteczne prezenty, które doceniają pracowników – i które pracownicy docenią
Dwa Kółka
Skąd i jakie motocykle sprowadzają Polacy?