Reklama

Oto najmocniejszy jednocylindrowy silnik na świecie. Produkuje go włoska firma

KTM przez lata był liderem w produkcji najmocniejszych jednocylindrowych silników. Teraz do przejęcia tej korony przygotowuje się Ducati, które prezentuje nowy silnik w motocyklu Hypermotorad 698 Mono.

Publikacja: 02.11.2024 06:59

Ducati Hypermotorad 698 Mono posiada najmocniejszy silnik jednocylindrowy

Ducati Hypermotorad 698 Mono posiada najmocniejszy silnik jednocylindrowy

Foto: mat. prasowe

Jednocylindrowy silnik o dużej pojemności stał się rzadkością, w jednośladach dominują silnika dwucylindrowe, które są nawet w niższej klasie średniej ze względu na płynną pracę i większą moc. Jednocylindrowy typ silnika przetrwał jedynie w małej niszy wśród motocykli. Ducati zaskoczyło nowo zaprojektowanym jednocylindrowym silnikiem, który napędza model Hypermotard 698 Mono. Dzięki mocy 77,5 KM stał się najmocniejszym jednocylindrowym silnikiem na świecie i zrzucił z tronu jednostkę KTM o mocy 75 KM.

Najmocniejszy silnik jednocylindrowy produkuje Ducati

Silnik powstał z przekrojonego na pół silnika V z Ducati Superquadro V o pojemności 1,3 litra, z którego przyjęto wiele komponentów. Średnica tłoka, który w porównaniu z silnikiem Ducati i tak pozostał krótki. Silnik osiąga wysokie obroty - maksymalnie 10250 obr./min. Włożono dużo pracy i wysiłku w to, żeby silnik cicho pracował np. wały wyrównoważające oddzielono od skrzyni korbowej ściankami działowymi.

Czytaj więcej

Ten motocykl zbudowano w Rzeszowie. Wygrał na największym festiwalu motocyklowym
Jednocylindrowy silnik w Ducati Hypermotorad 698 Mono

Jednocylindrowy silnik w Ducati Hypermotorad 698 Mono

Foto: mat. prasowe

Wracając do mechaniki i konstrukcji silnika. Jednostka napędowa Ducati ma największy tłok, jaki kiedykolwiek zastosowano w produkowanym jednocylindrowym motocyklu. Ale duży nie musi oznaczać ciężki. Kuty ze stopu lekkiego, krótki tłok waży zaledwie 644 gramy z pierścieniami i sworzniami tłokowymi. Pod względem średnicy jest to jeden z najlżejszych tłoków dostępnych do motocykli.

Reklama
Reklama

Jednocylindrowy silnik ma moc 77,5 KM i 659 cm3 pojemności

Finalne dane techniczne silnika Superquadro Mono robią wrażenie - pojemności 659 cm3, moc 77,5 KM, maksymalne obroty 10250 obr./min. Kto chce pójść dalej może w Ducati zamontować opcjonalny układ wydechowy Termignoni, który jest przeznaczony „tylko na tor” i nie ma homologacji drogowej, a Mono dodatkowo dostanie zastrzyk mocy i będzie osiągać 84,5 KM. Jak na motocykl ważący 151 kg bez paliwa, to naprawdę poważne liczby.

Ducati Hypermotorad 698 Mono

Ducati Hypermotorad 698 Mono

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Specjalista od tanich aut z silnikami spalinowymi. Tak ma wyglądać przyszłość Dacii

Jednocylindrowy silnik o dużej pojemności stał się rzadkością, w jednośladach dominują silnika dwucylindrowe, które są nawet w niższej klasie średniej ze względu na płynną pracę i większą moc. Jednocylindrowy typ silnika przetrwał jedynie w małej niszy wśród motocykli. Ducati zaskoczyło nowo zaprojektowanym jednocylindrowym silnikiem, który napędza model Hypermotard 698 Mono. Dzięki mocy 77,5 KM stał się najmocniejszym jednocylindrowym silnikiem na świecie i zrzucił z tronu jednostkę KTM o mocy 75 KM.

Reklama
Dwa Kółka
Cyberatak doprowadził polską firmę rowerową do upadłości
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Dwa Kółka
Rowerowy gigant popadł w kłopoty. Ikona MTB ogłasza upadłość
Dwa Kółka
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Dwa Kółka
Polska firma zbudowała rower napędzany wodorem
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Dwa Kółka
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście i po prostu wpadnij obejrzeć najnowsze motocykle!
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama