Wreszcie dzieje się coś dobrego na polskim rynku motoryzacyjnym

Luty okazał się kolejnym miesiącem tego roku ze wzrostem sprzedaży nowych aut, co może zapowiadać ugruntowanie pozytywnego trendu. Zwłaszcza, że lutowa sprzedaż samochodów wynosząca 38,5 tys. aut okazała się wyższa zarówno od ubiegłorocznej (o prawie 15 proc.) jak również styczniowej (o jedną dziesiątą).

Publikacja: 03.03.2023 03:25

Wreszcie dzieje się coś dobrego na polskim rynku motoryzacyjnym

Foto: Adobe Stock

W sumie – jak podał Samar, w ciągu dwóch miesięcy tego roku sprzedało się prawie 73,6 tys. samochodów, tj. o prawie 18 proc. więcej niż w tym samym czasie przed rokiem. Niekwestionowanym królem polskiego rynku pozostaje Toyota, która od stycznia sprzedała 16,7 tys. aut, o ponad jedną trzecią więcej niż rok temu. W dodatku japońska marka bierze wszystko w rankingu popularności modeli: podium zagarnęły trzy samochody: Yaris, Yaris Cross oraz Corolla. Na czwartym miejscu znalazła się Toyota C-HR, a dopiero za nią pojawiła się inna marka: Skoda Octavia. Czeski producent zajmuje na polskim rynku drugie miejsce, poprzedzając markę KIA oraz Volkswagena. Za nim uplasował się Hyundai, przy czym obie koreańskie marki odgotowały spadki sprzedaży. W sumie przez dwa miesiące tego roku w pierwszej piętnastce 9 marek zwiększyło sprzedaż, pozostałe straciły, w tym najwięcej – prawie jedną trzecią – Ford.

Czytaj więcej

Wielka zmiana szefa w Toyocie, ale rewolucji raczej nie będzie

Nowe samochody sprzedają się lepiej w dużej mierze za sprawą większej dostępności. Na auta zamawiane do produkcji czeka się krócej, przybywa także aut dostępnych od ręki u dealerów. Problemem pozostają ceny, przez które coraz większa liczba chętnych na nowe auto odchodzi z kwitkiem. Tymczasem sieć autokomisów AAA Auto zestawiła średnią płacę w Polsce w sektorze przedsiębiorstw z cenami aut na rynku wtórnym wskazując, co za przeciętne wynagrodzenie wynoszące w styczniu 2023 r. 6884 zł można kupić. Okazuje się, że w ubiegłym miesiącu, w przedziale 6800-7000 zł brutto, na rynku samochodów używanych można było wybrać spośród 605 ofert.

Toyota Yaris

Toyota Yaris

Foto: mat. prasowe

Najwięcej ofert dotyczyło Peugeota 307 (prawie pół tysiąca wystawionych do sprzedaży samochodów), który był produkowany do 2007 r. Średnia cena tego modelu wynosiła w lutym 6,9 tys. zł, a średnia wieku 18,3 lat. Na drugim miejscu znalazł się Chevrolet Lacetti, natomiast na trzecim – mały minivan Fiat Idea. Za średnią pensję dostępny był także m.in. Mitsubishi Galant (21,3 lat), Fiat Multipla (18,5 lat), Kia Shuma (20 lat), Dodge Caravan (17,5 lat) czy Mitsubishi Space Wagon (18,3 lat). Większość oferowanych samochodów pochodziła z prywatnego importu, głównie z Niemiec. Ten jednak skurczył się i podrożał. Według raportu Clicktrans, w ubiegłym roku ceny transportu samochodów wzrosły średnio o 19 proc., do średnio 1791 zł w porównaniu z 1504 zł w 2021 r. - Największy wzrost odnotowała Szwajcaria - import auta z tego kraju podrożał aż o 46,5 proc.. Najmniej wzrosła cena sprowadzenia auta ze Szwecji (o 2 proc.) i Danii (o 12,5 proc.) – podaje Clicktrans. Udział Niemiec w zleceniach na transport samochodów wynosił ponad 55 proc. Na drugim miejscu znalazła się Francja z udziałem w zleceniach na poziomie ponad 12 proc., a na trzecim Holandia z udziałem 7,5 proc.

Czytaj więcej

Lamborghini Huracan Sterrato: Supersportowo i terenowo

W sumie – jak podał Samar, w ciągu dwóch miesięcy tego roku sprzedało się prawie 73,6 tys. samochodów, tj. o prawie 18 proc. więcej niż w tym samym czasie przed rokiem. Niekwestionowanym królem polskiego rynku pozostaje Toyota, która od stycznia sprzedała 16,7 tys. aut, o ponad jedną trzecią więcej niż rok temu. W dodatku japońska marka bierze wszystko w rankingu popularności modeli: podium zagarnęły trzy samochody: Yaris, Yaris Cross oraz Corolla. Na czwartym miejscu znalazła się Toyota C-HR, a dopiero za nią pojawiła się inna marka: Skoda Octavia. Czeski producent zajmuje na polskim rynku drugie miejsce, poprzedzając markę KIA oraz Volkswagena. Za nim uplasował się Hyundai, przy czym obie koreańskie marki odgotowały spadki sprzedaży. W sumie przez dwa miesiące tego roku w pierwszej piętnastce 9 marek zwiększyło sprzedaż, pozostałe straciły, w tym najwięcej – prawie jedną trzecią – Ford.

Czym jeździć
Czy opony całoroczne mają sens? Europejscy kierowcy dzielą się swoimi opiniami
Czym jeździć
Wycofane modele aut bez następcy. Kupisz je tylko na rynku wtórnym
Materiał Promocyjny
Doskonały rocznik w doskonałej cenie. Przegląd ofert flagowych modeli Lexusa
Czym jeździć
Cupra. O krok przed konkurencją
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Czym jeździć
Skoda Kodiaq. Mikropodróże w maxisamochodzie