Podsumowanie roku 2020: Toyota wyprzedziła Skodę, ale…

Miniony rok nie był łaskawy dla koncernów i dealerów. Pandemia COVID-19 oraz lockdown wielu rynków spowodowały znaczące straty w sprzedaży pojazdów. Teraz przyszedł czas na podsumowania.

Publikacja: 05.01.2021 18:36

Podsumowanie roku 2020: Toyota wyprzedziła Skodę, ale…

Foto: moto.rp.pl

W 2020 roku byliśmy świadkami wzlotów i upadków sprzedaży aut. W niektórych krajach spadki dochodziły nawet do 97 proc. w stosunku do roku wcześniejszego (np. Wielka Brytania). W Polsce sytuacja również nie napawała optymizmem. Przykładem mogą być dane po 20 dniach kwietnia 2020 roku, kiedy sprzedaż zmalała o 71,09 proc. w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej (dalej: r/r). Ostatni miesiąc roku naprawił ogólne wyniki sprzedaży (59 430 szt.) i tylko nieznacznie ustąpił grudniowi 2019 roku (60 082 szt.). Warto jednak podkreślić, że taka sytuacja nie jest przypadkowa. Z początkiem 2021 roku w życie weszła nowa norma emisji spalin Euro 6d FCM. Zobowiązała ona producentów pojazdów do montowania w samochodach urządzeń monitorujących zużycie paliwa lub energię elektryczną. Auta, które nie są w nie wyposażone, nie mogą być rejestrowane.

CZYTAJ TAKŻE: Pierwsza jazda | Toyota GR Yaris: Frajda absolutna

W skali 12 miesięcy (od stycznia do grudnia) zarejestrowanych zostało ogółem 488 002 pojazdów. W tym jest 428 377 samochodów osobowych oraz 59 625 aut dostawczych. W porównaniu do 2019 roku są to spadki odpowiednio o -21,98 proc. oraz -14,65 proc. Najlepszymi miesiącami 2020 roku były: wrzesień – 43 221 szt. (w 2019 – 39 491 szt.) oraz grudzień – 59 430 szt. (w 2019 – 60 082 szt.).

""

Toyota Corolla.

Foto: moto.rp.pl

Wśród marek samochodów osobowych liderem rynku została Toyota (61 330 szt.; -2,30 proc. r/r), wyprzedzając wieloletniego lidera – Skodę (56 334 szt.; -17,94 proc. r/r) – o niespełna 5 tys. aut (dokładnie o 4996 szt.). Trzecie miejsce podium przypadło dla Volkswagena, któremu w 2020 roku udało się sprzedać 37 307 pojazdów (-30,90 proc. r/r). Na kolejnych miejscach znalazły się: Kia (24 113 szt.; -17,96 proc. r/r), Renault (21 024 szt.; -23,77 proc. r/r), Dacia (20 936 szt.; -32,20 proc. r/r), Mercedes (20 291 szt.; -6,75 proc. r/r), Ford (19 064 szt.; -36,72 proc. r/r), Hyundai (18 404 szt.; -24,51 proc. r/r). Pierwszą dziesiątkę zamyka BMW z wynikiem 18 290 szt. (-11,64 proc. r/r).

""

Skoda Octavia RS iV.

Foto: moto.rp.pl

Do samego końca toczyła się natomiast walka o miano lidera wśród modeli. W szranki stanęły: Skoda Octavia, Toyota Corolla oraz Toyota Yaris. Zgodnie z informacjami od IBRM Samar na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów wynika, że w ostatecznym rozliczeniu wygrała Skoda Octavia (18 667 szt.). Druga – Toyota Corolla – okazała się gorsza (17 507 szt.), przegrywając jedynie o 6,21 proc. Trzecia Toyota Yaris zarejestrowana została w liczbie 15 379 szt.

""

Toyota Yaris.

Foto: moto.rp.pl

Warto podkreślić, że wśród marek premium w TOP10 tylko dwie nie odnotowały strat. Liderem został Mercedes – 19 653 szt. – dane nie zawierają osobowych wersji vanów Mercedesa (Citan, Vito, Marco Polo, Sprinter), za wyjątkiem V-klasy), co jest o -6,74 proc. gorszym wynikiem niż przed rokiem. Drugie miejsce przypadło dla BMW – 18 290 szt. (-11,64 proc. r/r. Trzecią lokatę zajęło Audi (25 602 szt.), które osiągnęło wzrost sprzedaży o +13,25 proc. r/r. Następnie znalazło się Volvo (10 926 szt.; -0,45 proc. r/r) oraz Lexus (4450 szt.), który jako drugi w TOP10 wypracował lepszy wynik niż przed rokiem (+12,57 proc.). Warto też zwrócić uwagę na Teslę (miejsce 11.), która uzyskała największy wzrost +68,09 proc. r/r. udało się to wypracować dzięki sprzedaży 158 aut w tym roku (w 2019 roku było to 94 szt.).

""

Mercedes GLA35 AMG.

Foto: moto.rp.pl

Pojazdy dostawcze przez 12 miesięcy roku wypracowały stratę na poziomie -14,65 proc. r/r. Liderem okazało się Renault, które zarejestrowało 8922 aut. Następnie w zestawieniu znalazły się: Fiat (8030 szt.), Ford (7918 szt.), Mercedes (7157 szt.), Volkswagen (5563 szt.), Peugeot (4490 szt.), IVECO (4287 szt.), Toyota (3034 szt.), Citroen (2803 szt.) oraz Opel (2803 szt.). Wśród modeli liderem został Renault Master (7451 szt.), Fiat Ducato (6150 szt.) oraz Mercedes Sprinter (5881 szt.).

W 2020 roku byliśmy świadkami wzlotów i upadków sprzedaży aut. W niektórych krajach spadki dochodziły nawet do 97 proc. w stosunku do roku wcześniejszego (np. Wielka Brytania). W Polsce sytuacja również nie napawała optymizmem. Przykładem mogą być dane po 20 dniach kwietnia 2020 roku, kiedy sprzedaż zmalała o 71,09 proc. w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej (dalej: r/r). Ostatni miesiąc roku naprawił ogólne wyniki sprzedaży (59 430 szt.) i tylko nieznacznie ustąpił grudniowi 2019 roku (60 082 szt.). Warto jednak podkreślić, że taka sytuacja nie jest przypadkowa. Z początkiem 2021 roku w życie weszła nowa norma emisji spalin Euro 6d FCM. Zobowiązała ona producentów pojazdów do montowania w samochodach urządzeń monitorujących zużycie paliwa lub energię elektryczną. Auta, które nie są w nie wyposażone, nie mogą być rejestrowane.

Od kuchni
Volvo zmierza ku giełdzie. Celuje w wycenę 20 mld dolarów
Od kuchni
Czekasz na auto w leasingu? Możesz wziąć zastępcze
Od kuchni
Ceny samochodów kompaktowych wzrosły o 63 proc.
Od kuchni
Wielki powrót Astona Martina
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Od kuchni
Dealer będzie musiał odebrać wadliwe auto od klienta