fot. Krisztian Bocsi/Bloomberg

Wrzesień przyniósł poprawę nastrojów w niemieckim przemyśle motoryzacyjnym. Jak poinformował w środę renomowany monachijski instytut ekonomiczny ifo Institute, niemieccy producenci samochodów i ich dostawcy ocenili swoją obecną sytuację biznesową lepiej niż w sierpniu.

Wrześniowy wskaźnik wzrósł do minus 19,0 punktów z minus 35,9 punktu w sierpniu. Zarazem pokazuje on, że ogólna sytuacja nadal jest zła. Co prawda daleko już do najgorszych wyników, gdy w kwietniu wskaźnik badania biznesowego osiągnął najniższy poziom – 87,0 punktów. – Sytuacja była katastrofalna, a potem fatalna. Teraz jest po prostu źle. Na tym polega poprawa – stwierdza Stefan Sauer, ekspert ifo Institute.

CZYTAJ TAKŻE: Niemcy: Cały rynek moto w dół. Dwie branże ze wzrostem sprzedaży

Z najnowszego badania wynika, że oczekiwania biznesowe na najbliższe miesiące spadły do ​​28,8 punktu z 36,1 punktu w sierpniu i wysokiego poziomu 41,6 punktu w lipcu. Ponadto firmy nadal spodziewają się redukcji zatrudnienia. Nadzieję na przyszłą poprawę widać natomiast w oczekiwaniach eksportowych niemieckich producentów. Plany produkcyjne zakładają wzrosty, poprawiły się dane dotyczące zamówień.

To szansa dla polskich poddostawców niemieckich fabryk: dla eksportu polskiej branży motoryzacyjnej Niemcy są najważniejszym rynkiem zbytu. W 2019 r. cały polski motoryzacyjny eksport wart był 27,9 mld euro. W połowie roku szacowano, że z powodu koronawirusa może się on się zmniejszyć nawet o jedną trzecią. Jednak po uruchomieniu europejskich fabryk samochodów napływ zamówień na polskie część i komponenty zaczął znowu rosnąć. Poprawa w przemyśle samochodowym w Niemczech może ten korzystny trend umocnić.

CZYTAJ TAKŻE: Na których ubezpieczycieli Polacy skarżyli się najczęściej?

Stowarzyszenie europejskich producentów pojazdów ACEA spodziewa się w 2020 r. spadku rejestracji nowych samochodów osobowych o 25 proc. w porównaniu z 2019 r. Oznacza to, że sprzedaż aut w krajach UE skurczyłaby się do ok. 9,6 mln z 12,8 mln rok wcześniej.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Johan van Zyl, prezes Toyota Motor Europe: Coraz mocniej stawiamy na hybrydy

Dla nas największym wyzwaniem pozostaje elektryfikacja, częściowo wymuszona koniecznością osiągnięcia wyznaczonych poziomów emisji dwutlenku ...

BMW kończy produkcję modelu serii 3 GT

BMW redukuje swoją ofertę modeli i usuwa z programu wersję Gran Turismo serii 3. ...

Kia Optima: Póki co nie dla Europy

Kia przedstawiała pierwsze zdjęcia modelu Optima nazwanego na koreańskim rynku K5. Ta miła dla ...

Salon samochodowy w Genewie dopiero w 2022 roku

W tym roku nie odbyły się praktycznie ani jedne targi motoryzacyjne. Przyszłość niektórych nie ...

Czas przygotować samochód na jesień i zimę

Pogarszająca się z dnia na dzień pogoda, niższe temperatury i wyższa wilgotność powietrza są ...