Wyjątkowy projekt Porsche. Potwór z Le Mans z tablicą rejestracyjną

Porsche wypuściło na publiczne drogi swój wyścigowy bolid 963. Podoba historia wydarzyła się już 50 lat temu, kiedy legendarny 917 został przystosowany do ruchu ulicznego, teraz specjalny klient może również zachwycać się wyścigówką z licencją poruszania się po publicznych drogach. Sprawdzamy co było konieczne, aby potwór z Le Mans mógł otrzymać tablicę rejestracyjną.

Publikacja: 08.06.2025 19:32

Drogowy bolid Porsche 963 RSP różni się od wyczynowego tylko kilkoma szczegółami

Drogowy bolid Porsche 963 RSP różni się od wyczynowego tylko kilkoma szczegółami

Foto: mat. prasowe

Porsche zaprezentowało przed występem w 24 godzinnym wyścigu w Le Mans swój aktualny prototyp, ale w wersji z tablicą rejestracyjną. Wraz z legendarnym Porsche 917, Porsche 963 RSP pojawił się na drogach w pobliżu Circuit de la Sarthe, na którym za kilkanaście dni odbędzie się słynny 24h Le Mans. Auto to wspólny projekt centrali Porsche w Stuttgarcie wraz z amerykańskim importerem i zespołem wyścigowym Porsche Penske Motorsport. Drogowy bolid różni się od zwycięskiego modelu z World Endurance Championship (WEC) i IMSA tylko kilkoma szczegółami. Porsche 963 ma np. większy prześwit, żeby móc poruszać się po publicznych drogach i najbardziej łagodne z możliwych ustawienie amortyzatorów.

Porsche 963 RSP

Porsche 963 RSP

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Porsche rozważa przeniesienie montażu swoich modeli do USA

Drogowe 963 RSP ma kierunkowskazy i klakson, w przeciwieństwie do wersji wyścigowej, nadkola są zakryte od góry. Silnik pozostał w trybie wyścigowym. 4,6-litrowa jednostka V8 z podwójnym turbodoładowaniem ma znakomity dźwięk, a dodatkowa bateria litowo-jonowej pozwala również na całkowicie cichy przejazd na energii elektrycznej. Jednostka napędowa zachowała wyczynowe zestrojenie, zmodyfikowano jedynie mapę silnika, żeby nieco płynniej dostarczać moc. Dodatkowo można używać zwykłej benzyny. Ponad 80 procent układu napędowego jest identyczne jak w aucie wyścigowym i jej całkowita moc wynosi 680 KM.

Porsche 963 RSP i w tle Porsche 917

Porsche 963 RSP i w tle Porsche 917

Foto: mat. prasowe

Inspiracją do tego projektu ma 50 lat. W połowie lat 70. Gregorio Rossi di Montelera, dziedzic słynnej firmy Martini & Rossi chciał drogowej wersji kultowego Porsche 917. Niemcy byli początkowo sceptyczni, ale nie chcieli odmawiać ważnemu wówczas sponsorowi. I tak narodził się jeden z najbardziej szalonych samochodów lat siedemdziesiątych. W tamtym projekcie również zdecydowana większość elementów mechanicznych pozostała niezmieniona. Estetyczne modyfikacje, takie jak kolor lakieru „Martini Silver” i alcantara we wnętrzu, zapewniły niewielkie, luksusowe wyróżnienie w porównaniu z samochodami wyścigowymi. Te cechy można znaleźć również w Porsche 963 RSP. Podczas gdy wyłożenie jednoosobowego wnętrza nie stanowiło problemu to malowanie okazało się większym wyzwaniem. Klasyczna farba słabo przylega do karoserii z włókna węglowego.

Porsche 963 RSP i w tle Porsche 917

Porsche 963 RSP i w tle Porsche 917

Foto: mat. prasowe

Porsche 963 RSP zbudowany tylko w jednym egzemplarzu

Zaszczyt pierwszego publicznego występu przypadł trzykrotnemu zwycięzcy Le Mans i rekordziście toru Nurburgring Timo Bernhardowi. Przyszły właściciel obserwował dziewiczy wyjazd z daleka. Jest nim legendarny właściciel zespołu Roger Searle Penske, którego inicjały tworzą skrót nazwy auta - 963 RSP. Po 24-godzinnym wyścigu Le Mans, na którym będzie można zobaczyć unikatowe Porsche samochód zostanie przeniesiony do garażu, a w lipcu trafi na Goodwood Festival. Drogowe Porsche 963 RSP pozostanie w jednym egzemplarzu.

Porsche 963 RSP

Porsche 963 RSP

Foto: mat. prasowe

Porsche 963 RSP i Porsche 917

Porsche 963 RSP i Porsche 917

Foto: mat. prasowe

Porsche 963 RSP i w tle Porsche 917

Porsche 963 RSP i w tle Porsche 917

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Porsche Ice Experience: Przygoda życia

Porsche zaprezentowało przed występem w 24 godzinnym wyścigu w Le Mans swój aktualny prototyp, ale w wersji z tablicą rejestracyjną. Wraz z legendarnym Porsche 917, Porsche 963 RSP pojawił się na drogach w pobliżu Circuit de la Sarthe, na którym za kilkanaście dni odbędzie się słynny 24h Le Mans. Auto to wspólny projekt centrali Porsche w Stuttgarcie wraz z amerykańskim importerem i zespołem wyścigowym Porsche Penske Motorsport. Drogowy bolid różni się od zwycięskiego modelu z World Endurance Championship (WEC) i IMSA tylko kilkoma szczegółami. Porsche 963 ma np. większy prześwit, żeby móc poruszać się po publicznych drogach i najbardziej łagodne z możliwych ustawienie amortyzatorów.

Premiery
Nowa generacja bestselleru Toyoty. Klienci będą zadowoleni ze zmian w Rav4
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Premiery
Speedtop - czy to najpiękniejsze ze współczesnych BMW? Powstanie 70 egzemplarzy
Premiery
Nissan Micra powraca. Z nowym napędem i francuską duszą
Premiery
Tak wygląda trójkołowy elektryczny Fiat. To następca kultowego modelu Piaggio
Premiery
Toyota pokazała nowe kombi. To najmocniejszy model w ofercie marki