Laponia, gdzieś za kołem podbiegunowym. Chociaż zza szyby tego nie widać, bo świeci słońce, a niebo jest niesamowicie niebieskie, termometr wskazuje minus 15 stopni Celsjusza. Po wyjściu z auta też nie czuć jakoś tak bardzo mrozu. Dookoła pełno białego puchu, ani żywego ducha i jedyne, co słychać, to zgrzytanie śniegu pod butami. Idealne miejsce do sprawdzenia, jak elektryczne auta radzą sobie lub nie w zimowych warunkach. Nie czarujmy się, oczywiste jest, że elektryk zimą będzie zużywał więcej energii niż latem ze względu na konieczność ogrzania wnętrza i samego akumulatora. Ale czy powinniśmy się tym szczególnie martwić, czy zima mocno ogranicza zasięg?
Porsche Taycan Sport Turismo 4S
Postanowiłem sprawdzić jak samochód elektryczny spisuje się w naprawdę niskich temperaturach i to podczas dłuższej podróży. Zimy w Polsce należą ostatnio do łagodnych. W sylwestra było niemal 20 stopni na plusie. Na test wybrałem się do Laponii, kluczyki od Porsche Taycan 4S Sport Turismo odebrałem na lotnisku w Rovaniemi, które położone jest na północ od koła podbiegunowego. W Laponii temperatury zimą raczej nie przekraczają zera. Jest tam tak zimno, że na rzekach i jeziorach powstają naturalne – lodowe mosty, po których jeżdżą nawet 17-tonowe ciężarówki. Na długi spacer można wybrać się na całkowicie zamarznięte Morze Bałtyckie. W okresie zimowym buduje się hotele i restauracje z lodu. Jednym słowem test był wymagający. Podczas naszej podróży temperatury wahały się od -2 do -10 stopni. Na dystansie ponad 500 kilometrów auto zużyło średnio nieco ponad 26 kWh energii na 100 km. Jeżdżąc Taycanem latem w Polsce uzyskałem wynik zaledwie 10 proc. lepszy. Przekładając to na zasięg, realnie ponad 500-konne Porsche Taycan 4S Sport Turismo latem przejeżdża ok 350 kilometrów. W zimowych warunkach za kołem podbiegunowym zasięg zmniejszył się do ok. 315-320 km. Nie stanowiło to żadnego problemu.
Czytaj więcej
Porywający dźwięk chrobotania i bulgotania silnika wolnossącego to tylko jedna z wielu atrakcji, jakie kryje ten niesamowity samochód. Cayman GT4 RS wspiął się na poziom sportowej doskonałości.
Porsche Taycan Sport Turismo 4S