Jeśli można historię Maybacha do czegokolwiek porównać, to idealnie nadają się do tego warszawskie zakłady Norblina. Bo te dwie firmy mają ze sobą sporo wspólnego. Zarówno fabryka, jak i marka samochodowa to ciąg burzliwej historii. Obie po latach, i kilku podejściach, zostały w końcu pomyślnie reaktywowane. Norblin to 2 hektary na warszawskiej Woli, które dzisiaj już nie są zaniedbanym obszarem, na którym stoją rozlatujące się budynki, tylko miejscem z biurami, sklepami, restauracjami, kawiarniami, food townem, ekologicznym bazarem, butikowym kinem i otwartym muzeum upamiętniającym historię jednego z największych przedsiębiorstw przemysłowych dawnego Królestwa Polskiego. Za to Maybach też jest nareszcie w punkcie, na który już dawno zasłużył. I najlepszym tego efektem jest Mercedes-Maybach S680.
Mercedes-Maybach S680
Mało kto wie, kim tak naprawdę był August Wilhelm Maybach, bo to jego osobie Mercedes zawdzięcza nie tylko wdzięcznie brzmiącą nazwę, ale znacznie więcej. Urodzony 9 lutego 1846 r. w niemieckiej miejscowości Heilbronn położonej w Badenii-Wittenbergi, z wykształcenia był ślusarzem, ale w późniejszym czasie – konstruktorem i przemysłowcem no i współpracownikiem samego Gottlieba Daimlera. Można, a wręcz trzeba, nazwać go pionierem motoryzacji. To właśnie Maybach był pierwszym inżynierem, który opracował silnik spalinowy. Około 1900 r., za namową austriackiego kupca i konsula generalnego Emila Jellinka, Maybach zaprojektował samochód z czterocylindrowym silnikiem o mocy 35 KM i dwoma gaźnikami. Pojazd wyposażony był w wynalazki Maybacha: chłodnicę o strukturze plastra miodu i przekładnię zębatą. Jellinek nazwał model imieniem swojej córki Mercedes.
Czytaj więcej
Ceny i rentowność w górę, za to mniejsza liczba wyprodukowanych aut. Oznacza to, że Mercedes zmniejszy gamę modeli tych z niższej półki. Cel to zdobycie pozycji najcenniejszej marki luksusowej na świecie.
W 1904 r. Maybach opracował pierwszy sześciocylindrowy silnik Mercedesa o mocy 70 KM. W 1906 r. zaprojektował pionierski silnik wyścigowy o mocy 120 KM z górnymi zaworami ssącymi i wydechowymi, górnym wałkiem rozrządu i podwójnym zapłonem. Te cechy stały się później istotne dla silników lotniczych Mercedesa i dla wszystkich innych silników o wysokiej wydajności. W 1909 r. Maybach wraz z synem Karlem rozpoczął samodzielną działalność gospodarczą i wspólnie założyli firmę Maybach--Motorenbau GmbH, która początkowo produkowała silniki do sterowców Zeppelin, a później luksusowe auta.