Choć na rynku wtórym ich średnia cena jest najwyższa, to znacznie szybciej drożeją od nich vany – wynika z najnowszego podsumowania sieci autocentrów AAA Auto. Na przestrzeni ostatnich dwunastu miesięcy zdrożały średnio o 23,4 proc. Analiza ofert sprzedażowych sporządzona przez specjalistów AAA Auto wykazała, że średnia cena samochodów typu van wzrosła z 28.900 zł w czerwcu 2021 roku do 35.670 zł w czerwcu 2022 r. O popycie może świadczyć intensywna eksploatacja tego rodzaju aut: okazuje się, że używane vany mają najwyższe przebiegi, ale też – zaraz za SUV-ami – mają najmniej lat. Średnia przebiegu używanych vanów w czerwcu 2022 r. wynosiła 220.000 km, a średnia wieku 9,6 lat.

Czytaj więcej

Marki samochodowe zaczynają rozwijać własne sieci sprzedaży aut używanych

Popularność używanych vanów jest efektem intensywnego wzrostu sektora e-commerce. Samochody wykorzystywane są w transporcie małych towarów, w tym przesyłek kurierskich. Ta branża przeżywa od dwóch lat olbrzymi rozwój ze względu na zmianę zachowań konsumenckich wywołanych pandemią i obowiązkiem stosowania dystansu społecznego. - Wszyscy zaczęliśmy robić zakupy za pośrednictwem internetu z dostawą towaru do domu, co wpłynęło na wzrost liczby kurierów, którzy dostarczają przesyłki lekkimi samochodami dostawczymi – mówi mówi Karolina Topolova, dyrektor generalna Aures Holdings, operatora sieci AAA Auto. Co ciekawe, rosnąca popularność vanów ma jeszcze jedno źródło: stały się one przedmiotem coraz częstszej przebudowy na minikampery, które w czasie pandemii i obecnie, służą do spędzania wolnego czasu oraz wakacji w dowolnie wybranym miejscu, bez konieczności zakupu paliwożernych i drogich typowych kamperów.

W pierwszej połowie 2022 r. największa liczba ofert vanów dotyczyła Volkswagena Transportera: średnio kosztował 24.500 zł, miał 275 tys. km przebiegu i liczył 15 lat. Na kolejnych miejscach znalazły się Renault Master i Fiat Ducato w średniej cenie 44.900 zł, przebiegu odpowiednio 235 i 228 tys. km oraz w wieku 8,3 i 8,4 lat. Za nimi pod względem liczby ofert uplasowały się: Renault Traffic, Iveco Daily, Peugeot Boxer oraz Mercedes Sprinter.  AAA Auto podaje, że w czerwcu na polskim rynku wtórnym oferowano łącznie 217.849 samochodów z drugiej ręki. Oznacza to spadek o 18.462 aut używanych w stosunku do maja 2022 r, kiedy to w ofercie znajdowało się 236.311 samochodów. Natomiast wzrosła mediana ceny o 1.600 złotych, czyli do 24.500 zł z 22.900 zł w maju 2022 r.

Czytaj więcej

Kolejny spadek sprzedaży pojazdów użytkowych w UE