Z tego artykułu się dowiesz:
- Jakie były przyczyny nagłego usunięcia LiDAR-u z najnowszych modeli Volvo?
- Dlaczego decyzja Volvo ma duże znaczenie dla branży motoryzacyjnej i nowoczesnych technologii autonomicznych?
- Jakie konsekwencje finansowe niesie decyzja Volvo dla firmy Luminar Technologies?
- Jak zmiana podejścia Volvo wpłynie na przyszłe kierunki rozwoju technologii autonomicznej jazdy?
Decyzja szwedzkiej marki nie jest jednak kwestią estetyki, lecz efektem poważnego konfliktu w łańcuchu dostaw, problemów finansowych Luminara oraz niewywiązania się startupu z kluczowych zobowiązań kontraktowych. To wstrząs dla branży, bo Volvo było jednym z najgłośniej popierających LiDAR jako obowiązkowy element przyszłej autonomii. Po pięciu latach współpracy Volvo zdecydowało o natychmiastowym zakończeniu relacji z Luminar Technologies. Powód – oficjalnie: „złamanie warunków kontraktu” i chęć ograniczenia ryzyka w dostawach. – „EX90 i ES90 dostępne dziś na rynku nadal korzystają z LiDAR-u na dachu, ale wszystkie nowe konfiguracje pokazują już modele bez tego elementu” – potwierdza rzecznik Volvo.
To oznacza, że od roku modelowego 2026 LiDAR zniknie z obu flagowych modeli całkowicie. I to bez zapowiedzi zastępstwa ze strony innego dostawcy. Volvo nie poszukuje alternatywy – tylko zamyka rozdział nazwany „LiDAR”. A co z autonomiczną jazdą? Volvo uspokaja – ale między wierszami widać więcej. Volvo twierdzi, że podstawowe systemy bezpieczeństwa i asystenci jazdy nie stracą na tym ani odrobinę. EX90 i ES90 korzystają przede wszystkim z kamer i radaru – oraz posiadają „rdzeń obliczeniowy” Nvidia Drive. Autonomiczne prowadzenie na poziomie 2 pozostaje dostępne, czyli aktywny asystent jazdy, utrzymanie pasa, ACC, pilot autostradowy. Ale prawda jest taka, że bez LiDAR-u znika możliwość aktualizacji do trybu Level 3, który Volvo zapowiadało jako przyszłą opcję dla EX90. LiDAR jest dziś jedyną technologią zapewniającą precyzyjną pracę w warunkach, gdzie kamery zawodzą – noc, mgła, intensywny deszcz. Brak tego sensora oznacza, że EX90 bez LiDAR-u nie będzie samochodem zdolnym do autonomii 3. poziomu. To duża zmiana w filozofii marki, która przez ostatnie lata reklamowała LiDAR jako „kolejny pas bezpieczeństwa”.
W aktualnych i przyszłych modelach Volvo zniknie zamontowany na dachu LiDAR
Luminar: kryzys, zwolnienia, śledztwo SEC i groźba upadłości
Dla Luminara decyzja Volvo to cios, który może przesądzić o przyszłości firmy. Startup już od miesięcy walczy z dramatycznymi problemami finansowymi: brak spłaty kilku kluczowych kredytów, utrata 25 proc. załogi, sprzedaż aktywów, groźba bankructwa, śledztwo SEC i wewnętrzne dochodzenie, odejście założyciela i CEO Austina Russella. Volvo było jego największym klientem i inwestorem. Firma zażądała od Volvo odszkodowania, ale jednocześnie przyznaje w dokumentach SEC, że „nie ma żadnej gwarancji na powodzenie procesu”. Utrata Volvo oznacza brak przychodów, które miały zapewnić płynność. Już w trzecim kwartale 2025, przy 18,7 mln dol. przychodu Luminar wygenerował ogromną stratę.