Każda z naw tunelu w Starych Bogaczowicach posiada dwa pasy ruchu, po 3,5 m szerokości, pas awaryjny o szerokości 2,5 m i chodniki dla obsługi i ewakuacji. Obie nawy są połączone dziewięcioma przejściami ewakuacyjnymi, rozmieszczonymi co 238 m. Osiem z nich stanowi drogę ewakuacyjną dla pieszych, a jeden to przejazd awaryjny w połowie długości tunelu. Pełni również funkcję przejścia ewakuacyjnego i jednocześnie jest przeznaczony do działań służb ratowniczych. Po zewnętrznej stronie każdej z naw rozmieszczono 38 punktów alarmowych wyposażonych w gaśnice, koce gaśnicze, ostrzegacze pożarowe oraz telefony alarmowe. Tunel posiada nowoczesne systemy oświetlenia i wentylacji. Światła przy wjeździe dostosowują się automatycznie do natężenia oświetlenia słonecznego na zewnątrz tunelu. Dzięki temu kierowca nie doznaje szoku spowodowanego nagłą zmianą natężenia światła, a jego wzrok stopniowo przyzwyczaja się do oświetlenia panującego w tunelu. Dla wyeliminowania oblodzenia nawierzchni zimą zamontowano odpowiedni system ogrzewania na wjazdach do tunelu, zarówno na portalu południowym, jak północnym.
Czytaj więcej
GDDKiA uruchomiła przetarg na wykonanie koncepcji połączenia drogi ekspresowej S11 z autostradą A1. Dzięki temu odcinkowi połączony zostanie Górny Śląsk z Pomorzem Zachodnim.
Na otwartym odcinku powstał jeszcze jeden tunel, 320-metrowy. Oba tunele objęte są jednym systemem sterowania z całodobowym nadzorem w Obwodzie Utrzymania Drogowego Bolków. Tunel na S3 jest kolejnym tego rodzaju przedsięwzięciem po oddaniu w 2022 r. 2-kilometrowym tunelem na zakopiance S7 pomiędzy Naprawą a Skomielną Białą. Ma dwie komory po dwa pasy ruchu 3,5 metra każdy oraz 3-metrowy pas awaryjny, dający możliwość dobudowy trzeciego pasa ruchu w przyszłości. Tymczasem dokończenia nie mogą doczekać się kolejne dwa tunele – budowane na drodze ekspresowej S1 – obwodnicy Węgierskiej Górki – ważnym międzynarodowym szlaku pomiędzy Bielskiem Białą i granicą ze Słowacją w rejonie Zwardonia. Drążone w zboczu masywu Barania Góra mają długość 830 i 980 metrów. Po włączeniu odcinka do ruchu zlikwidują wąskie gardło w postaci drogi przez górskie miejscowości. Inwestycja miała być ukończona już w ubiegłym roku, jednak prawdopodobny termin otwarcia to rok 2025.
Najdłuższy tunel w Polsce
Rok temu otwarty został tunel pod dnem Świny w Świnoujściu – ma blisko 1,8 km długości, a najniżej położone w nim miejsce znajduje się 39 metrów pod lustrem wody. To najdłuższa w Polsce podwodna przeprawa. Mieszkańcom miasta i turystom przyniosła ogromne ułatwienia, likwidując konieczność wyczekiwania na przeprawienie się przez rzekę promem. Jeśli wcześniej czas oczekiwania na przeprawę liczony był w godzinach, tunel skrócił go do dwóch minut. W kolejnej dekadzie najdłuższą tego rodzaju przeprawą stanie się podwodny tunel na zachodniej obwodnicy Szczecina, w ciągu drogi ekspresowej S6. Pobiegnie nie tylko pod dnem Odry, ale także pod terenami Zakładów Chemicznych w Policach i będzie liczył aż 5 km. Zacznie się za węzłem Police przy zakładach, a skończy w rejonie miejscowości Święta. W końcu listopada minister infrastruktury zatwierdził 411,2 mln zł na opracowanie projektu budowlanego dla 50 kilometrów S6 i odszkodowania za nieruchomości przejęte pod budowę. Nowa droga ma być gotowa w 2030 r. Prawdopodobnie w tym roku do ruchu mają być jeszcze włączone dwa tunele o długości 653 m i 496 m na Północnej Obwodnicy Krakowa S52. Natomiast na rok 2026 zaplanowano oddanie 2,3-kilometrowego tunelu na drodze ekspresowej S19 na odcinku Rzeszów – Babica. Inwestycja może się jednak opóźnić, bo wykryto tam złoża metanu.
Czytaj więcej
Odcinkowy pomiar prędkości w Katowicach na Drogowej Trasie Średnicowej już działa. Długość odcinka pomiarowego wynosi 1,3 km i obowiązuje na nim ograniczenie prędkości 80 km/h.