Reklama

CPK z kolejnym problemem. Oferty na drogi dojazdowe przekraczają zakładany budżet

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) mierzy się z kolejnym wyzwaniem finansowym, i to jeszcze przed rozpoczęciem budowy głównej infrastruktury. Analiza ofert w przetargach na budowę dróg dojazdowych ujawniła poważny problem – większość propozycji znacząco przekracza założony budżet.

Publikacja: 06.08.2025 13:13

Projekt CPK ma być jednym z najważniejszych węzłów transportowych w Europie Środkowej

Projekt CPK ma być jednym z najważniejszych węzłów transportowych w Europie Środkowej

Foto: mat. prasowe

Spółka CPK analizuje obecnie oferty złożone w dwóch kluczowych przetargach, które mają wyłonić wykonawców modernizacji i budowy 25 kilometrów dróg prowadzących do przyszłego lotniska. Przekroczenie zakładanych kosztów może wpłynąć zarówno na harmonogram prac, jak i na ostateczne koszty całej inwestycji. W pierwszym przetargu, dotyczącym 14 km dróg, zgłosiło się sześciu oferentów. Budżet wyznaczono na 135,3 mln zł brutto – mieszczą się w nim jedynie oferty firm Trakcja i Mirbud. Projektowanie ma ruszyć w trzecim kwartale 2025 roku, a zakończenie robót planowane jest na koniec 2026 roku.

Czytaj więcej

To będzie jedna z najdłuższych i najwyższych estakad w Polsce. Otwarcie w tym roku

Drugi przetarg dotyczy 11 km dróg. Wpłynęło pięć ofert, przy czym jedynie propozycja Duna Polska mieści się w budżecie określonym na 67,11 mln zł brutto. Prace, które mają zakończyć się w pierwszej połowie 2027 roku, obejmują przygotowanie dokumentacji projektowej i roboty budowlane na terenie gmin Teresin i Wiskitki oraz w powiatach grodziskim, sochaczewskim i żyrardowskim. Łącznie obie inwestycje będą wymagać użycia 55,87 mln ton materiałów, w tym 10,1 mln ton kruszyw łamanych. W ramach programu CPK do 2032 roku ma powstać około 90 km dróg, na co zaplanowano budżet 2,6 mld zł. Kluczowym elementem będzie m.in. nowy węzeł drogowy na autostradzie A2, który połączy port lotniczy z istniejącą siecią komunikacyjną.

Ostatniego dnia 2024 roku Rada Ministrów przyjęła Program Wieloletni CPK na lata 2024–2032, zakładający 131,7 mld zł finansowania: 76,8 mld zł przeznaczono na inwestycje kolejowe, 42,7 mld zł na część lotniskową, a 2,5 mld zł na drogi. Rok 2025 ma być przełomowy – spółka planuje ogłosić przetargi o wartości około 30 mld zł. Prezes CPK Filip Czernicki zapowiedział: „Ten rok będzie przełomowy w zakresie realizacji tego projektu. Mamy na finiszu większość prac projektowych”. W planach jest też uzyskanie niemal 100 pozwoleń wodnoprawnych i kontynuacja wykupu nieruchomości.

Nowy port lotniczy ma zostać otwarty w 2032 roku

Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK i wiceminister infrastruktury, podkreśla wagę transparentności w procesie przetargowym. Publikacja harmonogramów postępowań ma ułatwić firmom przygotowanie się do startu w przetargach. Projekt CPK ma być jednym z najważniejszych węzłów transportowych w Europie Środkowej, integrując transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Szacuje się, że inwestycja pozwoli stworzyć ponad 150 tysięcy nowych miejsc pracy i znacząco poprawi skomunikowanie Polski. W Łodzi już trwają prace przy tunelu Kolei Dużych Prędkości – to pierwszy fizyczny element całego przedsięwzięcia. Mimo problemów z kosztami, CPK zapewnia, że harmonogram pozostaje bez zmian, a nowe lotnisko ma ruszyć pod koniec 2032 roku.

Reklama
Reklama

Czy wiesz, że...

- Tunel Kolei Dużych Prędkości w Łodzi będzie miał około 4 km długości i pozwoli pociągom osiągać prędkości do 250 km/h. To kluczowy element w integracji CPK z systemem kolejowym.
- Planowana ilość zużytych materiałów przy budowie dróg CPK – ponad 55 mln ton – to więcej niż masa wszystkich autostrad zbudowanych w Polsce w ostatnich 20 latach.
- Koszt samej części drogowej w Programie Wieloletnim CPK stanowi tylko około 2 proc. całego budżetu projektu. Dla porównania, inwestycje kolejowe pochłoną niemal 60 proc. środków.

Czytaj więcej

Rusza budowa kluczowego odcinka S19. Ponad 1,5 mld zł na trasę do granicy ze Słowacją

Spółka CPK analizuje obecnie oferty złożone w dwóch kluczowych przetargach, które mają wyłonić wykonawców modernizacji i budowy 25 kilometrów dróg prowadzących do przyszłego lotniska. Przekroczenie zakładanych kosztów może wpłynąć zarówno na harmonogram prac, jak i na ostateczne koszty całej inwestycji. W pierwszym przetargu, dotyczącym 14 km dróg, zgłosiło się sześciu oferentów. Budżet wyznaczono na 135,3 mln zł brutto – mieszczą się w nim jedynie oferty firm Trakcja i Mirbud. Projektowanie ma ruszyć w trzecim kwartale 2025 roku, a zakończenie robót planowane jest na koniec 2026 roku.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Tu i Teraz
Przecięli górę na pół, by poprowadzić drogę. Obok powstanie najwyższy most świata
Tu i Teraz
Zmarł jeden z najbardziej wpływowych europejskich projektantów motoryzacyjnych
Tu i Teraz
Kolejny odcinkowy pomiar prędkości. Tym razem na północnej obwodnicy Krakowa
Tu i Teraz
Zmiana warty. BMW liderem rynku premium
Tu i Teraz
Co oznacza umowa handlowa między USA a UE dla sektora motoryzacyjnego?
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama