Reklama

Kolejny odcinkowy pomiar prędkości. Tym razem na północnej obwodnicy Krakowa

Kierowcy korzystający z północnej obwodnicy Krakowa będą musieli jeszcze bardziej uważać na prędkość, z jaką się poruszają. W tunelu pod Zielonkami, na trasie S52, zostanie zainstalowany system odcinkowego pomiaru prędkości. Główny Inspektorat Transportu Drogowego zakończył już procedurę otwarcia ofert w przetargu na realizację tej inwestycji.

Publikacja: 31.07.2025 12:38

W tunelu pod Zielonkami, na trasie S52, zostanie zainstalowany system odcinkowego pomiaru prędkości

W tunelu pod Zielonkami, na trasie S52, zostanie zainstalowany system odcinkowego pomiaru prędkości

Foto: AdobeStock

Do przetargu ogłoszonego przez GITD przystąpiły dwie firmy. Obie złożone oferty mieszczą się w założonym budżecie, który wynosi 2 miliony złotych. Najniższą cenę zaproponowała firma Lifor sp. z o.o., oferując realizację zadania za 1 651 890 zł. Drugą ofertę złożył Sprint sp. z o.o., proponując kwotę 1 890 932 zł. Ostateczne rozstrzygnięcie jeszcze nie zapadło, ale ma zostać ogłoszone wkrótce. Zgodnie z warunkami przetargu, wybrany wykonawca będzie miał maksymalnie 18 tygodni (czyli około 4,5 miesiąca) od podpisania umowy na dostawę i montaż całego systemu. Obejmuje on instalację urządzeń rejestrujących średnią prędkość pojazdów oraz udzielenie gwarancji na wykonane prace. Oznacza to, że kierowcy mogą spodziewać się uruchomienia systemu już jesienią tego roku – a być może nawet wcześniej.

Czytaj więcej

Odcinkowy pomiar prędkości: jak działa i jak legalnie uniknąć mandatu

Instalacja systemu w tunelu pod Zielonkami wpisuje się w szerszy plan wyposażania polskich tuneli drogowych w urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości. Podobne rozwiązania działają już m.in. w tunelu na S7 pod Luboniem Małym, w tunelach na S3 między Bolkowem a Kamienną Górą oraz w tunelu na S2 w Warszawie. Północna obwodnica Krakowa (S52) obejmuje także drugi tunel – w Dziekanowicach, o długości 496 metrów. Na razie brak informacji o planach montażu odcinkowego pomiaru prędkości także w tym obiekcie. Warto wiedzieć, że tunel pod Zielonkami to jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie obiektów inżynierskich na polskiej sieci drogowej. Konstrukcja o długości 653 metrów i szerokości 37 metrów została zrealizowana nowatorską metodą podstropową. Tunel oferuje trzy pasy ruchu w każdym kierunku.

Tunel pod Zielonkami otrzyma odcinkowy pomiar prędkości

Obiekt wyposażono w kompleksowe systemy monitoringu i bezpieczeństwa. Zainstalowano w nim 64 kamery różnych typów, służące m.in. do zdalnego sterowania ruchem, monitorowania sytuacji wewnątrz tunelu, automatycznego wykrywania zdarzeń drogowych oraz rozpoznawania tablic rejestracyjnych. Bezpieczeństwo użytkowników zapewnia również rozbudowana infrastruktura ewakuacyjna. W tunelu znajduje się pięć przejść ewakuacyjnych między nawami, rozmieszczonych co ok. 110 metrów. Każda nawa wyposażona została w pięć telefonów alarmowych, a 32 głośniki umożliwiają przekazywanie komunikatów w sytuacjach awaryjnych.

Czy wiesz że...
- Tunel pod Zielonkami to jedna z najnowocześniejszych konstrukcji drogowych w Polsce, wyposażona w aż 64 kamery i trzy pasy ruchu w każdym kierunku
- Czy wiesz, że nowy system odcinkowego pomiaru prędkości w tunelu na S52 może zostać uruchomiony już po wakacjach, a jego montaż potrwa niecałe 4,5 miesiące
- Czy wiesz, że długość tunelu pod Zielonkami to 653 metry – o ponad 150 metrów więcej niż drugi tunel na trasie S52 w Dziekanowicach

Reklama
Reklama

Do przetargu ogłoszonego przez GITD przystąpiły dwie firmy. Obie złożone oferty mieszczą się w założonym budżecie, który wynosi 2 miliony złotych. Najniższą cenę zaproponowała firma Lifor sp. z o.o., oferując realizację zadania za 1 651 890 zł. Drugą ofertę złożył Sprint sp. z o.o., proponując kwotę 1 890 932 zł. Ostateczne rozstrzygnięcie jeszcze nie zapadło, ale ma zostać ogłoszone wkrótce. Zgodnie z warunkami przetargu, wybrany wykonawca będzie miał maksymalnie 18 tygodni (czyli około 4,5 miesiąca) od podpisania umowy na dostawę i montaż całego systemu. Obejmuje on instalację urządzeń rejestrujących średnią prędkość pojazdów oraz udzielenie gwarancji na wykonane prace. Oznacza to, że kierowcy mogą spodziewać się uruchomienia systemu już jesienią tego roku – a być może nawet wcześniej.

Reklama
Tu i Teraz
Zmiana warty. BMW liderem rynku premium
Tu i Teraz
Co oznacza umowa handlowa między USA a UE dla sektora motoryzacyjnego?
Tu i Teraz
To będzie rewolucja w systemie ściągania mandatów z fotoradarów
Tu i Teraz
Powrót Audi TT. Nowa edycja pojawi się w 2027 roku
Tu i Teraz
Znany projektant samochodów poważnie ranny w wypadku
Reklama
Reklama