Reklama

Przecięli górę na pół, by poprowadzić drogę. Obok powstanie najwyższy most świata

W południowo-zachodnich Chinach, w górzystej prowincji Guizhou, inżynierowie dosłownie przecięli górę na pół, by poprowadzić przez nią drogę ekspresową. Tuż za tym odcinkiem powstaje jeszcze bardziej spektakularna konstrukcja – most Huajiang Canyon Bridge, który po otwarciu ma zostać najwyższym mostem świata.

Publikacja: 05.08.2025 13:55

Fragment drogi G7611 Duyun–Shangri-La w Chinach. Zamiast drążyć tunel, usunięto część góry

Fragment drogi G7611 Duyun–Shangri-La w Chinach. Zamiast drążyć tunel, usunięto część góry

Foto: X/China Perspective/Print Screen

Oba imponujące projekty inżynieryjne są częścią drogi G7611 Duyun–Shangri-La, która ma poprawić komunikację w trudno dostępnych rejonach południowych Chin, w tym w prowincji Guizhou. Władze liczą również, że inwestycje przyciągną do regionu turystów. Odcinek drogi z „górą przeciętą na pół” znajduje się w pobliżu miasta Zhenfeng, na zachód od Anshun. Ma długość kilkuset metrów. Na ujęciach z dronów widać głęboki wąwóz o niemal idealnie gładkich, pionowych ścianach, między którymi poprowadzono jezdnię.

Do uzyskania takiego efektu wykorzystano m.in. materiały wybuchowe oraz potężne koparki. Wdrożono także szereg zabezpieczeń mających zapobiegać osuwiskom. Choć konstrukcja budzi uznanie inżynierów, pojawiają się również pytania o wpływ tak głębokiej ingerencji na środowisko i krajobraz, a także o długofalowe konsekwencje.

Czytaj więcej

Chińskie koncerny motoryzacyjne nie traktują Europy jak rynku pobocznego

Huajiang Canyon Bridge: Najwyższy most świata

Zwieńczeniem tego fragmentu trasy będzie most Huajiang Canyon Bridge, który zawieszony jest 625 metrów nad dnem kanionu Huajiang. Przepływa tamtędy rzeka Beipan. Dla porównania: to aż dziewięć razy wyżej niż słynny Golden Gate w San Francisco i o 200 metrów wyżej niż Wieża Eiffla. Most ma długość 2890 metrów, a jego główne przęsło rozciąga się na 420 metrów. Do jego budowy wykorzystano 93 segmenty stalowe o łącznej masie ponad 22 000 ton. Prace rozpoczęły się w 2022 roku – główne elementy konstrukcji są już ukończone, a obecnie trwają przygotowania do uruchomienia mostu. Konstrukcja nie tylko radykalnie skróci czas przejazdu przez kanion (z ponad godziny do kilku minut), ale ma również szansę stać się jedną z głównych atrakcji turystycznych regionu.

Reklama
Reklama

Czy wiesz, że…
- Most Huajiang Canyon Bridge będzie prawdopodobnie tak wysoki, że niektóre chmury znajdą się poniżej poziomu jezdni.
- Chiny mają najwięcej wysokich mostów na świecie – aż 4 z 5 najwyższych na Ziemi znajdują się w tym kraju.
- Region Guizhou, choć kiedyś niemal niedostępny, stał się w ostatnich latach jednym z liderów inżynierii infrastrukturalnej w Chinach – głównie za sprawą trudnego ukształtowania terenu, które wymusza śmiałe rozwiązania konstrukcyjne.

Czytaj więcej

Ponad 100 chińskich producentów aut zniknie z rynku. Zostaną tylko giganci

Oba imponujące projekty inżynieryjne są częścią drogi G7611 Duyun–Shangri-La, która ma poprawić komunikację w trudno dostępnych rejonach południowych Chin, w tym w prowincji Guizhou. Władze liczą również, że inwestycje przyciągną do regionu turystów. Odcinek drogi z „górą przeciętą na pół” znajduje się w pobliżu miasta Zhenfeng, na zachód od Anshun. Ma długość kilkuset metrów. Na ujęciach z dronów widać głęboki wąwóz o niemal idealnie gładkich, pionowych ścianach, między którymi poprowadzono jezdnię.

Reklama
Samochód Jutra
Chińczycy zapowiadają supersamochód z silnikiem V8. Konkurent Ferrari i Lamborghini
Klęski żywiołowe
Alarm w Pekinie. Mieszkańcy mają nie wychodzić z domów. Powód? Deszcz
Tu i Teraz
Zmarł jeden z najbardziej wpływowych europejskich projektantów motoryzacyjnych
Tu i Teraz
Kolejny odcinkowy pomiar prędkości. Tym razem na północnej obwodnicy Krakowa
Tu i Teraz
Zmiana warty. BMW liderem rynku premium
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama