Zmarł Paolo Pininfarina. Jego firma zaprojektowała 1300 samochodów, w tym Izerę

W czasie kiedy Paolo Pininfarina prowadził studio projektowe firma przeszła rewolucję własnościową i strukturalną i zaprojektowała m.in. Izerę. Zmarł w wieku 65 lat.

Publikacja: 11.04.2024 19:42

Paolo Pininfarina

Paolo Pininfarina

Foto: mat. prasowe

Paolo Pininfarina urodził się w Turynie w 1958 r. i był wnukiem Battisty Fariny, założyciela studia projektowego Carrozzeria Pinin Farina, powstałego w 1930 r. W 2008 r przejął stery po bracie, który zginął w wypadku i został prezesem Pininfariny. Paolo Pininfarina zreorganizował firmę, która była na skraju bankructwa. Pininfarina została wykupiona za 167 mln euro przez indyjską przedsiębiorstwo Mahindra&Mahindra i dziś świetnie prosperuje. Pininfarina od 1930 roku oficjalnie zaprojektowała 1300 samochodów i miała niekwestionowany wpływ na kierunek rozwoju motoryzacji świecie. Dziś kreuje najbardziej unikalne modele niezwykle krótkich serii m.in. dla Ferrari. Wszystko zaczęło się 22 maja 1930 roku, kiedy to Battista „Pinin” Farina założył w Turynie firmę Carrozzeria Pinin Farina. Nazwa studia to połączenie pseudonimu i nazwiska rodowego założyciela, co odzwierciedla rodzinny charakter przedsiębiorstwa. Od samego początku firma koncentrowała się na projektowaniu samochodów, szybko zdobywając uznanie w środowisku. W latach powojennych Pininfarina szczególnie zyskała na znaczeniu. Nawiązała współpracę z renomowanymi markami samochodowymi, takimi jak Alfa Romeo, Fiat, czy Peugeot.

Czytaj więcej

Lamborghini Huracan Tecnica: Codziennie rano po bułki

Samochody Pininfariny były częstymi bohaterami filmów, co rozsławiło je na całym świecie. Na przykład Alfa Romeo 1600 Spider (1966), później znana jako „Duetto”zagrała w filmie „Absolwent” z Dustinem Hoffmanem. W ciągu kolejnych dziesięcioleci Pininfarina kontynuowała współpracę z najważniejszymi markami samochodowymi projektując ikoniczne modele. Wśród nich warto wymienić takie pojazdy jak Alfa Romeo Spider, Fiat 124 Spider, Peugeot 504, Fiat Coupé, Peugeot 306 Cabriolet i 406 Coupé, Bentley Azure oraz modele Ferrari: 456 GT, FF, 458 Spider, F12 Berlinetta, 458 Speciale, Kalifornia T. Z czasem studio poszerzyło swoją działalność, a współpraca z markami takimi jak Rolls-Royce, Maserati, czy BMW potwierdziła pozycję Pininfarina jako jednego z najbardziej wpływowych biur projektowych na świecie.

Bentley Azure

Bentley Azure

Foto: mat. prasowe

Firma w 2015 roku Pininfarina została przejęta przez Grupę Mahindra, co zintensyfikowało inwestycje w firmę. Dziś poza Cambiano Pininfarina ma też biura w Nowym Jorku, Miami, Szanghaju i Monachium i obecnie ściśle współpracuje m.in. z Ferrari i BMW, a rozkwit programów mocno limitowanych serii dla najzamożniejszych ludzi świata jest niczym woda na młyn dla Pininfariny. Szczytowym punktem takich programów jest seria one-off Ferrari, czyli modeli budowanych w jednym egzemplarzu. Nie jest tajemnicą, że Pininfarina odgrywa kluczową rolę w projektowaniu modeli tego programu. Pininfarina nie ogranicza się do sfery motoryzacyjnej i wśród jej klientów znalazły się takie marki jak AMAC Aerospace, Bovet, Cisco, Miasto Miami, Coca-Cola, czy Sharp.

Ferrari F12 Berlinetta

Ferrari F12 Berlinetta

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Ferrari skradzione legendarnemu kierowcy Formuły 1 odzyskane po 29 latach

Czytaj więcej

134 tysiące mandatów w cztery miesiące. Odcinkowy pomiar prędkości na A4

Paolo Pininfarina urodził się w Turynie w 1958 r. i był wnukiem Battisty Fariny, założyciela studia projektowego Carrozzeria Pinin Farina, powstałego w 1930 r. W 2008 r przejął stery po bracie, który zginął w wypadku i został prezesem Pininfariny. Paolo Pininfarina zreorganizował firmę, która była na skraju bankructwa. Pininfarina została wykupiona za 167 mln euro przez indyjską przedsiębiorstwo Mahindra&Mahindra i dziś świetnie prosperuje. Pininfarina od 1930 roku oficjalnie zaprojektowała 1300 samochodów i miała niekwestionowany wpływ na kierunek rozwoju motoryzacji świecie. Dziś kreuje najbardziej unikalne modele niezwykle krótkich serii m.in. dla Ferrari. Wszystko zaczęło się 22 maja 1930 roku, kiedy to Battista „Pinin” Farina założył w Turynie firmę Carrozzeria Pinin Farina. Nazwa studia to połączenie pseudonimu i nazwiska rodowego założyciela, co odzwierciedla rodzinny charakter przedsiębiorstwa. Od samego początku firma koncentrowała się na projektowaniu samochodów, szybko zdobywając uznanie w środowisku. W latach powojennych Pininfarina szczególnie zyskała na znaczeniu. Nawiązała współpracę z renomowanymi markami samochodowymi, takimi jak Alfa Romeo, Fiat, czy Peugeot.

Tu i Teraz
Restart Jaguara z nowym logotypem. Nie każdemu się spodoba
Tu i Teraz
Elon Musk rośnie w siłę. Większy stan konta i polityczna kariera
Tu i Teraz
Niemiecka marka motoryzacyjna przenosi produkcję do Tajlandii
Tu i Teraz
Na stacjach jest już nowe paliwo. Sprawdź czy tankujesz je do zbiornika
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Tu i Teraz
Kulturowa rewolucja w Hyundaiu. Pierwszy cudzoziemiec pokieruje koreańskim koncernem