W Tychach będzie powstawać model T03, który przypomina nieco 4-drzwiową wersję Smarta fourfour. Auto ma 3,6 m długości, w pełni elektryczny napęd. Produkcja tego modelu rozpoczęła się w 2020 roku i początkowo auto oferowane było wyłącznie na rynku chińskim. Od 2022 roku rozpoczęto sprzedaż również w Europie m.in. na rynku francuskim. T03 ma moc 127 KM, pojemność baterii 38 kWh, rozpędza się do 120 km/h i ma zasięg wg. danych producenta 403 km. Chińczycy nie marnują czasu. Produkcja zostanie uruchomiona już w drugim kwartale tego roku. W Tychach samochód będzie składany z wcześniej przygotowanych zestawów części. T03 to jeden z licznych w tym kraju tanich elektryków. W Państwie Środka kosztuje około 9 tys. euro (ok. 39 tys. zł). Produkowane w Polsce modele trafią na rynek europejski.
Leapmotor T03
Czytaj więcej
Nowy podstawowy wariant BYD Seagull o nazwie Glory Edition, sprawia, że ten mały samochód elektryczny jest teraz znacznie tańszy niż wcześniej. Na chińskim rynku kosztuje około 8900 dolarów, czyli nieco ponad 38 tys. złotych. Chińska marka zamierza eksportować ten model do Europy i oferować go za podobną cenę.
Chińska marka znalazła się w tyskiej fabryce nie przez przypadek. To efekt współpracy Leapmotor z koncernem Stellantis, który w 2023 rou zainwestował 1,6 mld dolarów (6,9 mld zł) i wykupił 21 proc. udziałów w chińskiej firmie. Stworzona została spółka joint-venture, dzięki której Stellantis uzyskał prawa do budowy, eksportu i sprzedaży modeli Leapmotor poza Chinami. Nowa spółka otrzymała zielone światło od chińskiego regulatora rynku, jej siedzibę utworzono w Holandii. Stellantis posiada 51 proc. udziałów. Już wcześniej pojawiały się plotki, o przygotowaniu przez Stellantisa bazy produkcyjnej dla chińskich modeli elektrycznych w Europie.
Montownia chińskich modeli to ratunek dla fabryki w Tychach
Dla fabryki w Tychach takie rozwiązanie jest wygraną na loterii. W polskim Detroit dopiero co ogłoszono zwolnienia grupowe w dwóch firmach pracujących dla fabryki samochodów w Tychach. Pracę ma stracić 370 osób. MA Polska ma zostać zwolnionych 250 osób, z firmy logistycznej BCUBE Poland 120 pracowników. Zwolnienia są efektem zakończeniem produkcji przez FCA Poland Fiata 500 i Lancii Ypisilon.