Zbudowana na prędko przed mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej w 2012 roku autostrada A2 bardzo szybko okazała się niewydolna i zbytnio zatłoczona. Ta droga od początku powinna mieć po trzy pasy ruchu w jednym kierunku. Warto przypomnieć, że czasie przygotowań do Euro 2012 przedstawiciele ówczesnego rządu przekonywali, że budowa autostrad o trzech pasach ruchu w jednym kierunku nie znajduje finansowego uzasadnienia. 11 lat później nie ma wątpliwości, że byli w błędzie. Według danych GDDKiA to jeden z najbardziej zatłoczonych odcinków dróg w Polsce. Między węzłami Łódź Północ a Łowicz dobowy ruch od 2015 r. do sezonu 2020/2021 wzrósł o 36 proc, a w przypadku aut ciężarowych to wzrost o 68 proc.

Czytaj więcej

Tunel w Świnoujściu otrzyma odcinkowy pomiar prędkości. Radary za 1,3 mln zł

Po rozpisaniu przetargu przez GDDKiA osiem firm złożyło oferty modernizacji autostrady A2. Liczący 91 km odcinek autostrady A2 Łódź - Warszawa ma otrzymać dodatkowy pas ruchu, a nawet więcej. Bo od węzła Konotopa do węzła Pruszków będą dwie jezdnie po cztery pasy ruchu, a od węzła Pruszków do węzła Łódź Północ dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. Dla zminimalizowania kosztów, ale utrudnień dla kierowców, przez cały czas trwania budowy kierowcy będą mogli korzystać z dwóch pasów ruchu.

Oferty przebudowy na wykonanie samego projektu wahają się od ok. 22,8 mln zł (Europrojekt Gdańsk) do ok. 58,4 mln zł (Trakt S.A.). W przetargu wystartowały też firmy: Databaut (ok. 25,4 mln zł), Transprojekt Gdański (ok. 25,7 mln zł), Mosty Gdańsk (ok. 28,3 mln zł), Ivia (ok. 33,9 mln zł), Dar Al.- Handasah Consultants (38,7 mln zł) oraz Mosty Katowice (ok. 45,9 mln zł). Różnice w poziomie cen złożonych ofert, od najtańszej do najdroższej, sięgają aż 256 proc. Trudno prognozować, kiedy na A2 ruszą prace budowlane, prawdopodobnie w 2024 r. Po przebudowie ten odcinek autostrady ma stać się jedną z najnowocześniejszych tras w Europie łącznie z zastosowaniem rozwiązań proekologicznych. Droga ma być "samowystarczalna" energetycznie (oświetlenia węzłów, miejsc obsługi podróżnych, stacji pogodowych, tablic informacyjnych zmiennej treści).

Czytaj więcej

Lexus ES 300h: Relaks, wygoda i wyjątkowość