Zbudowana na prędko przed mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej w 2012 roku autostrada A2 bardzo szybko okazała się niewydolna i zbytnio zatłoczona. Ta droga od początku powinna mieć po trzy pasy ruchu w jednym kierunku. Warto przypomnieć, że czasie przygotowań do Euro 2012 przedstawiciele ówczesnego rządu przekonywali, że budowa autostrad o trzech pasach ruchu w jednym kierunku nie znajduje finansowego uzasadnienia. 11 lat później nie ma wątpliwości, że byli w błędzie. Według danych GDDKiA to jeden z najbardziej zatłoczonych odcinków dróg w Polsce. Między węzłami Łódź Północ a Łowicz dobowy ruch od 2015 r. do sezonu 2020/2021 wzrósł o 36 proc, a w przypadku aut ciężarowych to wzrost o 68 proc.
Czytaj więcej
Już tylko kilka tygodni pozostało do otwarcia tunelu w Świnoujściu. Przedstawiciele władz miasta zapowiadali włączenie go do ruchu 25 maja, ale wykonawca inwestycji, konsorcjum firm PORR – Gülermak, chce przesunąć termin na połowę czerwca.
Po rozpisaniu przetargu przez GDDKiA osiem firm złożyło oferty modernizacji autostrady A2. Liczący 91 km odcinek autostrady A2 Łódź - Warszawa ma otrzymać dodatkowy pas ruchu, a nawet więcej. Bo od węzła Konotopa do węzła Pruszków będą dwie jezdnie po cztery pasy ruchu, a od węzła Pruszków do węzła Łódź Północ dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. Dla zminimalizowania kosztów, ale utrudnień dla kierowców, przez cały czas trwania budowy kierowcy będą mogli korzystać z dwóch pasów ruchu.
Oferty przebudowy na wykonanie samego projektu wahają się od ok. 22,8 mln zł (Europrojekt Gdańsk) do ok. 58,4 mln zł (Trakt S.A.). W przetargu wystartowały też firmy: Databaut (ok. 25,4 mln zł), Transprojekt Gdański (ok. 25,7 mln zł), Mosty Gdańsk (ok. 28,3 mln zł), Ivia (ok. 33,9 mln zł), Dar Al.- Handasah Consultants (38,7 mln zł) oraz Mosty Katowice (ok. 45,9 mln zł). Różnice w poziomie cen złożonych ofert, od najtańszej do najdroższej, sięgają aż 256 proc. Trudno prognozować, kiedy na A2 ruszą prace budowlane, prawdopodobnie w 2024 r. Po przebudowie ten odcinek autostrady ma stać się jedną z najnowocześniejszych tras w Europie łącznie z zastosowaniem rozwiązań proekologicznych. Droga ma być "samowystarczalna" energetycznie (oświetlenia węzłów, miejsc obsługi podróżnych, stacji pogodowych, tablic informacyjnych zmiennej treści).
Czytaj więcej
Lexus wprowadza na rynek zmodernizowaną limuzynę ES. Hybrydowy sedan to auto dla tych, którzy stawiają na oryginalność i wyjątkowość.