Już teraz wiadomo, że kierowcy lubiący docisnąć pedał gazu będą musieli mieć się na baczności. Podpisana została umowa na montaż w tunelu odcinkowego pomiaru prędkości. Przetarg wygrała olsztyńska firma Sprint, oferując system za 1,3 mln zł. Ale jego uruchomienie nie nastąpi tak szybko: wykonawca ma na to 24 tygodnie. Odcinkowy pomiar prędkości pod Świną będzie dostosowany do rejestrowania wykroczeń uwzględniając progi prędkości dla różnego rodzaju pojazdów. Przykładowo, dla samochodów osobowych ograniczenie będzie wynosić 50 km/h w godzinach 10:00 – 19:59, natomiast 60 km/h w godzinach 20:00 – 09:59. Dla pojazdów ciężarowych obowiązywać będzie limit 40 km/h przez całą dobę. System ma ponadto gromadzić dane o ilości przejeżdżających tunelem pojazdów, a wszystkie dane będą automatycznie szyfrowane i przesyłane do Centralnego Systemu Przetwarzania.
Czytaj więcej
Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz, poinformował, że w tunelu łączącym wyspy Uznam i Wolin rozpoczęto proces układania warstw drogowych. Oddanie obiektu do użytku ma się nastąpić jeszcze przed wakacjami.
Jak podkreśliła wiceprezydent Świnoujścia, Barbara Michalska, specyfika położonego na 44 wyspach miasta powoduje, że jedyną formą komunikacji między wyspami oraz resztą kraju są przeprawy promowe. Oddanie do użytku tunelu pod Świną usprawni transport, ale taki rodzaj drogi wymaga wysokiego poziomu bezpieczeństwa. - Instalacja OPP w tym miejscu będzie miała na to kluczowy wpływ – powiedziała Michalska. Spółka Sprint zbudowała już odcinkowe pomiary prędkości w dwóch dużych tunelach drogowych: na Południowej Obwodnicy Warszawy w tunelu S2 oraz w tunelu na zakopiance S7. W tym pierwszym samochody śledzi w obu kierunkach 12 kamer. Już w pierwszych 10 dniach po uruchomieniu systemu wyłapywały dziennie prawie 400 kierowców przekraczających dozwolone 80 km/h. W pierwszym roku od otwarcia pozwoliły na wystawienie 46,5 tys. mandatów.
Czytaj więcej
Fani odwracają się plecami, zakrywają z rozpaczy oczy. Nowa klasa C w wersji AMG już nie ma ośmiu cylindrów, tylko cztery. Upadek czy nowy początek?
W tunelu na zakopiance można jechać szybciej – 100 km/h. Z danych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego wynika, że dozwolą prędkość znacznie częściej przekraczają kierowcy jadący w stronę Krakowa niż ci w kierunku Zakopanego. Jest tam 8 kamer, które w ubiegłym roku odnotowały rekordową prędkość 201 km/h. Po dwóch miesiącach od uruchomienia wyłapały prawie 5,4 tys. kierowców przekraczających dopuszczalny limit. Mandat dostał każdy, kto przejechał tunelem szybciej niż w minutę. Według Navi Expert, w Polsce działa obecnie 31 odcinkowych pomiarów prędkości, kolejne są planowane. Najdłuższy odcinkowy pomiar prędkości liczy 6,5 km i znajduje się na drodze nr 871, Stalowa Wola – Jamnica. Najkrótszy ma niespełna kilometr i zlokalizowany jest na drodze nr 78 w miejscowości Gorzyce. Natomiast najbardziej „zapracowane” są kamery OPP na drodze ekspresowej S8 na odcinkach Warszawa Konotopa – Bemowo (3 km) oraz Warszawa Łabiszyńska – Piłsudskiego (4 km).