Za nim znalazł się wart 278,3 mld dol. Microsoft, a następnie Amazon z wyceną 274,8 mld dol. i Google wyceniane na 251,8 mld dol. Zamykający pierwsza piątkę Samsung okazał się już znacznie tańszy – 87,7 mld dol. Ale branża motoryzacyjna może mieć powody do zadowolenia. W rankingu 100 najcenniejszych globalnych marek znalazło się 15 producentów samochodów, w tym dwóch w pierwszej dziesiątce: Toyota i Mercedes. Toyota, która w ogólnym zestawieniu Best Global Brands zajęła bardzo wysokie 6. miejsce wyprzedzając Coca-Colę, w swojej branży okazała się liderem już po raz 19. z rzędu. Jej wartość oszacowano na 59,8 mld dol., co w porównaniu z poprzednim rokiem stanowi wzrost o 10 proc. To najwyższy w historii badania wynik Toyoty. Wg ekspertów Interbrand, jej atutem na globalnym rynku jest szeroka i zdywersyfikowana gama modeli, dopasowana do potrzeb klientów na poszczególnych rynkach. W 2022 r. marka sprzedała na świecie ponad 9,6 mln aut.
Czytaj więcej
Toyota opatentowała nowy system ładowania aut elektrycznych. Dzięki niemu e-samochody i hybrydy plug-in Toyoty staną się domowymi magazynami energii. Pomogą zaoszczędzić na rachunkach za prąd i ochronią przed ryzykiem black-outu.
Mercedes, drugi w branżowym rankingu, został wyceniony na 56,1 mld dol. To – podobnie jak w przypadku Toyoty – o jedną dziesiątą a więcej w ujęciu rok do roku. W ogólnej klasyfikacji Best Global Brands producent aut ze Stuttgartu znalazł się na miejscu 8., wyprzedzając Disney’a i Nike. - Utrzymanie 8. miejsca oraz dwucyfrowy wzrost wartości marki stanowią potwierdzenie naszego strategicznego kursu. Chcemy zdefiniować zrównoważony luksus przyszłości – komentowała Bettina Fetzer, wiceprezes Mercedes-Benz AG ds. komunikacji i marketingu. Tuż za pierwszą dziesiątką całego zestawienia, na miejscu 12. znalazła się Tesla. Za to w jej przypadku wzrost wartości okazał się imponujący: 32 proc. w porównaniu z poprzednim badaniem, do 48 mld dol. Tuż za Teslą, z wyceną na poziomie 46,3 mld dol. i 11-procentowym wzrostem wartości sklasyfikowano BMW. Co ciekawe, zaraz za bawarskim producentem samochodów znalazł się Louis Vuitton, luksusowa marka m.in. damskich torebek.
Kolejne motoryzacyjne marki to już trzecia i czwarta dziesiątka Best Global Brands. 26. miejsce zajęła Honda warta 22,8 mld dol., a na 35. miejscu znalazł się Hyundai, wyceniany na 17,3 mld dol. Koreańska marka, której wartość wzrosła w ciągu roku o 14 proc., plasuje się na tej samej pozycji drugi rok z rzędu. Interbrand docenił strategiczne skupienie się firmy na rozwoju pojazdów elektrycznych i rozszerzenie wizji przyszłej mobilności z wykorzystaniem sztucznej inteligencji i pojazdów autonomicznych. Elektryczny Ioniq 5 wyznaczył kierunek projektowania i technologii Hyundaia dla przyszłych pojazdów elektrycznych, zdobywając przy tym prestiżowy tytuł Światowego Samochodu Roku 2022. W piątej dziesiątce, na miejscu 46. znalazło się Audi z wyceną niespełna 15 mld dol., które wyprzedziło o dwie pozycje Volkswagena, wartego 14,8 mld dol. Na 50. miejscu sklasyfikowano Forda (14,4 mld dol.), a na 53. - Porsche (13,5 mld dol.), które przegrało z wartym 13,8 mld dol. producentem pieluch dla niemowląt Pampers.
Czytaj więcej
Po 18 latach produkcji Chrysler 300C wchodzi w swój ostatni rok produkcji. Z tej okazji pojawiła się wersja z większym i mocniejszym silnikiem, która wyprzedała się w błyskawicznym tempie.