Porsche przegrało z pampersami, Toyota i Mercedes w pierwszej dziesiątce

Żadnych niespodzianek nie było: najcenniejszymi markami na świecie pozostają brandy technologiczne. W dorocznym, prestiżowym zestawieniu Best Global Brands 2022, po raz kolejny bezkonkurencyjne okazało się Apple, którego wartość wyceniono na 482,2 mld dol.

Publikacja: 08.11.2022 09:11

Porsche przegrało z pampersami, Toyota i Mercedes w pierwszej dziesiątce

Foto: mat. prasowe

Za nim znalazł się wart 278,3 mld dol. Microsoft, a następnie Amazon z wyceną 274,8 mld dol. i Google wyceniane na 251,8 mld dol. Zamykający pierwsza piątkę Samsung okazał się już znacznie tańszy – 87,7 mld dol. Ale branża motoryzacyjna może mieć powody do zadowolenia. W rankingu 100 najcenniejszych globalnych marek znalazło się 15 producentów samochodów, w tym dwóch w pierwszej dziesiątce: Toyota i Mercedes. Toyota, która w ogólnym zestawieniu Best Global Brands zajęła bardzo wysokie 6. miejsce wyprzedzając Coca-Colę, w swojej branży okazała się liderem już po raz 19. z rzędu. Jej wartość oszacowano na 59,8 mld dol., co w porównaniu z poprzednim rokiem stanowi wzrost o 10 proc. To najwyższy w historii badania wynik Toyoty. Wg ekspertów Interbrand, jej atutem na globalnym rynku jest szeroka i zdywersyfikowana gama modeli, dopasowana do potrzeb klientów na poszczególnych rynkach. W 2022 r. marka sprzedała na świecie ponad 9,6 mln aut.

Czytaj więcej

E-auta jako magazyny prądu. Patent, który pozwoli uniknąć black-outu

Mercedes, drugi w branżowym rankingu, został wyceniony na 56,1 mld dol. To – podobnie jak w przypadku Toyoty – o jedną dziesiątą a więcej w ujęciu rok do roku. W ogólnej klasyfikacji Best Global Brands producent aut ze Stuttgartu znalazł się na miejscu 8., wyprzedzając Disney’a i Nike. - Utrzymanie 8. miejsca oraz dwucyfrowy wzrost wartości marki stanowią potwierdzenie naszego strategicznego kursu. Chcemy zdefiniować zrównoważony luksus przyszłości – komentowała Bettina Fetzer, wiceprezes Mercedes-Benz AG ds. komunikacji i marketingu. Tuż za pierwszą dziesiątką całego zestawienia, na miejscu 12. znalazła się Tesla. Za to w jej przypadku wzrost wartości okazał się imponujący: 32 proc. w porównaniu z poprzednim badaniem, do 48 mld dol. Tuż za Teslą, z wyceną na poziomie 46,3 mld dol. i 11-procentowym wzrostem wartości sklasyfikowano BMW. Co ciekawe, zaraz za bawarskim producentem samochodów znalazł się Louis Vuitton, luksusowa marka m.in. damskich torebek.

Kolejne motoryzacyjne marki to już trzecia i czwarta dziesiątka Best Global Brands. 26. miejsce zajęła Honda warta 22,8 mld dol., a na 35. miejscu znalazł się Hyundai, wyceniany na 17,3 mld dol. Koreańska marka, której wartość wzrosła w ciągu roku o 14 proc., plasuje się na tej samej pozycji drugi rok z rzędu. Interbrand docenił strategiczne skupienie się firmy na rozwoju pojazdów elektrycznych i rozszerzenie wizji przyszłej mobilności z wykorzystaniem sztucznej inteligencji i pojazdów autonomicznych. Elektryczny Ioniq 5 wyznaczył kierunek projektowania i technologii Hyundaia dla przyszłych pojazdów elektrycznych, zdobywając przy tym prestiżowy tytuł Światowego Samochodu Roku 2022. W piątej dziesiątce, na miejscu 46. znalazło się Audi z wyceną niespełna 15 mld dol., które wyprzedziło o dwie pozycje Volkswagena, wartego 14,8 mld dol. Na 50. miejscu sklasyfikowano Forda (14,4 mld dol.), a na 53. - Porsche (13,5 mld dol.), które przegrało z wartym 13,8 mld dol. producentem pieluch dla niemowląt Pampers.

Czytaj więcej

Chrysler 300C 6,4 l V8: Pożegnalna seria wyprzedała się w 12 godzin

Na pozostałych miejscach najcenniejszej setki Best Global Brands umieszczono jeszcze pięć motoryzacyjnych marek: Nissan na 61, Ferrari na 75, Kia na 87, Land Rover na 98 i Mini na miejscu 99. Ranking Best Global Brands przygotowuje globalna firma konsultingowa Interbrand, która co roku ocenia największe firmy na świecie. Aktualna wartość każdej marki jest ustalana na podstawie kompleksowej oceny jej operacji fiskalnych i marketingowych, które są wykorzystywane do obliczania jej przyszłych przychodów.

Za nim znalazł się wart 278,3 mld dol. Microsoft, a następnie Amazon z wyceną 274,8 mld dol. i Google wyceniane na 251,8 mld dol. Zamykający pierwsza piątkę Samsung okazał się już znacznie tańszy – 87,7 mld dol. Ale branża motoryzacyjna może mieć powody do zadowolenia. W rankingu 100 najcenniejszych globalnych marek znalazło się 15 producentów samochodów, w tym dwóch w pierwszej dziesiątce: Toyota i Mercedes. Toyota, która w ogólnym zestawieniu Best Global Brands zajęła bardzo wysokie 6. miejsce wyprzedzając Coca-Colę, w swojej branży okazała się liderem już po raz 19. z rzędu. Jej wartość oszacowano na 59,8 mld dol., co w porównaniu z poprzednim rokiem stanowi wzrost o 10 proc. To najwyższy w historii badania wynik Toyoty. Wg ekspertów Interbrand, jej atutem na globalnym rynku jest szeroka i zdywersyfikowana gama modeli, dopasowana do potrzeb klientów na poszczególnych rynkach. W 2022 r. marka sprzedała na świecie ponad 9,6 mln aut.

Tu i Teraz
Kulturowa rewolucja w Hyundaiu. Pierwszy cudzoziemiec pokieruje koreańskim koncernem
Tu i Teraz
Bytom z odcinkowym pomiarem prędkości. Utrudnienia na obwodnicy Aglomeracji Śląskiej
Tu i Teraz
Restart Jaguara z nowym logotypem. Nie każdemu się spodoba
Tu i Teraz
Elon Musk rośnie w siłę. Większy stan konta i polityczna kariera
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Tu i Teraz
Niemiecka marka motoryzacyjna przenosi produkcję do Tajlandii