Oddaniem do ruchu ostatniej finalizowanej tam inwestycji jest łącznica węzła Piotrków Trybunalski Zachód na kierunku Warszawa - Łódź. Jednocześnie zniesione zostało dotychczasowe ograniczenie prędkości do 100 km/h. Choć samochody już jeździły tamtędy pełną szerokością obu jezdni, formalnie był to wciąż plac budowy. Teraz mogą się rozpędzić do 140 km/h. Nowa łącznica jest dużym udogodnieniem dla kierowców, bo do tej pory na węźle Piotrków Trybunalski Zachód istniała możliwość przejazdu z Warszawy i Łodzi wyłącznie w kierunku Katowic. Natomiast jadąc z Katowic można było wybrać jeden z dwóch kierunków - na Łódź lub Warszawę. Teraz węzeł zyskał dwie dodatkowe relacje - z Łodzi do Warszawy, którą udostępniono ponad pół roku temu, oraz z Warszawy w stronę Łodzi. W rezultacie jadący drogą ekspresową S8 z Warszawy w kierunku Łodzi i Gdańska nie muszą już dojeżdżać do kolejnego węzła (Piotrków Trybunalski Południe), tylko na wcześniej (na węźle Piotrków Trybunalski Zachód) mogą zjechać na autostradę A1 w kierunku północnym.

Czytaj więcej

Wygodniejsza jazda na wakacje. Będą nowe odcinki szybkich dróg

Szybciej pojedziemy również na kolejnym fragmencie autostrady. Ograniczenie prędkości zniesione zostało na 7-kilometrowym odcinku od Radomska do granicy województw łódzkiego i śląskiego, a także na prawie 17-kilometrowym odcinku autostrady A1 pomiędzy granicą województw a węzłem Częstochowa Północ. Limit 100 km/h pozostał jeszcze na odcinku pomiędzy Kamieńskiem a Radomskiem: ma zniknąć w połowie wakacji. Trwa jeszcze budowa ostatniego fragmentu trasy – pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Kamieńskiem. Opóźnienie spowodowane zostało koniecznością powtórzenia przetargu na wybór wykonawcy robót. Obecnie ruch odbywa się tam jedną jezdnią, na której wydzielono po dwa pasy w każdą stronę. Druga jezdnia – co wynika z zapisów kontraktu - ma być gotowa w połowie września.

Autostrada A1 będzie miała ponad 564 km i po A4 będzie drugą najdłuższą autostradą w Polsce. Trasa łączy północ kraju w tym porty w Gdyni i w Gdańsku z południową granicą z Czechami w Gorzyczkach. Ostatni budowany odcinek pomiędzy Tuszynem i Częstochową w śladzie dawnej gierkówki to jedna z najbardziej obciążonych ruchem tras w Polsce. Podzielono go na pięć odcinków realizowanych przez Budimex, Strabag, Mirbud, Intercor i Polaquę. Przeszło 80-kilometrowy brakujący fragment A1 skraca podróż pomiędzy południem kraju a Trójmiastem o dwie godziny, a zarazem radykalnie usprawnia ruch pomiędzy Warszawą i Śląskiem. Do kosztującej 3,5 mld zł inwestycji prawie 1,7 mld zł dokłada Unia Europejska.

Czytaj więcej

Piąta generacja Lexusa RX: Topowy SUV z trzema opcjami napędu hybrydowego