Wybór ogumienia do pojazdu nigdy nie jest prosty. Na rynku jest wiele producentów, którzy oferują swoje produkty. Eksperckie testy wykazują jednak, że nie wszystkie opony można polecić. Które zatem wybrać? Niemiecka redakcja Auto Motor und Sport postanowiła dokonać porównania dostępnych na rynku opon w rozmiarze 245/45 R19. Badania zostały przeprowadzone na mokrej i suchej nawierzchni. Ponadto wzięto pod uwagę takie czynniki jak komfort jazdy czy zużycie paliwa. Dobranie tego typu parametrów nie było przypadkowe. Ogumienie w testowanym rozmiarze przeważnie montuje się w samochodach klasy średniej wyższej, gdzie komfort jazdy jest kluczowym czynnikiem. Z tego względu testerzy skoncentrowali się bardziej na grupie produktów premium lub HP, a nie na sportowych oponach UHP.

Wśród dziesięciu pretendentów do tytułu „wybitnej” największe uznanie zdobył Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6. Ten produkt okazał się najlepszy dzięki swoim właściwościom dynamicznym. – Bardzo krótka droga hamowania, doskonała przyczepność, duża stabilność na zakrętach  – tak ocenili oponę testujący. Ponadto wskazali, że jest łatwa do opanowania na suchej nawierzchni, jak też jest bezpieczna, dynamiczna oraz bardzo dobrze zachowuje się na mokrej nawierzchni. Druga w rankingu znalazła się propozycja od Bridgestone - Turanza T005. W przypadku tego produktu eksperci stwierdzili, że nie posiada on zauważalnych słabości. Jest uważany za "najbardziej przyczepną oponę na mokrych nawierzchniach". W rankingu nie zabrakło też Hankook Ventus S1 evo3, która "niestety punktuje tylko w dyscyplinach szczególnie istotnych dla bezpieczeństwa", do których zaliczają się: hamowanie i prowadzenie na mokrej nawierzchni. Na czwartym miejscu uplasowała się opona Continental PremiumContact 6, która nie jest w stanie zdobyć absolutnej czołówki w żadnym z testów drogowych, ale lepiej radzi sobie na suchej nawierzchni.

Czytaj więcej

ADAC sprawdziło letnie opony. Zwycięzcy i przegrani

Nexen N'Fera Sport – z oceną dobrą – jest "bez niespodzianek i bardzo łatwa do opanowania na suchej nawierzchni". Niestety jej słabością jest mokra nawierzchnia, gdzie stwierdzono, że "nie lubi mokrych zakrętów", oraz "braki we właściwościach prowadzenia bocznego". Zaskakujące: wbrew nazwie, jest to "opona bez sportowych ambicji". Dlatego nadawane są niewłaściwe etykiety. Z kolei opona Nokian Powerproof otrzymała ocenę "dobrą", a eksperci stwierdzili, że pozostaje "aktywna podczas jazdy z rezerwami na mokrej nawierzchni". Spontaniczny, precyzyjny i łatwy do opanowania na suchych zakrętach". Na siódmym miejscu znalazła się opona klasy premium Michelin Pilot Sport 4, która jest "nieco przestarzała na mokrej nawierzchni". Niedroga opona Falken Azenis FK510 uzupełnia grupę "dobrych" opon, dla których jest już gotowy następca. Krótki komentarz w teście brzmi: "Zalecane, jeśli cena stanowi problem".

Czytaj więcej

Rosja bez opon Bridgestone