Kobiety w świecie motoryzacji

Świat motoryzacji ma wiele utartych schematów. Niestety jednym z nich jest obecność kobiet czy to za kierownicą czy też na różnych stanowiskach w koncernach samochodowych. Na szczęście jednak są wyjątki i jest ich coraz więcej. Oto kilka z nich.

Publikacja: 08.03.2023 07:45

Kobiety w świecie motoryzacji

Foto: mat. prasowe

To my faceci wmawiamy sobie, że motoryzacja to męski świat. To, że tak nie jest widać na każdym kroku. Założę się, że zarysowałem przy parkowaniu więcej felg niż nie jedna Pani. Tak naprawdę na każdym kroku w motoryzacji udział brały i biorą kobiety. Wykazywały się odwagą, pomysłowością czy jak kilka z nich dzisiaj znakomitym zmysłem przywódczym pozwalającym im zarządzać ogromnymi firmami. Nigdy nie uda wymienić wszystkich, ale wybraliśmy niewielki przekrój, który pokazuje jak kobiety w motoryzacji są ważne.

Czytaj więcej

Non Madame. Francuski klub L’Auto nie wpuszcza kobiet

Bertha Benz - jeśli chcemy poznać świat kobiet w motoryzacji to rozpocząć trzeba od Berthy Benz, bo to nie Carl Benz, ale jego żona Bertha zapewniła automobilizmowi sukces. Jak pewnie wiecie to właśnie ta pani odbyła pierwszą udaną podróż samochodem, a było to w sierpniu 1888 roku. Samochód wynalazł jej mąż, Carl Benz. Było to w Mannheim w 1886 roku. Zarejestrował pojazd pod niemieckim patentem nr 37435. Reakcja nie była jednak tak euforyczna, jak oczekiwano. Bardziej nieufność do nowego, bezkonnego powozu. I tu pojawia się odważna Bertha Benz, która przejęła inicjatywę, bez ceregieli usiadła za kierownicą i przejechała pojazdem 66 mil (106 km) z Mannheim do Pforzheim. Było to odważne przedsięwzięcie. Drogi były w większości nieutwardzone, nie było też znaków drogowych, a w orientacji pomagały... tory kolejowe. Szpilka do kapelusza i pas do pończoch okazały się przydatne do niezbędnych napraw.

Bertha Benz

Bertha Benz

mat. prasowe

Clarenore Stinnes - w wieku 26 lat Clarenore rozpoczęła swoją największą przygodę: była pierwszą osobą, która okrążyła świat samochodem. Jej podróż w 34,5-konnym Adlerem Standard 6 przez lód i upał, błoto zajęła 25 miesięcy. Często nie było dróg, nie mówiąc o mapach, stacjach benzynowych czy warsztatach. Przejechali 46 758 km, a linię mety przekroczyli w Berlinie 24 czerwca 1929 roku. Stinnes jako pierwsza objechała świat samochodem – przez 23 kraje. Wyjeżdżając z Frankfurtu w Niemczech, para skierowała się na wschód: przez Bałkany przez Kaukaz na Syberię, przez pustynię Gobi do Chin i Japonii, przez Andy i Stany Zjednoczone, by w końcu wrócić statkiem do Europy.

Clarenore Stinnes

Clarenore Stinnes

mat. prasowe

Mary Teresa Barra - znakomicie radzi sobie z zarządzaniem amerykańskiego giganta motoryzacyjnego. Kieruje General Motors od 15 stycznia 2014 roku. To pierwsza kobieta na stanowisku dyrektora generalnego "Wielkiej amerykańskiej trójki". Barra ma za sobą karrierę, która rozpoczęła się od pracy dla GM w 1980 roku jako studentka. Miała wtedy 18 lat. Jej praca polegała na sprawdzaniu paneli błotników. Dzięki temu zajęciu opłacała czesne w college'u. Została w GM i obejmowała tam różne stanowiska, od inżynieryjnych i administracyjnych po zarządzanie zakładem montażowym w Detroit/Hamtramck. W 2017 roku Barra była najlepiej opłacanym dyrektorem w Detroit Three, z łącznym wynagrodzeniem w wysokości 21,96 miliona dolarów.

Mary Barra, szefowa General Motors

Mary Barra, szefowa General Motors

mat. prasowe

Linda Jackson - obecnie jest dyrektorem generalnym Peugeota. Do objęcia tej funkcji, w latach 2014-2020 była dyrektorem generalnym Citroëna. Urodziła się w Anglii w Coventry, mieście bardzo związanym z motoryzacją. Już jej pierwsza praca była związana z motoryzacją - pracowała w księgowości Jaguara. I w motoryzacji już została. Przeniosła się British Leyland, później do Austin Rovera, a następnie do Rover Group. I ta firma była dla niej przełomem w karierze gdzie została finalnie dyrektorem zarządzającym. W 2005 roku Jackson dołączyła do Citroena jako dyrektor finansowy żeby 9 lat później stanąć na czele tej marki. Jest pierwszą Angielką, która prowadzi dużą firmę samochodową. Od stycznia 2021 roku została powołana na stanowisko dyrektora generalnego Peugeota.

Linda Jackson, dyrektor generalny Peugeota

Linda Jackson, dyrektor generalny Peugeota

mat. prasowe

Clotilde Delbos – jest od 1 stycznia 2021 r. zastępcą dyrektora generalnego i dyrektorem finansowym Renault. Pełni też funkcję CEO marki Mobilize, nowej marki w ramach Grupy Renault, która oferuje usługi związane z mobilnością, energią i danymi. Przejęła kierowanie Renault w niezwykłych okolicznościach, w których dwóch jej poprzedników (Carlos Ghosn i Thierry Bolloré)zostało zmuszonych do opuszczenia francuskiej firmy. To dzięki niej dokonał się przewrót w relacjach pomiędzy Renault i Nissanem.

Clotilde Delbos – zastępcą dyr. generalnego i dyr. finansowy Renault

Clotilde Delbos – zastępcą dyr. generalnego i dyr. finansowy Renault

mat. prasowe

Jutta Kleinschmidt - pierwsza i jedyna kobieta na świecie, która wygrała Rajd Dakar (w 2001 roku). Z wykształcenia jest fizykiem, ale na co dzień to jedna z najbardziej utytułowanych kobiet w świecie sportów motorowych. Urodzona w malowniczej niemieckiej miejscowości Berchtesgaden w swoich poszkolnych czasach pracowała nad rozwojem modeli BMW. Długo tam nie wytrzymała i została zawodowym kierowcą rajdowym. Jutta ma za sobą wiele sukcesów. Na swój pierwszy rajd w 1987 roku (Rajd Faraonów w Egipcie) pojechała motocyklem. Zresztą pierwszy Paryż-Dakar (1988) przejechała również motocyklem. W późniejszych latach startowała w 24-godzinnych wyścigach na torach Nürburgring i Spa-Francorchamps. Przez długi czas była związana z Mitsubishi i firmą RallyArt, później startowała na Volkswagenach i BMW. Obecnie jest w zespole ABT Cupra XE.

Jutta Kleinschmidt

Jutta Kleinschmidt

mat. prasowe

Michèle Mouton - najbardziej utytułowana kobieta w historii sportów motorowych. Od 2011 roku jest oficjalnym menedżerem serii rajdowej WRC w Fédération Internationale de l'Automobile (FIA). Zasłynęła jako pogromczyni facetów w niezwkle trudnej do prowadzenia rajdowej grupie B. Michèle Mouton była pierwszą kobietą, która wygrała w klasyfikacji generalnej Rajdowych Mistrzostw Świata, wygrywając Rajd San Remo w 1981 roku ze swoją pilotką Fabrizią Pons w Audi quattro. Właśnie w tym aucie pokonała całą listę znanych nazwisk. Jeśli przegrywała to tylko z najlepszymi jak np. Walter Röhrl. Ścigała się w zespole Audi wraz ze Stigiem Blomqvistem i Hannu Mikkolą. W 1984 roku wygrała Pikes Peak w klasie otwartej. Od 1988 roku organizuje zawody Race of Champions.

Michèle Mouton

Michèle Mouton

mat. prasowe

Danica Patrick - najszybsza kobieta w USA. Utytułowana w sportach motorowych NASCAR i IndyCar. W latach 2005-2018 była aktywna w obu seriach wyścigowych. W 2008 roku świętowała swoje pierwsze i jedyne zwycięstwo w IndyCar na torze Motegi w Japonii. Jej najlepszym wynikiem było dziewiąte miejsce w 2009 roku – w sezonie, w którym zawodniczka zajęła trzecie miejsce w wyścigu Indy 500 i ósme w wyścigu 24h Daytona. W sumie Patrick brał udział w 116 wyścigach w amerykańskiej serii wyścigowej w ciągu ośmiu lat. Zapewniła sobie siedem miejsc na podium i trzy pole position. W 2013 roku została pierwszą kobietą, która zdobyła pole position w prestiżowym wyścigu Daytona 500.

Danica Patrick

Danica Patrick

mat. prasowe

Suzanne Vanderbilt - w latach 60-tych poprzedniego stulecia w zdominowanym przez mężczyzn świecie stylistów motoryzacyjnych Suzanne nie miała łatwo. Jednak wytrwale pięła się po szczeblach kariery, aż w 1972 r. została mianowana głównym projektantem studia wnętrz Chevroleta. Vanderbilt pracowała jako szefowa projektów przy modelach Nova, Camaro i Chevette.

Suzanne Vanderbilt

Suzanne Vanderbilt

mat. prasowe

June McCarroll - to dzięki niej mamy... pasy ruchu. June była lekarką. W 1917 roku podczas jazdy do swojego kalifornijskiego gabinetu została zepchnięta przez ciężarówkę. Stwierdziła wtedy, że linia dzieląca jezdnię na dwie połowy zapobiegłaby temu wypadkowi. Zgłosiła do odpowiednich władz pomysł, a kiedy nie otrzymała odpowiedzi postanowiła sama wymalować pasy na wybranym odcinku drogi. To się opłacało bo finalnie władze Kalifornii uchwaliły prawo wprowadzające to rozwiązanie i podzielono jezdnie na odcinku 5600 km dróg. System znaków poziomych obowiązuje dzisiaj na całym świecie.

mat. prasowe

Mary Anderson - opatentowała wycieraczki. Pewnego wietrznego dnia 1902 roku Mary Anderson, farmerka i hodowca winorośli z Alabamy, zwiedzała z córkami Nowy Jork. Gdy jechały taksówką w zacinającym marznącym deszczu, Anderson zwróciła uwagę na kierowcę, który co chwila zatrzymywał się, aby usunąć śnieg i błoto z przedniej szyby. Tak wpadła na pomysł wycieraczek. Po powrocie do Alabamy Anderson zaczęła wspólną pracę z projektantem nad odpowiednim mechanizmem, sterowanym dłonią z wnętrza pojazdu. Opatentowała swój wynalazek, ale nie znalazła wtedy nikogo, kto chciałby go wykorzystać. Po wygaśnięciu patentu wycieraczki zaczęły być montowane jako standardowe wyposażenie większości modeli.

Również w Polsce były i są kobiety, które pokochały szeroko pojętą motoryzację. Jak chociażby Halina Regulska, która w 1927 roku za kierownicą Métallurgique uplasowała się w czołówce II Rajdu Pań. Dwudniowy rajd odbywał się na trasie Warszawa–Poznań (i z powrotem). Rok później wzięła udział w kolejnym rajdzie, którego trasa liczyła 1200 km. Regulska jechała za kierownicą Fiata 509. Z kolei Barbara Stępkowska w latach 70-tych nie tylko sama się ścigała, ale również zasiadała w rajdówkach na miejscu pilota. Jej rajdowa kariera trwała od 1977 roku, a zakończyła się w 1996 roku. Pominąć nie wolno Martyny Wojciechowskiej, która w 2002 roku, wraz z Jarosławem Kazberukiem, wzięła udział w rajdzie Sahara-Dakar jadąc Toyotą Land Cruiser. Ukończyła ten rajd jako pierwsza Polka i kobieta z Europy Środkowo-Wschodniej. Dzisiaj sporty motorowe tracą na znaczeniu. Za to Polek w szeroko pojętym świecie motoryzacji nie brakuje. Może nie startują w rajdach, ale za to coraz liczniej przebijają kolejne męskie tabu. Coraz częściej to Panie testują samochody. Np. Anna Lucińska, aktorka i prezenterka, która na szklanym ekranie pomagała Bronisławowi Cieślakowi w serialu "Malanowski i partnerzy" łapać przestępców, a w show "Randka z nieznajomym" próbuje zeswatać pary. Annę możemy zobaczyć w roli motoryzacyjnej i przyjrzeć się jak sprawdza i testuje najciekawsze modele aut na jej kanale "Lucińska Shows".

Anna Lucińska, prowadząca kanał motoryzacyjny Lucińska Shows

Anna Lucińska, prowadząca kanał motoryzacyjny Lucińska Shows

mat. prasowe

Czytaj więcej

Ostatni Lotus Elise trafił do Elisy. Kobiety, której zawdzięcza swoją nazwę
Tu i Teraz
Afera w we Włoszech. "W Polsce nie można produkować samochodu o nazwie Milano"
Tu i Teraz
Blokada mostów w Warszawie. Policja obserwuje przeprawy przez Wisłę
Tu i Teraz
Jutro blokada mostów w Warszawie. Aktywiści planują utrudnić życie kierowcom
Tu i Teraz
Uwaga na fałszywe SMS-y z mandatami. GITD komentuje "nie reagować, to oszustwo"
Tu i Teraz
Polskie firmy budujące drogi rozpychają się w Europie