Zgodnie z najnowszą edycją raportu 2022 Global Automotive Consumer Study, przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte, pandemia nie wpłynęła znacząco na zakupy nowych pojazdów. Nadal najpopularniejszym miejscem zakupu pojazdów są autoryzowane salony dealerów. – W Polsce aż 75 proc. respondentów chciałoby kupić pojazd w salonie. Jednym z deklarowanych powodów jest nadzieja, że w trakcie spotkania łatwiej będzie wynegocjować atrakcyjne rabaty, co podkreśliło 39 proc. badanych – mówi Bartosz Swatko, dyrektor w dziale konsultingu w Deloitte. Preferencje zakupowe wśród Polaków, są również odzwierciedlane na innych rynkach. Kupno samochodu u dealera jest poważane wśród konsumentów z Azji Południowo-Wschodniej (80 proc.) czy Niemiec (78 proc.). Są jednak rynki, gdzie już teraz prężnie rozwija się zakup on-line. Przynajmniej częściowo zdalny proces zakupu jest najbardziej popularny w Chinach (23 proc.) i Korei Płd. (22 proc.). W pełni wirtualnego doświadczenia najczęściej życzyliby sobie konsumenci w Indiach (10 proc.). W Polsce co czwarty konsument dopuszcza możliwość zakupu auta przez internet.

Czytaj więcej

W Warszawie więcej aut niż mieszkańców. Stolica Polski przed Berlinem

Eksperci Deloitte sugerują, że istotnymi w tym przypadku są poczucie większego komfortu wśród kupujących przez internet i prostota takiego rozwiązania. To one przyczynią się do dalszego rozwoju wirtualnych procesów zakupowych. Ten kierunek w efekcie może wyeliminować pośredników, a auta będą kupowane bezpośrednio u producenta. Już teraz zakup kolejnego auta przez sieć dealerską najrzadziej deklarują Japończycy (31 proc.). W kraju kwitnącej wiśni najczęściej deklaruje się również chęć zdalnego kupna bezpośrednio u wytwórcy (49 proc.).

Czytaj więcej

Ministerstwo nie chce zaostrzać przepisów badania technicznego