Chodzi o prawą jezdnię odcinka Lubień – Naprawa: teraz w stronę Zakopanego jedzie się dwoma pasami od Krakowa do Naprawy. Także dwoma pasami jedziemy w stronę Krakowa. To radykalna zmiana, bo od grudnia 2019 r. dostępna była tylko lewa jezdnia, którą samochody poruszały się w obu kierunkach. Na drugiej brakowało wiaduktu oraz podłączenia do wcześniejszego odcinka. W rezultacie w lipcu 2020 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zerwała umowę z wykonawcą – konsorcjum IDS-Bud i Altis-Holding. W grudniu ub. roku podpisała umowę z nowym – firmą Strabag, która dokończyła budowę jezdni. Blisko jedna czwarta niespełna 8 km odcinka Lubień – Naprawa biegnie po obiektach inżynieryjnych, natomiast blisko połowa w wykopach. Cała inwestycja nie jest jeszcze dokończona. Brakuje m.in. Miejsc Obsługi Podróżnych i ogrodzenia trasy. W dodatku w Naprawie, w rejonie budowanego tunelu pod Luboniem Małym trzeba zjechać na drogę powiatową, która została przebudowana do klasy drogi głównej, aby mogła przejąć ruch z drogi ekspresowej. Tą drogą po ok. 500 m dojeżdża się do starej zakopianki, którą omija się budowę tunelu.

Czytaj więcej

Powstanie 39 nowych odcinkowych pomiarów prędkości

Niestety, 2-kilometrowy tunel drążony od 2017 r., który miał być gotowy w lutym 2022 r., będzie oddany później niż zakładano. Obecnie budowa ma kilkumiesięczny poślizg. GDDKiA zakłada, że uda się włączyć go do ruchu w przyszłe wakacje. Obecny tydzień przyniósł także uruchomienie pierwszej jezdni obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego w ciągu drogi ekspresowej S17. Kierowcy mają do dyspozycji ok. 9,6 km nowej drogi, po jednym pasie w każdym kierunku. Obwodnica przebiega po wschodniej stronie Tomaszowa Lubelskiego. Pierwsza nitka przejmie ruch tranzytowy, w tym m. in. ciężarówki jadące w kierunku Hrebennego czy Zamościa, a także część ruchu lokalnego. Przez Tomaszów Lubelski przejeżdża ok. 18 tys. pojazdów w ciągu doby. W ubiegłym tygodniu do ruchu włączono 11,5-kilometrową obwodnicę Niemodlina. To jedna z czterech obwodnic realizowanych obecnie przez GDDKiA na Opolszczyźnie. W systemie Projektuj i buduj powstają również obwodnice Kędzierzyna Koźla w ciągu DK40, Olesna w ciągu przyszłej S11 i Praszki w ciągu DK45. Łączna długość obwodnic budowanych na terenie województwa opolskiego wynosi około 63 km. Z kolei tydzień wcześniej do dyspozycji kierowców oddano obie jezdnie na 12 kilometrach autostrady A1 pomiędzy węzłami Tuszyn i Piotrków Trybunalski Zachód. Do połowy grudnia zostaną oddane kolejne trzy kilometry A1 do węzła Piotrków Trybunalski Południe.