W Polsce powstaje coraz więcej odcinkowych pomiarów prędkości. Do istniejących dołączą kolejne – tak przynajmniej wynika z ogłoszonego przetargu przez Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym GITD. Zgodnie z nim planowane jest postawienie tego systemu w 39 nowych lokalizacjach, w 13 województwach. Docelowo urządzenia do pomiaru średniej prędkości jazdy pojazdów mają zostać postawione na wszystkich kategoriach dróg. W tym nie zabraknie również autostrad. Miejsca montażu zostały wskazane przez ekspertów z Instytutu Transportu Samochodowego, którzy przeanalizowali wszystkie drogi publiczne, uwzględniając przy tym liczbę osób rannych i zabitych oraz miejsca szczególnie niebezpieczne. Na tej podstawie wytypowano lokalizacje pierwszej potrzeby, gdzie takie urządzenia powinny zostać zainstalowane.

Czytaj więcej

Odcinkowy pomiar prędkości na warszawskim odcinku S8 już działa

Pięć lokalizacji zostało wybranych na terenie województwa łódzkiego i podkarpackiego. Cztery pojawią się w województwie lubuskim, mazowieckim i śląskim, trzy w województwach kujawsko-pomorskim i dolnośląskim, dwie na Lubelszczyźnie, w Wielkopolsce, w województwie zachodniopomorskim, pomorskim i małopolskim oraz jedna stanie na terenie województwa opolskiego. Pomiary mają też odbywać się na wytypowanych odcinkach autostrad:

- Autostrada A1: w województwie łódzkim – miejscowości Pomorzany/Bociany, woj. kujawsko-pomorskie – A1 Węzeł Nowy Ciechocinek – MOP Kałęczynek oraz woj. pomorskie – A1 Peplin-Swarożyn.
- Autostrada A2: woj. wielkopolskie – A2 Konin, MOP Leonia/Kuny do PPO Żdżary.
- Autostrad A4: woj. małopolskie – A4 Węzeł Balice - Węzeł Rudno i woj. dolnośląskie – A4 Kostomłoty - Kąty Wrocławskie.

Czytaj więcej

Ruch na drogach Mazowsza większy o jedną czwartą

Jak na razie jest to wstępna propozycja lokalizacji. Jeżeli okazałoby się, że nie ma możliwości instalacji w danym miejscu odcinkowego pomiaru średniej prędkości, CANDARD wykorzysta lokalizacje z listy rezerwowej. - Ostateczna ocena możliwości montażu urządzeń zostanie przeprowadzona po wyborze wykonawcy i przeprowadzeniu przez niego ponownych analiz z uwzględnieniem wszystkich niezbędnych warunków technicznych – powiedziała Monika Niżniak z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. Przedstawicielka GITD wskazała również, że wykonawca po uzyskaniu wszystkich zezwoleń i wykonaniu niezbędnych prac budowlanych będzie musiał dostarczyć i zainstalować 39 odcinkowych pomiarów prędkości zgodnych ze specyfiką dla danego odcinka, gdzie ma być uruchomiony oraz spełniać założoną funkcjonalność. Do tej ostatniej zalicza się m.in. możliwość rejestracji naruszeń na co najmniej trzech pasach ruchu, niezależnie od tego, po którym pasie porusza się mierzony pojazd. Systemy mają wykonywać pomiary w trybie ciągłym, również w trudnych warunkach pogodowych, rejestrować prędkość pojazdów co najmniej od 30 do 220 km/h, identyfikować rodzaj pojazdu oraz wykonywać wysokiej jakości zdjęcia bez względu na porę dnia.