Prognozy nie zakładają zmiany tej niekorzystnej sytuacji w bliskiej przyszłości. - Klienci oczekujący na samochód z salonu odkładają sprzedaż starego auta do czasu, aż będą mieli to nowe lub w ogóle go nie sprzedają – mówi Jakub Sulta, prezes Carvago.com. Ponieważ nadal będą problemy z niedoborem nowych samochodów, sytuacja na europejskim rynku samochodów używanych w nadchodzącym 2022 roku nie ma większych szans na poprawę.
Czytaj więcej
Słabnie rynek samochodów używanych. Oferta dostępnych aut topnieje, bo braki półprzewodników hamu...
Według sieci autokomisów AAA Auto, w ciągu ostatniego roku liczba samochodów oferowanych na rynku wtórnym zmalała aż o 43 tysiące sztuk. We wrześniu średnia cena z ofert w autokomisach, serwisach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych wzrosła do 21,9 tys. zł w porównaniu do 20 tys. zł w sierpniu. Podobna skala podwyżek miała miejsce na przełomie roku, gdy rynek był mocno wydrenowany z powodu pandemii. Słabnie prywatny import – główne źródło zaopatrzenia wtórnego rynku. Jak podał Instytut Samar, w październiku liczba sprowadzonych do Polski z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych była mniejsza zarówno w porównaniu do października ubiegłego roku, jak również do września bieżącego roku.
Czytaj więcej
Z przeprowadzonej przez AAA AUTO analizy wynika, że w Polsce musimy pracować niemal cały rok, a d...
Problemem jest także rosnący średni wiek używanych samochodów. Według PZPM, od stycznia do października udział wwożonych do Polski aut w wieku powyżej 10 lat wynosił 58,2 proc., podczas gdy w tym samym czasie rok wcześniej 55,7 proc. Zarazem o 1,2 pkt proc. zmalał udział samochodów w wieku nie przekraczającym 4 lat.