Ile trzeba mieć lat, żeby zrobić prawo jazdy kategorii B?

Portal oponeo.pl sprawdził, jakie wymagania należy spełniać i jak wyglądają poszczególne etapy związane z otrzymaniem dokumentu prawa jazdy w wybranych państwach na świecie. Czy w Polsce droga do upragnionych uprawnień jest skomplikowana, czy wręcz przeciwnie – dość łatwa na tle tych krajów?

Publikacja: 08.05.2021 19:48

Ile trzeba mieć lat, żeby zrobić prawo jazdy kategorii B?

Foto: Fot. AdobeStock

Na podstawie zebranych danych pochodzących głównie z rządowych stron internetowych, szkół jazdy czy zarządów transportu oponeo.pl prześledziło najważniejsze etapy związane z prawem jazdy w 24 państwach. Są to: Polska, Niemcy, Ukraina, Czechy, Dania, Wielka Brytania, Finlandia, Szwecja, Norwegia, Belgia, Węgry, Austria, Francja, Portugalia, Hiszpania, Włochy, RPA, Rosja, Indie, Japonia, Chiny, Singapur, Nowa Zelandia, Brazylia. Oto pierwsza część wyników tej analizy.

Ile trzeba mieć lat, żeby zrobić prawo jazdy kategorii B?

Zacznijmy od kryterium wieku. Nie tylko w Polsce, ale i w przeanalizowanych przez krajach istnieje wymóg jasno określający, od ilu lat można mieć prawo jazdy kategorii B. Zwykle kandydat na przyszłego kierowcę będzie musiał ukończyć minimum 18. rok życia, by jeździć samodzielnie. Okazuje się jednak, że na Węgrzech minimalny wiek kierowcy samochodu osobowego wynosi 17 lat. Podobnie jest w Wielkiej Brytanii i Niemczech, ale na pewnych warunkach. Głównie chodzi o prowadzenie auta w towarzystwie opiekuna.

CZYTAJ TAKŻE: ITD będzie mogła odebrać prawo jazdy

""

Foto: moto.rp.pl

Na Wyspach Brytyjskich istnieje jeszcze konieczność wyrobienia wcześniej tzw. Provisional Driving Licence. To nic innego jak tymczasowe prawo jazdy otwierające drogę do dalszych procedur. Osoba, która je posiada i ukończyła 17 lat, może uczyć się jeździć w towarzystwie innego kierowcy, jeśli ten ma co najmniej 21 lat i jest posiadaczem prawa jazdy (pełnego, nie tymczasowego) od przynajmniej 3 lat. Dodatkowo auto do nauki musi być stosownie oznakowane, a uczący się kierowca nie wyjedzie nim na autostrady ani poza granice Wysp Brytyjskich. Dopiero po zdaniu egzaminu może jeździć samodzielnie. W Niemczech współpasażer musi mieć minimum 30 lat i posiadać uprawnienia do kierowania autem nieprzerwanie od 5 lat. W jego towarzystwie 17-latek może legalnie poruszać się po tamtejszych drogach.

CZYTAJ TAKŻE: Od dzisiaj prawo jazdy w telefonie

Z kolei w Nowej Zelandii procedury związane ze zdobyciem tego uprawniania nie są krótkie i proste. Składają się one z trzech etapów, a po każdym z nich jest szansa na uzyskanie stosownych licencji – najpierw learner (ucznia), potem restricted (ograniczoną) i ostateczną full (pełną). Taki system ma gwarantować, że kandydat na kierowcę nabierze umiejętności i doświadczenia, które przydadzą mu się za kółkiem.

Królowa Elżbieta II może prowadzić pojazdy bez posiadania prawa jazdy. Jako monarcha nie musi wyrabiać stosownych uprawnień

 

Na podstawie zebranych danych pochodzących głównie z rządowych stron internetowych, szkół jazdy czy zarządów transportu oponeo.pl prześledziło najważniejsze etapy związane z prawem jazdy w 24 państwach. Są to: Polska, Niemcy, Ukraina, Czechy, Dania, Wielka Brytania, Finlandia, Szwecja, Norwegia, Belgia, Węgry, Austria, Francja, Portugalia, Hiszpania, Włochy, RPA, Rosja, Indie, Japonia, Chiny, Singapur, Nowa Zelandia, Brazylia. Oto pierwsza część wyników tej analizy.

Ile trzeba mieć lat, żeby zrobić prawo jazdy kategorii B?

Pozostało 80% artykułu
Tu i Teraz
Szaleńczy skok akcji Tesli. Elon Musk może dziękować Trumpowi
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Tu i Teraz
Najtańszy nowy Rolls-Royce i wyjątkowy prezent pod choinkę
Tu i Teraz
Kolejna niemiecka marka zniknie z rynku. Poddostawca branży moto ogłasza upadłość
Tu i Teraz
Nowy znak drogowy na europejskich drogach. Co oznacza biały romb?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Tu i Teraz
Znana marka motoryzacyjna uratowana. Znaleziono nowego inwestora