Etykiety na oponach dla wielu użytkowników są informacją dodatkową niż wyznacznikiem przy ich zakupie. Zdecydowana większość klientów kieruje się wyborem danego modelu albo marki, z którą miało do czynienia albo słyszała na temat konkretnego produktu pochlebne opinie. Do tej pory informacje zawarte na etykiecie nowej opony zawierały takie dane jak: efektywność paliwowa, droga hamowania na mokrej nawierzchni czy głośność wyrażana w decybelach. Teraz się to zmieni.
CZYTAJ TAKŻE: Czy opony zimowe powinny być obowiązkowe?
Od 1 maja zaczął obowiązywać nowy wzór etykiety, który będzie dostosowany do unijnych przepisów w sprawie etykietowania opon pod kątem efektywności paliwowej i innych parametrów. Dzięki tej zmianie etykiety mają posiadać wyczerpujące informacje na temat wybranych właściwości ogumienia. Konsumenci otrzymają informacje o emisji hałasu, drodze hamowania i oporach toczenia w nowej skali. „Nowa skala obejmuje jedynie pięć klas (od A do E), natomiast klasę hałasu uzależnioną od poziomu decybeli podano w nowy sposób, stosując litery od A do C” – wyjaśnia Artur Posłuszny, przedstawiciel marki Yokohama w Polsce. Dodatkowo pojawi się też kod QR, po którego zeskanowaniu nastąpi przekierowanie do Europejskiej Bazy Danych o Produktach (EPREL). Celem zmian jest ułatwienie konsumentom dokonania wyboru opon paliwooszczędnych z odpowiednim przeznaczeniem.
Nowe etykiety dotyczą wszystkich pojazdów osobowych i półciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Informacyjne na niej zawarte mają dać użytkownikowi wiarygodne i porównywalne dane, których przekazanie ma być intuicyjne. Ponadto zmieniona jest szata graficzna, która również teoretycznie jest czytelniejsza. Unijni włodarze mają nadzieję, że wprowadzone poprawki przyczynią się do lepszych wyborów konsumenta, a jego ostateczna decyzja padnie na ogumienie paliwooszczędne, o krótszej drodze hamowania oraz zmniejszonej emisji hałasu. „Etykiety energetyczne zapewniają jasną i wspólną klasyfikację osiągów opon pod względem oporów toczenia, hamowania na mokrej nawierzchni i hałasu zewnętrznego” – można przeczytać na oficjalnej stronie Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.