Według informacji podanych przez Auto Motor i Sport, z dziesięciu zgłoszonych podmiotów, tylko cztery przeszły selekcję w ramach pierwszego etapu przedsięwzięcia „e-Van – uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1”. Konkurs został zorganizowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR), które przeznaczyło na ten cel 52 mln zł.

CZYTAJ TAKŻE: Mimo wzrostów Polska nadal daleko w rankingu gęstości robotyzacji

""

Projekt Innovation AG / gov.pl

moto.rp.pl

Wśród czterech propozycji, zakwalifikowanych do kolejnego etapu, są dwie z pojazdami o napędzie bateryjnym (elektryczne – BEV) oraz dwie wyposażone w ogniwa paliwowe (FCEV) zasilane wodorem. Wśród nich jest też polski akcent – FSO Syrena z Kutna. Jest to firma, która reaktywowała Syrenę (Vosco S106 EV i jej najnowszą generację – Vosco EV2) oraz wykonała projekt elektrycznego Poloneza. Teraz wystartowała w konkursie z propozycją – samochodu dostawczego. Zgodnie z wymaganiami auto ma mieć dopuszczalną masą całkowitą 3,5 tony, ładowność 1000 kilogramów (1 tona) i układ napędowy elektryczny bądź wodorowy. Zgodnie z doniesieniami, auto ma być przeznaczone dla firm branżowych takich jak np.: kurierzy, poczta, dostawy ostatniego kilometra czy służby sprzątające.

""

FSO Syrena w Kutnie S.A./Facebook

moto.rp.pl

CZYTAJ TAKŻE: Trwają prace nad Polską Strategią Wodorową

NCBiR na tym etapie przekaże po 3 mln zł z budżetu programu. Firmy mają rok na opracowanie szczegółów i dokumentacji technicznej. Następnie wykonane zostaną dwa finałowe projekty (po jednym dla auta w pełni elektrycznego i wodorowego). Zwycięzca w kategorii BEV otrzyma ponad 20 mln zł, a o dwa miliony złotych więcej FCEV. Przewidywany czas realizacji prac określa się na rok 2023. Nie wiadomo jednak czy po jego zakończeniu polski dostawczy samochód elektryczny wyjedzie na drogi.