Trwają prace nad Polską Strategią Wodorową

Publikacja: 02.02.2021 12:14

Trwają prace nad Polską Strategią Wodorową

Foto: moto.rp.pl

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przekazało do konsultacji publicznych projekt „Polskiej Strategii Wodorowej do roku 2030 z perspektywą do 2040 r.”.

W tym dokumencie określone są realne i ambitne cele, które mogą rozwijać i wykorzystywać technologię wodorową. Potencjał wodoru w sektorze motoryzacji dostrzega m.in. Toyota, Hyundai czy BMW. Polska choć skupiona w dużej mierze na elektryfikacji (np. projekt Izera), zaczęła zauważać w wodorze nadzieję na przyszłe lata. Z tego względu powstał dokument, który zakłada strategię związaną z tym nośnikiem energii, do 2030 roku z perspektywą do 2040 roku. Projekt określa cele i działania dotyczące rozwoju krajowych kompetencji i technologii na rzecz budowy niskoemisyjnej gospodarki wodorowej w trzech sektorach: energetyki, transportu i przemysłu. Dodatkowo wskazuje się jego zastosowanie w przypadku produkcji, dystrybucji oraz koniecznych zmianach prawnych i finansowania.

CZYTAJ TAKŻE: NFOŚiGW dofinansuje 500 autobusów napędzanych prądem lub wodorem

– Przygotowywana przez Rząd strategia wodorowa jest odpowiedzią na zmiany zachodzące w europejskim i globalnym krajobrazie energetycznym, w którym obserwuje się wyścig technologiczny w zakresie innowacyjnych metod produkcji, transportu i wykorzystania wodoru” – powiedził sekretarz stanu w KPRM Krzysztof Kubów. Dodał również, że udział Polski w tym wyścigu ma znaczenie strategiczne dla przyszłości krajowego przemysłu, energetyki czy transportu.

""

Toyota Mirai to jeden z niewielu samochodów zasilany wodorem.

Foto: moto.rp.pl

W dokumencie przygotowanym przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska wskazano sześć koniecznych do osiągnięcia celów:
Cel 1 – wdrożenie technologii wodorowych w energetyce
Cel 2 – wykorzystanie wodoru jako paliwa alternatywnego w transporcie
Cel 3 – wsparcie dekarbonizacji przemysłu
Cel 4 – produkcja wodoru w nowych instalacjach
Cel 5 – sprawna i bezpieczna dystrybucja wodoru
Cel 6 – stworzenie stabilnego otoczenia regulacyjnego

CZYTAJ TAKŻE: Toyota Mirai: auto na wodór, które będzie oczyszczać powietrze

Strategia przewiduje łącznie 40 działań na rzecz realizacji wyznaczonych celów, zmierzających do wykorzystania polskiego potencjału technologicznego, naukowego i badawczego w zakresie nowoczesnych technologii wodorowych i powstania polskiej gałęzi gospodarki wodorowej – czytamy na portalu Ministerstwa. Ponadto w projekcie można znaleźć aktualny stan rynku wodoru, przeszkody technologiczne i biznesowe, jak też kierunki działań na rzecz rozwoju rynku, aby w kolejnej dekadzie mógł być konkurencyjny (ten nośnik energii) dla paliw konwencjonalnych.

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przekazało do konsultacji publicznych projekt „Polskiej Strategii Wodorowej do roku 2030 z perspektywą do 2040 r.”.

W tym dokumencie określone są realne i ambitne cele, które mogą rozwijać i wykorzystywać technologię wodorową. Potencjał wodoru w sektorze motoryzacji dostrzega m.in. Toyota, Hyundai czy BMW. Polska choć skupiona w dużej mierze na elektryfikacji (np. projekt Izera), zaczęła zauważać w wodorze nadzieję na przyszłe lata. Z tego względu powstał dokument, który zakłada strategię związaną z tym nośnikiem energii, do 2030 roku z perspektywą do 2040 roku. Projekt określa cele i działania dotyczące rozwoju krajowych kompetencji i technologii na rzecz budowy niskoemisyjnej gospodarki wodorowej w trzech sektorach: energetyki, transportu i przemysłu. Dodatkowo wskazuje się jego zastosowanie w przypadku produkcji, dystrybucji oraz koniecznych zmianach prawnych i finansowania.

Tu i Teraz
Restart Jaguara z nowym logotypem. Nie każdemu się spodoba
Tu i Teraz
Elon Musk rośnie w siłę. Większy stan konta i polityczna kariera
Tu i Teraz
Niemiecka marka motoryzacyjna przenosi produkcję do Tajlandii
Tu i Teraz
Na stacjach jest już nowe paliwo. Sprawdź czy tankujesz je do zbiornika
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Tu i Teraz
Kulturowa rewolucja w Hyundaiu. Pierwszy cudzoziemiec pokieruje koreańskim koncernem