– W przeciągu pół roku oferowana przez wykonawców cena budowy 1 kilometra drogi ekspresowej spadła o ok. 10 mln zł – poinformował Tomasz Żuchowski, p.o. generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad na spotkaniu z wykonawcami. W lipcu, sierpniu i wrześniu GDDKiA otworzyła oferty w przetargach dla 9 dróg o łącznej długości 95 km. Wartość tych inwestycji inwestor szacował na 3,7 mld zł. Tymczasem wszystkie ceny najtańszych ofert kształtowały się pomiędzy 46 a 84 proc. planowanego kosztorysu, a deklarowana przez wykonawców łączna wartość wyniosła 2,5 mld zł. GDDKiA wydaje się zaskoczona takim obrotem sprawy. – Zadajemy sobie pytanie, co się stało. Musimy wspólnie z branżą bliżej przyjrzeć się tej tendencji, aby nie obróciło się to przeciwko nam w perspektywie kilku lat – powiedział Żuchowski.
CZYTAJ TAKŻE: Naukowcy twierdzą, że kierowcy drogich aut są najbardziej agresywni
GDDKiA planuje w przyszłym roku ogłosić przetargi na budowę dróg w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych o łącznej długości 304,4 km. Z Programu budowy 100 obwodnic będzie to 28,7 km, a w przypadku przedsięwzięć na istniejącej sieci (o wartości powyżej 20 mln zł) łączna ich długość przekroczy 330 km. Łącznie ogłaszane w 2021 r. przetargi maja objąć ponad 660 km dróg.
Od stycznia tego roku ogłoszone zostały przetargi na 21 odcinków nowych dróg o łącznej długości 257,5 km. Inwestycje te warte są łącznie ok. 8,8 mld zł. Z tego 16 budów ma być realizowanych z Programu Budowy Dróg Krajowych (PBDK) – ich łączna długość to 222 km, budowa będzie kosztować ok. 7,8 mld z. Do tego dochodzi 5 inwestycji z programu budowy 100 obwodnic o łącznej długości 35,7 km i wartości ok. 1 mld zł. – Od początku roku podpisaliśmy 26 umów na zadania o łącznej długości 355,7 km i wartości blisko 15,5 mld zł – podaje GDDKiA.