Budowa dróg nie jest tania. Jednak do tej pory określano, że to autostrada jest najdroższą inwestycją. Okazuje się jednak, że tak nie jest – tak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Według danych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) koszt wybudowania jednego kilometra autostrady jest z przedziału 36,4-50,6 mln zł. Tak duże rozbieżności są wynikiem okresu podpisywania umów oraz robót koniecznych do wykonania na danych odcinkach. Najtańsza jak na razie była budowa autostrady A2 pomiędzy węzłem Lubelska a obwodnicą Mińska Mazowieckiego. Z kolei przebudowywana do parametrów trzypasmowej autostrady, droga krajowa nr 1 kosztuje średnio ok. 38 mln zł/km. Jest to jednak o wiele mniej niż na odcinku od węzła Radomsko do granicy województwa łódzkiego i śląskiego. Tam średnia cena za 1 km wynosi 51,5 mln zł. Różnice wynikają z konieczności wybudowania o wiele większej liczby obiektów inżynierskich.

W przypadku dróg ekspresowych średni koszt ich budowy jest większy niż dla autostrad. GDDKiA wyceniło to na 41 mln złotych za kilometr. Dyrekcja podaje jednak, że „uśredniona wartość jest zawyżona przez odcinki z tunelami, mostami i estakadami lub rozbudowywane węzły, jak w przypadku Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu S2 to prawie 282 mln zł za odcinek „tunelowy” na Ursynowie lub 123 mln zł za kilometr w przypadku odcinka z mostem przez Wisłę”.

CZYTAJ TAKŻE: Chińczycy znów chcą nam budować drogi

Okazuje się również, że najtańsza nie jest droga S1 – obejście miejscowości Węgierska Górka. Wszystko przez zaplanowane na tym odcinku tunele (ok. 160 mln zł). Na S3 też nie jest lepiej. Droga pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą (również z budową tuneli) wyceniona została na 102 mln zł, a S52 (Modlin – Kraków Mistrzejowice) na ok 119 mln zł/km.

– Gdyby nie te kosztowne odcinki, to średni koszt budowy 1 km drogi ekspresowej wyniósłby ok. 35 mln zł – stwierdza GDDKiA. Analiza kosztów budowy dróg pokazuje, że na chwilę obecną to drogi ekspresowe są porównywalne albo nawet i droższe od autostrad, pod względem kosztów budowy. Wszystko jest wynikiem m.in. liczby obiektów inżynierskich czy ulokowania drogi. Można też stwierdzić, że skoro nie ma różnic to, dlaczego nie robić tylko autostrad. Mogłoby się okazać w ostatecznym podsumowaniu, że jest to tańsze rozwiązanie niż drogi ekspresowe, których w Polsce ma powstać jeszcze ponad 3 tys. km.

CZYTAJ TAKŻE: Gierkówka stanie się trzypasmową autostradą!

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

W Krakowie pasy drogowe zamienią się na ścieżki rowerowe

Specjaliści ds. transportu w Krakowie postanowili zamienić pasy ruchu na ścieżki rowerowe. Na początku ...

Bezpieczne drogi w Europie, ale nie w Polsce

Komisja Europejska opublikowała raport dotyczący bezpieczeństwa na drogach Europy za rok 2019. Pocieszającym jest ...

BMW 745 Le: Idealny, aby utrudnić sobie życie

Jest wielki, drzwi ma tak długie, że do wysiadania potrzeba przynajmniej dwóch miejsc parkingowych. ...

Elon Musk kończy z publikowaniem wiadomości na Twitterze

Elon Musk jest jednym z tych, którzy ogłaszali swoje decyzje przez Twittera. Po kłopotach, ...

Polak we władzach Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA będzie mieć nowe władze. Prestiżowe stanowisko zajmie w nich ...

Google pracuje nad nową aplikacją

Wykryje wypadki i wezwie automatycznie pomoc – takie funkcje ma mieć nowa aplikacja od ...