Budowa dróg nie jest tania. Jednak do tej pory określano, że to autostrada jest najdroższą inwestycją. Okazuje się jednak, że tak nie jest – tak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Według danych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) koszt wybudowania jednego kilometra autostrady jest z przedziału 36,4-50,6 mln zł. Tak duże rozbieżności są wynikiem okresu podpisywania umów oraz robót koniecznych do wykonania na danych odcinkach. Najtańsza jak na razie była budowa autostrady A2 pomiędzy węzłem Lubelska a obwodnicą Mińska Mazowieckiego. Z kolei przebudowywana do parametrów trzypasmowej autostrady, droga krajowa nr 1 kosztuje średnio ok. 38 mln zł/km. Jest to jednak o wiele mniej niż na odcinku od węzła Radomsko do granicy województwa łódzkiego i śląskiego. Tam średnia cena za 1 km wynosi 51,5 mln zł. Różnice wynikają z konieczności wybudowania o wiele większej liczby obiektów inżynierskich.

W przypadku dróg ekspresowych średni koszt ich budowy jest większy niż dla autostrad. GDDKiA wyceniło to na 41 mln złotych za kilometr. Dyrekcja podaje jednak, że „uśredniona wartość jest zawyżona przez odcinki z tunelami, mostami i estakadami lub rozbudowywane węzły, jak w przypadku Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu S2 to prawie 282 mln zł za odcinek „tunelowy” na Ursynowie lub 123 mln zł za kilometr w przypadku odcinka z mostem przez Wisłę”.

CZYTAJ TAKŻE: Chińczycy znów chcą nam budować drogi

Okazuje się również, że najtańsza nie jest droga S1 – obejście miejscowości Węgierska Górka. Wszystko przez zaplanowane na tym odcinku tunele (ok. 160 mln zł). Na S3 też nie jest lepiej. Droga pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą (również z budową tuneli) wyceniona została na 102 mln zł, a S52 (Modlin – Kraków Mistrzejowice) na ok 119 mln zł/km.

– Gdyby nie te kosztowne odcinki, to średni koszt budowy 1 km drogi ekspresowej wyniósłby ok. 35 mln zł – stwierdza GDDKiA. Analiza kosztów budowy dróg pokazuje, że na chwilę obecną to drogi ekspresowe są porównywalne albo nawet i droższe od autostrad, pod względem kosztów budowy. Wszystko jest wynikiem m.in. liczby obiektów inżynierskich czy ulokowania drogi. Można też stwierdzić, że skoro nie ma różnic to, dlaczego nie robić tylko autostrad. Mogłoby się okazać w ostatecznym podsumowaniu, że jest to tańsze rozwiązanie niż drogi ekspresowe, których w Polsce ma powstać jeszcze ponad 3 tys. km.

CZYTAJ TAKŻE: Gierkówka stanie się trzypasmową autostradą!

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Hiszpanie się trują. Duży wzrost sprzedaży starych i tanich aut

Hiszpanie, jak wszyscy na świecie boją się zakażenia koronawirusem. Dlatego unikają środków transportu publicznego, ...

Kontrola przebiegu, radiowóz na zakazie i inne nowości w przepisach

Jak poinformowało Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji 07 listopada wchodzi w życie rozporządzenie, które ...

Droga do oazy Liwa w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Problemem dla kierowców bywa nawiewanie piasku na drogi biegnące przez pustynię

Emiracka jazda

Wiecie, czym jest nuda? Ja już wiem. To wieczorna podróż z lotniska w Dubaju ...

Ceny | Mitsubishi Outlander 2019: warto pomyśleć

W salonach Mitsubishi debiutuje najnowsze wcielenie rodzinnego SUV-a – Mitsubishi Outlander 2019. Poznać go ...

Top 20: Czym jeżdżą Rosjanie

Jakie samochody kupują najchętniej nasi wschodni sąsiedzi? Sprawdzamy wyniki sprzedaży za pierwszą połowę 2018 ...

Stany Zjednoczone nie potrzebują samochodów elektrycznych

Pojazdy elektryczne mimo miliardów inwestowanych w opracowanie technologii i ich reklamę nie poruszają klientów ...