Autostrada tańsza od drogi ekspresowej

Budowa dróg nie jest tania. Jednak do tej pory określano, że to autostrada jest najdroższą inwestycją. Okazuje się jednak, że tak nie jest – tak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Publikacja: 05.09.2020 14:18

Autostrada tańsza od drogi ekspresowej

Foto: moto.rp.pl

Według danych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) koszt wybudowania jednego kilometra autostrady jest z przedziału 36,4-50,6 mln zł. Tak duże rozbieżności są wynikiem okresu podpisywania umów oraz robót koniecznych do wykonania na danych odcinkach. Najtańsza jak na razie była budowa autostrady A2 pomiędzy węzłem Lubelska a obwodnicą Mińska Mazowieckiego. Z kolei przebudowywana do parametrów trzypasmowej autostrady, droga krajowa nr 1 kosztuje średnio ok. 38 mln zł/km. Jest to jednak o wiele mniej niż na odcinku od węzła Radomsko do granicy województwa łódzkiego i śląskiego. Tam średnia cena za 1 km wynosi 51,5 mln zł. Różnice wynikają z konieczności wybudowania o wiele większej liczby obiektów inżynierskich.

""

Foto: moto.rp.pl

W przypadku dróg ekspresowych średni koszt ich budowy jest większy niż dla autostrad. GDDKiA wyceniło to na 41 mln złotych za kilometr. Dyrekcja podaje jednak, że „uśredniona wartość jest zawyżona przez odcinki z tunelami, mostami i estakadami lub rozbudowywane węzły, jak w przypadku Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu S2 to prawie 282 mln zł za odcinek „tunelowy” na Ursynowie lub 123 mln zł za kilometr w przypadku odcinka z mostem przez Wisłę”.

CZYTAJ TAKŻE: Chińczycy znów chcą nam budować drogi

Okazuje się również, że najtańsza nie jest droga S1 – obejście miejscowości Węgierska Górka. Wszystko przez zaplanowane na tym odcinku tunele (ok. 160 mln zł). Na S3 też nie jest lepiej. Droga pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą (również z budową tuneli) wyceniona została na 102 mln zł, a S52 (Modlin – Kraków Mistrzejowice) na ok 119 mln zł/km.

""

Foto: moto.rp.pl

– Gdyby nie te kosztowne odcinki, to średni koszt budowy 1 km drogi ekspresowej wyniósłby ok. 35 mln zł – stwierdza GDDKiA. Analiza kosztów budowy dróg pokazuje, że na chwilę obecną to drogi ekspresowe są porównywalne albo nawet i droższe od autostrad, pod względem kosztów budowy. Wszystko jest wynikiem m.in. liczby obiektów inżynierskich czy ulokowania drogi. Można też stwierdzić, że skoro nie ma różnic to, dlaczego nie robić tylko autostrad. Mogłoby się okazać w ostatecznym podsumowaniu, że jest to tańsze rozwiązanie niż drogi ekspresowe, których w Polsce ma powstać jeszcze ponad 3 tys. km.

CZYTAJ TAKŻE: Gierkówka stanie się trzypasmową autostradą!

Tu i Teraz
Kolejny problem dla motoryzacji. UE chce zakazać używania włókna węglowego
Tu i Teraz
Mercedes po cichu zmienił swój logotyp. Gwiazda ma nowy kształt i blask
Tu i Teraz
Cła Trumpa zbliżyły Unię Europejską i Chiny. Wizja końca ceł na elektryki
Tu i Teraz
Skoda w wyjątkowy sposób obchodzi swoje 130 urodziny
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Tu i Teraz
Nie tylko elektromobilność. Kia opracowuje nowy modułowy 4-cylindrowy silnik spalinowy