Jak płacimy za autostrady w Europie?

Polska ma jedne z droższych autostrad w Europie. Już za półtora miesiąca przejechanie niespełna 60-kilometrowego odcinka koncesyjnej autostrady pomiędzy Katowicami a Krakowem będzie kosztować kierowców samochodów osobowych 24 zł, zamiast obecnych 20 zł.

Publikacja: 14.08.2020 07:35

Jak płacimy za autostrady w Europie?

Foto: moto.rp.pl

Od marca 2020 r. po 22 złote płaci się na każdym z trzech 50-kilometrowych odcinków autostrady A2 pomiędzy Nowym Tomyślem a Koninem – o 2 złote drożej niż na początku roku. To równowartość ok. 10 euro za 100 km, podczas gdy we Francji płaci się ok. 9 euro za 100 km, podobnie we Włoszech. Taniej jest dopiero na autostradzie A1 Toruń – Gdańsk, gdzie opłata (20 gr za kilometr) wynosi niecałe 30 zł, jeszcze taniej na odcinku A4 Wrocław – Gliwice (tylko 10 gr za kilometr), za który płaci się niewiele ponad 16 zł.

CZYTAJ TAKŻE: Dopłaty, ulgi i złomowanie. Europa pomaga motoryzacji

Część krajów stosuje winiety: w zależności od kraju można wykupić winiety tygodniowe, 10-dniowe, miesięczne lub roczne. Ten system poboru opłat foruje użytkowników, którzy codziennie lub bardzo często korzystają z płatnych dróg. Plusem jest także brak bramek i kolejek. Jednak dla turystów, którzy dwukrotnie przejadą przez dany kraj, koszt może być proporcjonalnie wyższy. W Polsce rozważano wprowadzenie winiet, ale odrzucono je, gdyż uznano, że taki system nie zapewnia wysokiej szczelności.

""

moto.rp.pl

Winiety obowiązują w Austrii (ale pobierane są dodatkowe opłaty za przejazd niektórych dróg i tuneli), Bułgarii, Czechach, Mołdawii (na wszystkie drogi), w Rumunii, Słowacji, Słowenii, Szwajcarii (dodatkowa opłata pobierana jest za przejazd tunelami: Munt la Schera i Grand St. Bernard) oraz na Węgrzech. Systemy z płatnością za przejechany odcinek funkcjonują w wersji elektronicznej oraz manualnej. Przykładowo w Norwegii działa automatyczny system poboru za przejechane odcinki dróg, tunele lub mosty, wykorzystujący urządzenie pokładowe lub odczytujący tablice rejestracyjne.

CZYTAJ TAKŻE: Stalexport podwyższa opłaty na A4 Katowice-Kraków. GDDKiA protestuje

Tradycyjne bramki na autostradach spotkamy w Chorwacji, Bośni i Hercegowinie, Francji (dodatkowo opłaty za niektóre mosty i tunele), Grecji, Hiszpanii, Irlandii, Macedonii i Portugalii (rejestracja na pierwszej bramce potem automatycznie). Ponadto w Serbii, Turcji (niektóre odcinki) oraz we Włoszech (tam pobierana jest dodatkowa opłata za przejazd tunelami: Grand St. Bernard, Fréjus, Mont Blanc i Munt la Schera).

""

Wzór winiet z Szwajcarii.

moto.rp.pl

Bez opłat jeździmy na razie w Niemczech. Co prawda, miały zostać wprowadzone od października 2020 roku, ale Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej zakwestionował wprowadzenie tych przepisów. W praktyce oznaczałyby płatność za autostrady dla obcokrajowców, bo Niemcy odliczaliby je od podatku. Bezpłatne są także autostrady w takich krajach jak Albania, Andora, Belgia (płatny jest przejazd tunelem łączącym Liefkenshoek z Antwerpią), Cypr, Czarnogóra (płatny przejazd tunelem Sozina), Dania (płatny przejazd mostem na cieśninami: Wielki Bełt i Sund), Estonia, Finlandia i Holandia (płatny przejazd tunelami: w Dordrecht oraz łączący Ellewoutsdijk i Terneuzen). Bez opłat jeździmy także po autostradach w Islandi, Liechtensteinie, na Litwie, w Luksemburgu, na Malcie, w Monako, San Marino, Szwecji, a także w Wielkiej Brytanii, choć w tej ostatniej płatne są niektóre mosty oraz tunele.

Od marca 2020 r. po 22 złote płaci się na każdym z trzech 50-kilometrowych odcinków autostrady A2 pomiędzy Nowym Tomyślem a Koninem – o 2 złote drożej niż na początku roku. To równowartość ok. 10 euro za 100 km, podczas gdy we Francji płaci się ok. 9 euro za 100 km, podobnie we Włoszech. Taniej jest dopiero na autostradzie A1 Toruń – Gdańsk, gdzie opłata (20 gr za kilometr) wynosi niecałe 30 zł, jeszcze taniej na odcinku A4 Wrocław – Gliwice (tylko 10 gr za kilometr), za który płaci się niewiele ponad 16 zł.

Pozostało 82% artykułu
Tu i Teraz
Volkswagen przesunie miliardy z budżetu aut elektrycznych na rozwój silników spalinowych
Tu i Teraz
Szef Toyoty dachował Yarisem podczas otwarcia ośrodka badawczego. Film z wypadku
Tu i Teraz
Wojna celna UE z Chinami? Są cła na elektryki z Chin. Na liście partner Izery
Tu i Teraz
Wyprzedzający ruch Volvo. Produkcja ma zostać przeniesiona z Chin do Belgii
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Tu i Teraz
Pierwszy odbył się w 1905 r. Teraz oficjalnie to koniec salonu samochodowego w Genewie
Tu i Teraz
Policyjny radiowóz uszkodził śmigłowiec LPR, który wylądował do wypadku na A2