Jest projekt przedłużenia uprawnień do kierowania pojazdami

Pandemia koronawirusa powoduje, że muszą być na szybko wprowadzane działania prewencyjne. Wśród nich można wymienić choćby propozycję nowelizacji ustawy z dnia 31 marca 2020 roku o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, która zakłada wydłużenie ważności uprawnień do kierowania pojazdami.

Publikacja: 15.04.2020 12:29

Jest projekt przedłużenia uprawnień do kierowania pojazdami

Foto: moto.rp.pl

W związku z pandemią koronawirusa, w projekcie nowelizacji ustawy szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, Ministerstwo Infrastruktury zaproponowała wydłużenie terminów ważności uprawnień do kierowania pojazdami. Wśród nich można wymienić:
prawa jazdy (w tym zagraniczne prawa jazdy),
pozwolenia na kierowanie tramwajem,
– zezwolenia na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym lub pojazdem przewożącym wartości pieniężne,
świadectwa kierowcy,
legitymacje instruktora nauki jazdy,
legitymacje egzaminatora,
zaświadczenia o wpisie do ewidencji instruktorów techniki jazdy (świadectwa instruktora techniki jazdy),
uprawnienia do kierowania pojazdami,
wpis w prawie jazdy kodu 95 potwierdzającego uzyskanie kwalifikacji wstępnej, kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej albo ukończenie szkolenia okresowego.

CZYTAJ TAKŻE: Podwyżki cen egzaminów na prawo jazdy

""

Foto: moto.rp.pl

Wszystkie te dokumenty, uprawnienia i szkolenia pozostaną i będą ważne także w okresie 60 dni od daty zakończenia stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii – takie są założenia nowelizacji. Jak można przeczytać na portalu gov.pl, po zakończeniu stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, w ciągu 60 dni konieczne będzie uzupełnienie wszystkich zaległych badań, przedłużenie ważności dokumentów, a szkolenia muszą zostać wykonanie lub odnowione. Zgodnie z zaproponowanymi zmianami w ww. ustawie, zawieszone miałby być także działania związane z wykonywaniem szkoleń okresowych w transporcie drogowym. Ponadto nowelizacja zakłada ułatwienia w badaniach okresowych kierowców zawodowych. W okresie stanu zagrożenia epidemicznego, zgodnie z art. 1 pkt 11 ww. ustawy, mają zostać zawieszone obowiązki wynikające z przepisów art. 39j i 39k ustawy o transporcie drogowym.

""

Foto: moto.rp.pl

Art. 39j: Badania lekarskie kierowcy
1. Kierowca wykonujący przewóz drogowy podlega badaniom lekarskim przeprowadzanym w celu stwierdzenia istnienia lub braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy.
2. Badania lekarskie, o których mowa w ust. 1, są wykonywane, z zastrzeżeniem ust. 3-6, w zakresie i na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2019 r. poz. 1040, 1043 i 1495), zwanej dalej „Kodeksem pracy”.
3. Zakres badań lekarskich, o których mowa w ust. 1, obejmuje ponadto ustalenie istnienia lub braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami, zgodnie z rozdziałem 12 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami.
4. Badania lekarskie, o których mowa w ust. 1, są przeprowadzane:
1) do czasu ukończenia przez kierowcę 60 lat – co 5 lat;
2) po ukończeniu przez kierowcę 60. roku życia – co 30 miesięcy.
5. Pierwsze badanie lekarskie, o którym mowa w ust. 1, jest wykonywane przed dniem wydania świadectwa kwalifikacji zawodowej potwierdzającego ukończenie kwalifikacji, a każde następne dla kierowcy w wieku do 60 lat – w terminie właściwym do ukończenia szkolenia okresowego, jednak nie później niż do dnia wydania świadectwa kwalifikacji zawodowej potwierdzającego ukończenie szkolenia okresowego.
6. Badania lekarskie, o których mowa w ust. 1, wykonują lekarze uprawnieni do wykonywania badań profilaktycznych, o których mowa w przepisach Kodeksu pracy, posiadający dodatkowo uprawnienia do przeprowadzania badań lekarskich kandydatów na kierowców i kierowców określone w odrębnych przepisach.

CZYTAJ TAKŻE: Będzie nowy projekt. Zero promila w całej Unii Europejskiej

Art. 39k: Badania psychologiczne kierowcy
1. Kierowca wykonujący przewóz drogowy podlega badaniom psychologicznym przeprowadzanym w celu stwierdzenia istnienia lub braku przeciwwskazań psychologicznych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy.
2. Badania psychologiczne, o których mowa w ust. 1, są wykonywane, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, w zakresie i na zasadach określonych dla kierowców w rozdziale 13 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami.
3. Badania psychologiczne, o których mowa w ust. 1, są przeprowadzane:
1) do czasu ukończenia przez kierowcę 60 lat – co 5 lat;
2) po ukończeniu przez kierowcę 60. roku życia – co 30 miesięcy.
4. Pierwsze badanie psychologiczne, o którym mowa w ust. 1, jest wykonywane przed dniem wydania świadectwa kwalifikacji zawodowej potwierdzającego ukończenie kwalifikacji, a każde następne dla kierowcy w wieku do 60 lat – w terminie właściwym do ukończenia szkolenia okresowego, jednak nie później niż do dnia wydania świadectwa kwalifikacji zawodowej potwierdzającego ukończenie szkolenia okresowego.

""

Foto: moto.rp.pl

Innymi słowy, kierowcy wykonujący przewozy drogowe nie będą zobowiązani do przechodzenia i dostarczania okresowych badań lekarskich i psychologicznych do pracy – jeżeli takowa tego wymaga. Po odwołaniu stanu epidemii będą oni mieli 60 dni na dostarczenie odpowiednich zaświadczeń. Obecnie projekt nowelizacji jest przedmiotem obrad Sejmu RP.

W związku z pandemią koronawirusa, w projekcie nowelizacji ustawy szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, Ministerstwo Infrastruktury zaproponowała wydłużenie terminów ważności uprawnień do kierowania pojazdami. Wśród nich można wymienić:
prawa jazdy (w tym zagraniczne prawa jazdy),
pozwolenia na kierowanie tramwajem,
– zezwolenia na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym lub pojazdem przewożącym wartości pieniężne,
świadectwa kierowcy,
legitymacje instruktora nauki jazdy,
legitymacje egzaminatora,
zaświadczenia o wpisie do ewidencji instruktorów techniki jazdy (świadectwa instruktora techniki jazdy),
uprawnienia do kierowania pojazdami,
wpis w prawie jazdy kodu 95 potwierdzającego uzyskanie kwalifikacji wstępnej, kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej albo ukończenie szkolenia okresowego.

Pozostało 81% artykułu
Tu i Teraz
Kolejna niemiecka marka zniknie z rynku. Poddostawca branży moto ogłasza upadłość
Tu i Teraz
Nowy znak drogowy na europejskich drogach. Co oznacza biały romb?
Tu i Teraz
Znana marka motoryzacyjna uratowana. Znaleziono nowego inwestora
Tu i Teraz
Nowy cios w gospodarkę Niemiec. Strajk w fabrykach Volkswagena
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
moto
Dyrektor generalny giganta motoryzacyjnego rezygnuje ze stanowiska
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką