Za trzy lata ma być wskazany wybrany do realizacji wariant, za pięć lat – ogłoszony przetarg na projekt i roboty budowlane. Według obecnych założeń budowa miałaby potrwać do 2029 r. Obwodnica ma się składać z drogi ekspresowej S50 na północy oraz autostrady A50 na południu od Warszawy. Będzie także elementem układu drogowego łączącego Centralny Port Komunikacyjny z siecią szybkich tras. Dla miasta jest konieczna, bo obecne szybkie trasy otaczające Warszawę zatykają się. Na Moście Grota w ciągu drogi S8 natężenie ruchu sięga 200 tys. pojazdów w ciągu doby. Coraz tłoczniej robi się także na południowej części obecnie powstającego ringu, od Konotopy w stronę Janek i do ul. Puławskiej. Prace nad obwodnicą trwają od dłuższego czasu. – Chcemy, aby duży ring warszawski, przejmujący ruch tranzytowy jak i wspomagający aglomerację powstał przed rozpoczęciem funkcjonowania Centralnego Portu Komunikacyjnego – deklarowali dwa lata temu przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury. Nie znaleziono jednak pieniędzy na wstępne prace przygotowawcze.
Wezly trasy S2 czyli Południowa Obwodnica Warszawy z powietrza.
CZYTAJ TAKŻE: Poszerzona autostradowa obwodnica Poznania już przejezdna
Finansowanie przedsięwzięcia będzie dużym problemem, bo jego koszt może sięgnąć kilkunastu miliardów złotych. Będzie zależał nie tylko od przebiegu, ale także ilości i rodzaju połączeń z istniejącymi drogami. Budowa jednego węzła to wydatek od 50 do ponad 100 mln zł. Jeszcze nie wiadomo, jaki wpływ na realizację inwestycji będą miały protesty mieszkańców nie zgadzających się z planami budowy obwodnicy, które już napływają do GDDKiA. Tymczasem konkretny przyszły przebieg pozostaje na razie niewiadomą. Wcześniej brano pod uwagę także wariant opasujący miasto ciaśniejszym kręgiem, ale problematyczny z uwagi na przecięcie Puszczy Kampinoskiej i przebieg w bliskim sąsiedztwie terenów zurbanizowanych, m.in. Piaseczna i Otwocka. W tej wersji koszty podnosiło nie tylko przejście przez Kampinos, ale także przez rejon Zalewu Zegrzyńskiego z ewentualną budową estakad.