Rząd zapowiada budowę stu obwodnic

Program ma kosztować blisko 28 mld zł. Inwestycje będą finansowane z Krajowego Funduszu Drogowego, a ich realizacja potrwa dziesięć lat.

Publikacja: 09.02.2020 20:26

Rząd zapowiada budowę stu obwodnic

Foto: moto.rp.pl

Dla części obwodnic opracowano już dokumentację do rozpoczęcia inwestycji, w przypadku innych prowadzone są dopiero przygotowania. Jeszcze w tym roku ogłoszone zostaną przetargi na budowę obwodnic wokół Strzelec Krajeńskich (droga krajowa 22), Lipska (DK 79), Suchowoli (DK 8), Wąchocka (DK 42), Smolajn (DK 51), Koźmina Wielkopolskiego (DK 15) i Gryfina (DK 31).
Jednym z najważniejszych efektów programu ma być poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. Do tego dojdzie redukcja hałasu oraz emisji zanieczyszczeń z transportu w miastach, przez które przebiegają tranzytowe trasy. Poprawi się płynność ruchu, zarazem zwiększy przepustowość sieci dróg krajowych. – Poprawa przepustowości głównych arterii jest jednym z elementów, które mogą zwiększyć dynamikę rozwoju regionów i całego kraju przez łatwiejszy, szybszy i tańszy przepływ towarów oraz usług – zapowiada resort infrastruktury. Jego szef, minister Andrzej Adamczyk, na konferencji prasowej powiedział, że realizacja programu będzie zależeć od współpracy z samorządami, z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, a także od braku odwołań od decyzji środowiskowych. – Jeśli będzie ich mało lub nie będzie w ogóle, wtedy ten proces będzie się toczył wartko – zapowiedział Adamczyk.

""

moto.rp.pl

Obecny Program Budowy Dróg Krajowych 2014–2023 (z perspektywą do 2025 r.) przewiduje budowę 43 obwodnic o łącznej długości 447,5 km za 11,3 mld zł. Do końca 2019 r. włączono do ruchu w ramach PBDK 15 obwodnic. W ramach wcześniejszych planów inwestycyjnych wybudowano w sumie 64 obwodnice. Obwodnice dla usprawnienia ruchu okazują się nie mniej ważne niż autostrady i drogi ekspresowe. Stają się ratunkiem dla zakorkowanych miast, wyprowadzając poza ich granice tranzyt, zarazem stanowią niezbędny element międzynarodowych korytarzy transportowych. Dzięki obwodnicom miasta poprawiają także swoją atrakcyjność dla przyciągania nowych przedsięwzięć – szybkie drogi przyczyniają się do wykreowania popytu na położone wzdłuż ich przebiegu grunty inwestycyjne. Na przykład budowaną zachodnią obwodnicą Łodzi w ciągu trasy S14 zainteresowane są firmy działające w Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej.

""

moto.rp.pl

CZYTAJ TAKŻE: Te drogi mają powstać w 2020 roku

Jednak do tej pory budowa wielu obwodnic mocno się przeciągała. Tak było m.in. z obwodnicą Ostrowa Wielkopolskiego, Brodnicy czy Gorzowa Wielkopolskiego. W ub. roku nie zdołano włączyć do ruchu obwodnicy Wałcza, teraz prawdopodobnie opóźni się dokończenie Południowej Obwodnicy Warszawy. W tym roku mają być gotowe obwodnice Sanoka, Dąbrowy Tarnowskiej, Wałcza i Węgorzyna, a także drugie jezdnie obwodnicy Szczuczyna oraz Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniowa.

Dla części obwodnic opracowano już dokumentację do rozpoczęcia inwestycji, w przypadku innych prowadzone są dopiero przygotowania. Jeszcze w tym roku ogłoszone zostaną przetargi na budowę obwodnic wokół Strzelec Krajeńskich (droga krajowa 22), Lipska (DK 79), Suchowoli (DK 8), Wąchocka (DK 42), Smolajn (DK 51), Koźmina Wielkopolskiego (DK 15) i Gryfina (DK 31).
Jednym z najważniejszych efektów programu ma być poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. Do tego dojdzie redukcja hałasu oraz emisji zanieczyszczeń z transportu w miastach, przez które przebiegają tranzytowe trasy. Poprawi się płynność ruchu, zarazem zwiększy przepustowość sieci dróg krajowych. – Poprawa przepustowości głównych arterii jest jednym z elementów, które mogą zwiększyć dynamikę rozwoju regionów i całego kraju przez łatwiejszy, szybszy i tańszy przepływ towarów oraz usług – zapowiada resort infrastruktury. Jego szef, minister Andrzej Adamczyk, na konferencji prasowej powiedział, że realizacja programu będzie zależeć od współpracy z samorządami, z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, a także od braku odwołań od decyzji środowiskowych. – Jeśli będzie ich mało lub nie będzie w ogóle, wtedy ten proces będzie się toczył wartko – zapowiedział Adamczyk.

Tu i Teraz
Budowa trasy S1 opóźni się o ponad 7 miesięcy. Archeologiczne odkrycie na budowie
Tu i Teraz
"Ostatnie Pokolenie" zablokowało skrzyżowanie w centrum Warszawy
Tu i Teraz
Jesienią Zakopianka zyska kolejne 16 km nowej trasy. Budowa kosztowała 1 mld zł
Tu i Teraz
Luksusowy samochód elektryczny zapalił się po wypadku w Warszawie
Tu i Teraz
Dolny Śląsk otrzyma nowy odcinek trasy S3 z dwoma tunelami. Dłuższy ma 2,3 km