Drogi wydłużane ekspresem przed wyborami, zobaczymy co teraz

Tuż przed wyborczą niedzielą inwestycje na drogach i kolei dostały gwałtownego przyspieszenia. Pytanie, czy to tempo się teraz utrzyma…

Publikacja: 13.10.2019 22:22

Drogi wydłużane ekspresem przed wyborami, zobaczymy co teraz

Foto: fot. GDDKiA

W ubiegłym tygodniu okazało się, że możliwa jest realizacja tych przedsięwzięć, które do tej pory nie mogły ruszyć z miejsca. A na to, co było do niedawna zbyt kosztowne, znalazły się pieniądze. Ostatnie dni przed wyborami w łącznym podsumowaniu ogłoszonych przetargów, zawartych umów, wbitych łopat i uruchomionych nowych odcinków były prawdopodobnie rekordowe.

""

fot. AdobeStock

moto.rp.pl

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała w czwartek umowę na budowę odcinka drogi ekspresowej S1 od Przybędzy do Milówki. Przetarg na ten wyczekiwany od lat niespełna dziewięciokilometrowy kawałek stanowiący obejście Węgierskiej Górki na trasie z Bielska-Białej do Zwardonia i granicy ze Słowacją ogłoszono jeszcze na początku 2018 r. Dopiero po przeszło dziewięciu miesiącach wybrano najkorzystniejszą ofertę, która jednak została unieważniona przez Krajową Izbę Odwoławczą. W rezultacie cała procedura zajęła przeszło 600 dni. Za to w jej zakończeniu i uroczystym podpisaniu umowy wziął udział premier Mateusz Morawiecki.

CZYTAJ TAKŻE: Na S8 można wcisnąć pedał gazu

W tym samym dniu ogłoszono przetargi na budowę dwóch z czterech odcinków S1 pomiędzy Mysłowicami a Bielsko-Białą: Kosztowy–Oświęcim i Oświęcim–Dankowice. W piątek do planów budowy S1 dopisano ciąg dalszy – ogłoszono przetarg na 12-kilometrowy odcinek Dankowice–Suchy Potok. Czwarte postępowanie na obwodnicę Oświęcimia ma być w grudniu. Trasa będzie jednak mocno spóźniona, bo pierwotnie przetargi na 40-kilometrowy fragment S1 od Mysłowic do Bielska miały być ogłoszone jeszcze na początku 2019 r.

""

Trasa S6 Koszalin-Kołobrzeg jeszcze przed otwarciem / fot GDDKiA

moto.rp.pl

W czwartek na Pomorzu włączony został do ruchu blisko 40-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S6 biegnącej od Koszalina do Kołobrzegu. A na ekspresówce S19 dwa razy dokonano symbolicznego wbicia łopat: na Podkarpaciu na liczącym 9 km odcinku Zdziary–Rudnik nad Sanem oraz dzień wcześniej, tj. w środę, na Lubelszczyźnie: na 12-kilometrowym odcinku Lublin Węglin–Niedrzwica Duża.

CZYTAJ TAKŻE: Po szybkich drogach jedzie się wolniej 

Wyborcze przyspieszenie nie ominęło kolei. W piątek PKP poinformowały o umowie na remont dworca w Olsztynku. Obecny budynek przejmie samorząd, natomiast obsługa podróżnych zostanie przeniesiona do mniejszego, w którym dawniej były toalety. Przedsięwzięcie miało się co prawda rozpocząć jeszcze w 2017 r., ale kolejne trzy przetargi kończyły się przekroczeniem budżetu lub brakiem ofert. Jednak w piątek odtrąbiono sukces: – Na naszych oczach Warmia i Mazury zmieniają się w nowoczesny, dostępny, przyjazny dla ludzi region – mówił Artur Chojecki, wojewoda warmińsko-mazurski, cytowany w komunikacie PKP.

CZYTAJ TAKŻE: Nowe drogi: „Zakopianka” ruszyła!

PKP poinformowały również o podpisaniu w piątek listu intencyjnego PKP z władzami Otwocka w sprawie przebudowy tamtejszego dworca kolejowego, a zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) – o ogłoszeniu przetargu na przygotowanie modernizacji linii kolejowej ze Szczecina do Świnoujścia, podpisaniu umowy na modernizację linii pomiędzy Choszcznem a Stargardem oraz o umowie na odnowienie linii od Chybia i Goleszowa do Wisły i do Cieszyna. – Realizacja krajowego programu kolejowego o wartości blisko 76 mld zł jest już bardziej zaawansowana niż inwestycje w całej ubiegłej perspektywie 2007–2015 – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PLK. Jak podkreślił, po piątkowym podpisaniu umowy na odcinek Choszczno–Stargard PLK mają w realizacji projekty o wartości blisko 47 mld zł. [G]

W ubiegłym tygodniu okazało się, że możliwa jest realizacja tych przedsięwzięć, które do tej pory nie mogły ruszyć z miejsca. A na to, co było do niedawna zbyt kosztowne, znalazły się pieniądze. Ostatnie dni przed wyborami w łącznym podsumowaniu ogłoszonych przetargów, zawartych umów, wbitych łopat i uruchomionych nowych odcinków były prawdopodobnie rekordowe.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała w czwartek umowę na budowę odcinka drogi ekspresowej S1 od Przybędzy do Milówki. Przetarg na ten wyczekiwany od lat niespełna dziewięciokilometrowy kawałek stanowiący obejście Węgierskiej Górki na trasie z Bielska-Białej do Zwardonia i granicy ze Słowacją ogłoszono jeszcze na początku 2018 r. Dopiero po przeszło dziewięciu miesiącach wybrano najkorzystniejszą ofertę, która jednak została unieważniona przez Krajową Izbę Odwoławczą. W rezultacie cała procedura zajęła przeszło 600 dni. Za to w jej zakończeniu i uroczystym podpisaniu umowy wziął udział premier Mateusz Morawiecki.

Tu i Teraz
Prawie 5 tys. przekroczeń prędkości w miesiąc. Odcinkowy pomiar prędkości na S11
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Tu i Teraz
To będzie najdłuższa estakada w Polsce. Jej zakończenie zaplanowano na 2025 rok
Tu i Teraz
Największa pomyłka Fiata. Nikt nie chce kupować tego elektrycznego modelu
Tu i Teraz
Zmarł Bruno Sacco, legenda świata designu. Człowiek, który zmienił losy Mercedesa
Tu i Teraz
Kilkunastu producentów motoryzacyjnych z błędem w oprogramowaniu. Ich auta można hakować